2015-02-17, 13:23
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Så originellt av dig. Så det är judarna som ni slåss mot alltså?

Vem var det som var "facisterna" nu igen?

Morgondagens fascister kallar sig antifascister! ^^
Däremot måste jag säga att Alexei är en vältalande, charmerande och en man med pondus.
Hade de inte velat bli utbrytarstater så hade alla slagits mot samma mål, det va där de gjorde misstaget, som nu är allas misstag med så många döda.
2015-02-17, 13:26
Medlem
Nu ljuger/gissar jag väldigt träffsäkert. Men Ukraina är väldigt nära att utlysa krigstillstånd och full mobilisering. Merkel är väldigt upprörd på Putin och ska ha gett ett ultimatum. Borta i DC finns redan en ukrainsk önskelista som förbereds för eventuell transport. Den ska mestadels bestå av javelin, mindre vapen och ammunition, aktiva radarsystem, säker kommunikationsutrustning, och mörkerseende. Dessutom direkt informationsutbyte militärt. Tydligen ska en sådan hjälp var i princip nyckelfärdig och kunna komma till användning omedelbart.
2015-02-17, 13:33
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Nu ljuger/gissar jag väldigt träffsäkert. Men Ukraina är väldigt nära att utlysa krigstillstånd och full mobilisering. Merkel är väldigt upprörd på Putin och ska ha gett ett ultimatum. Borta i DC finns redan en ukrainsk önskelista som förbereds för eventuell transport. Den ska mestadels bestå av javelin, mindre vapen och ammunition, aktiva radarsystem, säker kommunikationsutrustning, och mörkerseende. Dessutom direkt informationsutbyte militärt. Tydligen ska en sådan hjälp var i princip nyckelfärdig och kunna komma till användning omedelbart.

Ja det låter det...tror själv på det när jag ser det dock. Om jag ska få förutspå framtiden så kommer det bli som du säger, fullskaligt krig mellan Ukraina och terroristerna där UA kommer gå all in ganska snart och man kommer ta över hela området ganska snabbt fram till Ryska gränsen. Väl där kommer Ryssarna slänga över allt dom har i GRAD-väg och dra ut på konflikten och det är också där de stora förlusterna för UA kommer vara. Det kommer krävas snabba insatser av EU och USA för att få dit observatörer. Jag tror sen att kriget kommer fortgå i ett gränskrig. Under tiden kommer Ryssarna åka i land från Krim och attackera vilket kommer ge UA fritt fram in på Krim. Detta kommer ge Ryssarna chansen att gå all in och då får vi se vilka länder som hunnit rusta upp. Det vore nog väldigt smart att flytta utlänskt luftförsvar till UA igår annars kommer Ryssens alla Mig göra stor skada.

För inte tror jag ett smack på att Putin kommer backa undan. Ukraina har ju inget val heller...och inte USA och Merkel eller Hollande heller.
2015-02-17, 13:37
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Fast är inte Ukraina rädda för att Ryssland ska gå all in om de utlyser krigstillstånd?

Vad gäller vapenleveranser tror jag att de två absolut viktigaste sakerna de kan få är PV-robot och artillerilokaliseringsradar. Utan pansar och artilleri blir det snabbt rätt hopplöst för ryssarna.
2015-02-17, 13:37
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:

Det kommer att levereras vapen till Ukraina. För den som förstår att den här konflikten ytterst inte handlar om Ukraina, utan om att tvinga Ryssland på knä, har det stått klart länge. Washington vill se en upptrappning och kommer att se till att det blir en upptrappning, alldeles oavsett om de europeiska ledarna är med på båten eller inte. Nu tror jag i och för sig att de i slutänden kommer att vara med på båten, eftersom de vanligtvis rättar in sig i ledet och gör som USA vill.

Däremot kommer vapenleveranserna inte att få någon avgörande effekt på konflikten. Som jag tidigare framhållit ett flertal gånger är den ukrainska arméns främsta problem uselt ledarskap och korruption, inte brist på vapen. Dessutom kan ju Ryssland enkelt utjämna oddsen genom att tillföra separatisterna lite hippare prylar, om man nu har lust till det. Den enda konsekvensen kommer att bli en upptrappning av konflikten och att människor på båda sidor dör i lite snabbare takt än tidigare.
2015-02-17, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Fast är inte Ukraina rädda för att Ryssland ska gå all in om de utlyser krigstillstånd?

Vad gäller vapenleveranser tror jag att de två absolut viktigaste sakerna de kan få är PV-robot och artillerilokaliseringsradar. Utan pansar och artilleri blir det snabbt rätt hopplöst för ryssarna.

Kommunikationsutrustning låter faktiskt som det mest akuta.

Jag tror inte någon räknar med att Ryssland går all in. Priset skulle bli för högt.
2015-02-17, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Det kommer att levereras vapen till Ukraina. För den som förstår att den här konflikten ytterst inte handlar om Ukraina, utan om att tvinga Ryssland på knä, har det stått klart länge. Washington vill se en upptrappning och kommer att se till att det blir en upptrappning, alldeles oavsett om de europeiska ledarna är med på båten eller inte. Nu tror jag i och för sig att de i slutänden kommer att vara med på båten, eftersom de vanligtvis rättar in sig i ledet och gör som USA vill.

