Citat:
Ursprungligen postat av
putlerthesmall
Nu ljuger/gissar jag väldigt träffsäkert. Men Ukraina är väldigt nära att utlysa krigstillstånd och full mobilisering. Merkel är väldigt upprörd på Putin och ska ha gett ett ultimatum. Borta i DC finns redan en ukrainsk önskelista som förbereds för eventuell transport. Den ska mestadels bestå av javelin, mindre vapen och ammunition, aktiva radarsystem, säker kommunikationsutrustning, och mörkerseende. Dessutom direkt informationsutbyte militärt. Tydligen ska en sådan hjälp var i princip nyckelfärdig och kunna komma till användning omedelbart.
Det kommer att levereras vapen till Ukraina. För den som förstår att den här konflikten ytterst inte handlar om Ukraina, utan om att tvinga Ryssland på knä, har det stått klart länge. Washington vill se en upptrappning och kommer att se till att det blir en upptrappning, alldeles oavsett om de europeiska ledarna är med på båten eller inte. Nu tror jag i och för sig att de i slutänden kommer att vara med på båten, eftersom de vanligtvis rättar in sig i ledet och gör som USA vill.
Däremot kommer vapenleveranserna inte att få någon avgörande effekt på konflikten. Som jag tidigare framhållit ett flertal gånger är den ukrainska arméns främsta problem uselt ledarskap och korruption, inte brist på vapen. Dessutom kan ju Ryssland enkelt utjämna oddsen genom att tillföra separatisterna lite hippare prylar, om man nu har lust till det. Den enda konsekvensen kommer att bli en upptrappning av konflikten och att människor på båda sidor dör i lite snabbare takt än tidigare.