Däremot kommer vapenleveranserna inte att få någon avgörande effekt på konflikten. Som jag tidigare framhållit ett flertal gånger är den ukrainska arméns främsta problem uselt ledarskap och korruption, inte brist på vapen. Dessutom kan ju Ryssland enkelt utjämna oddsen genom att tillföra separatisterna lite hippare prylar, om man nu har lust till det. Den enda konsekvensen kommer att bli en upptrappning av konflikten och att människor på båda sidor dör i lite snabbare takt än tidigare.

Känns dock som att många militärer inte delar din åsikt, men vad vet jag? Om jag får vara nyfiken - vilka hippa prylar kan Ryssland skicka som separatisterna inte har?

Däremot vet jag att jag kommer att förlora väldigt mycket pengar på ett krig. Ukraina också. Men det spelar fan ingen roll. Ibland måste man ta en fight för det som är viktigt.
2015-02-17, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Ja det låter det...tror själv på det när jag ser det dock. Om jag ska få förutspå framtiden så kommer det bli som du säger, fullskaligt krig mellan Ukraina och terroristerna där UA kommer gå all in ganska snart och man kommer ta över hela området ganska snabbt fram till Ryska gränsen. Väl där kommer Ryssarna slänga över allt dom har i GRAD-väg och dra ut på konflikten och det är också där de stora förlusterna för UA kommer vara. Det kommer krävas snabba insatser av EU och USA för att få dit observatörer. Jag tror sen att kriget kommer fortgå i ett gränskrig. Under tiden kommer Ryssarna åka i land från Krim och attackera vilket kommer ge UA fritt fram in på Krim. Detta kommer ge Ryssarna chansen att gå all in och då får vi se vilka länder som hunnit rusta upp. Det vore nog väldigt smart att flytta utlänskt luftförsvar till UA igår annars kommer Ryssens alla Mig göra stor skada.

För inte tror jag ett smack på att Putin kommer backa undan. Ukraina har ju inget val heller...och inte USA och Merkel eller Hollande heller.

Jag har svårt att se Ryssland terrorbomba Kiev eller andra storstäder. Men om så blir fallet bor jag nog på en ganska oroväckande adress.

Ryssland kan mörda tusentals oskyldiga, men de kan aldrig vinna långsiktigt.
2015-02-17, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten

Du är medveten om att den ryska armén är världsbäst på korruption och dåligt ledarskap? Om vapenleveranser inte har någon inverkan på konflikten kan man ju undra varför krigslyckan för Ukraina vände i augusti över en dag?

Kan det ha att göra med att separatisterna fick vapen och soldater från den ryska armén?

2015-02-17, 14:09
Medlem
Chrillothekids avatar
Ja återigen tror jag redan Ryssland pumpar in det mesta de har. Vad mer kan de skicka in förutom flyg och kraftiga missiler? Den senaste tekniken finns redan i Donbass. Kvar är väl T-90 men de dör också av moderna PV-robotar från Bofors.
2015-02-17, 14:20
Medlem
baggebo1s avatar
Ännu ett intressant reportage som Kazzura översatt. Här är vi i de norra delarna av Debaltsevo men söder om järnvägsspåren. Återigen rena skräckhistorier från lokalbefolkningen om de ukrainska terrorstyrkornas fruktansvärda beteende:

https://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_936097701&feature=i v&src_vid=V370FV-hOCY&v=URkTUedkhYE

Nyheter:

Över 300 ukrainska soldater har nu gett upp och överlämnat sig till NAF:
Citat:
In the self-proclaimed militia DNR argue that during an operation in Debaltseve voluntarily surrendered 300 Ukrainian military.

"The real figure for the prisoners now - it's 300 people. This process - permanent, as the city continues to sweep, and those Ukrainian military, which we find, continue to give," - "Interfax" a representative of the militia DNR.
https://translate.google.com/translate?hl=en&sl=ru&tl=en&u=http%3A%2F%2Fwww.int erfax.ru%2F424640
Senast redigerad av baggebo1 2015-02-17 kl. 14:26.
2015-02-17, 14:24
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Du är medveten om att den ryska armén är världsbäst på korruption och dåligt ledarskap? Om vapenleveranser inte har någon inverkan på konflikten kan man ju undra varför krigslyckan för Ukraina vände i augusti över en dag?

Kan det ha att göra med att separatisterna fick vapen och soldater från den ryska armén?

Det är mycket möjligt att det var ryska vapenleveranser som vände krigslyckan i somras. Men det du måste förstå är att tillförsel av vapen har större effekt på den separatistiska sidan, som är sämre utrustad än den ukrainska armén. Det är klart att det gör en jätteskillnad om du ena sekunden springer omkring till fots med bara en kalasjnikov, för att därefter helt plötsligt få pansarskyttefordon, granatkastare och artilleri. Den ukrainska armén har redan mer, och dess stridsvärde påverkas därför mindre av att tillflödet av vapen ökar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in