2015-02-15, 17:44
Medlem
Grandiosos avatar
Terroristexperten Magnus Ranstorp uttalar sig:

Citat:
»Han har en plan. Han er ikke uforberedt. Det er eksempelvis vanskeligt og risikofyldt at anskaffe et automatvåben. Han vidste også, at der var privat arrangement i synagogen. Lige overfor synagogen findes hovedbiblioteket med store glaspartier ud til synogogen. Det kan ikke udelukkes, at han har rekogniseret her inden angrebet,« siger Magnus Ranstorp
http://www.b.dk/nationalt/terrorekspert-attentatmand-havde-en-plan
Citera
2015-02-15, 17:50
Medlem
cavaliers avatar
Om det var en AK4/G3, och ljudklippet är genuint, så måste skytten ha haft erfarenhet av vapnet och ställt skottställaren på "single". Jag (och många tusen andra värnpliktiga i min ålder) har fått prova att skjuta automateld. Automateld med en AK4 är "sista utvägen". Rekylen är väldigt kraftig, och vapnet stegrar sig. Precision? Glöm det..

Jag har provat många andra vapen, både före och efter värnplikten, och tävlade i skytte några år efteråt. AK4 är "svårtyglad" om man ska uttrycka sig snällt! G3 är ett militärt vapen (surprise!) där fokus lagts på kostnad och tillförlitlighet, och noggrannhet osv kommer på andra plats.

Jo, det finns/fanns "prickskytte"-varianter av AK4, som försågs med optiska riktmedel. Men de tillverkades inte med det ändamålet i sikte (pun intended!). De valdes ut ur tillverkningskedjan, för att de med god marginal överskred minimum-kraven. Det är så det funkar, vissa exemplar är bättre än andra..
Citera
2015-02-15, 17:52
Medlem
Från Dagbladet.no livestream.

"Én av de fem betjentene som ble truffet av skudd under terrorangrepene mot kulturhuset Krudttønden og synagogen i København er skrevet ut fra sykehuset. Fire er fremdeles innlagt, melder Jyllands-Posten."

Enligt signaturen "joppe" skickades tre av de skadade poliserna hem bara några timmar efter dådet.

Märkligt hur vissas tvärsäkra påståenden stämmer så väldigt dåligt med verkligheten.
Senast redigerad av Som-nam-na 2015-02-15 kl. 17:54.
Citera
2015-02-15, 17:54
Medlem
Agenda ikväll börjar 20.00. Mona Sahlin och Stefan Lövfen finns med, samt någon SÄPO chef
Citera
2015-02-15, 17:55
Medlem
Att killen spydde innan dådet vid sunagogan också tycker jag talar emot en galen islamist, dom brukar ju sällan eller aldrig visa några känslor vid sådana här dåd, den här snubben mådde ju uppenbarligen illa över det , så han verkar ju tyckt det var jobbigt utföra.
Citera
2015-02-15, 18:01
Bannlyst
Vår Svenska minister säger i Norrköpingstidningen följande
"Återigen har judar blivit måltavla för en attack, understryker Sveriges inrikesminister Anders Ygeman efter dåden i Köpenhamn. Han säger att polisen nu skärper bevakningen vid synagogor och moskéer."
Men inte finns det Judar sittandes i moskeerna eller, kan de inte sluta hylla och skydda terroristerna från Muslimien. Vi skall aldrig vare sig sluta teckna bilder eller tillåta fysiskt våld mot andras åsikter, det var väl vad som det pratades om på Viljks möte eller. Skall verkligen en Svensk minister springa ärenden åt jihadmuslimerna som värsta springpojken, har han ingen manlighet och kan ta avstånd från muslimernas sätt att bedriva sin "religion"...

Edit: Minns när muslimerna försökte få kramar för ett dåd men som sedan visade sig vara eget slarv i moskeköket som börja brinna... Då krävde de skydd... när andra blir utsatta av dem ja då vill de ha skydd då också. Vad är det för folk egentligen dessa muslimer?
Senast redigerad av beaver_se 2015-02-15 kl. 18:06.
Citera
2015-02-15, 18:03
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Sant och vi vet heller inte om det är fejkat, dvs ISIS som klätt ut sig sina egna i orangea säckar och burat in dem, i någon slags "nu ska vi skrämma skiten ur er" parad. Peshmerga kan ev frita dem också om detta är äkta, så än har vi inget nytt om de 17 inburade. Lovar att FB blir översållad med inlägg om/när de bränns.

Nu är fokus på vårt närområde, och ifall terrorn ska slå till i Svea rike också.
Diskussioner och spekulationer kring eventuellt kommande attentat diskuteras i en egen tråd:

(FB) När ser vi nästa islamistiska attack?

/Mod
Citera
2015-02-15, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Att killen spydde innan dådet vid sunagogan också tycker jag talar emot en galen islamist, dom brukar ju sällan eller aldrig visa några känslor vid sådana här dåd, den här snubben mådde ju uppenbarligen illa över det , så han verkar ju tyckt det var jobbigt utföra.
Källa?
Citera
2015-02-15, 18:04
Medlem
Skrikapas avatar
Citat:

Ja, den nervositeten han verkar ha visat är ganska intressant.

Det är också intressant att han verkar ha givit upp ganska snabbt vid skottlossningen på galleriet. Han körde inte på och försökte ta så många med sig som möjligt utan flydde därifrån.

Om det jag har läst stämmer så hade han ingen egen flyktbil, utan han kapade en bil i anslutning till galleriet. Han hade alltså inte förberett flykten särskilt väl.

Det sticker ut lite tycker jag...
Citera
2015-02-15, 18:10
Medlem
Ironghosts avatar
Först tyckte jag det var totalvrickat att öka säkerheten vid moskéer också. Efter jag funderat ett tag klarnade det lite. Om någon blir sur och vill hämnas kommer det (med 99% chans?) vara riktat mot en moské. Därav ökad säkerhet kring dom också.

Jag ser det som värdelöst satsade skattepengar att skydda moskéer, och vill inte se mer pengar riktas mot religösa fanatiker, men jag förstår varför man gör det.

/Ironghost
Citera
2015-02-15, 18:11
Medlem
elgecys avatar
Citat:

Och med det sagt antar jag att du är forskare inom ämnet terrorattentat utförda av islamister? Så du har en noggrann kalkyl och analys på hur känsloregistret utspelar sig när dödandet sätter igång. För att spy är tydligen liktställt med visa känslor?

Du har helt rätt, det var förmodligen ingen "galen islamist". Det var nog bara en slump att han skjöt mot en synagoga t ex. Förmodligen hade han spelat för mycket tv-spel och bara spontant råkade ha ett vapen nere i källaren. Sedan rökt för mycket cannabis och gett sig ut på en spontan killing spree.

Så var det nog.
Citera
2015-02-15, 18:18
Bannlyst
Är det inte lite bizzart att samtidigt med daden i KBH sa hölls i en manifestation "MANIFESTATION FÖR HOTADE FÖRFATTARE OCH KONSTNÄRER" det var bla Henrik Arnstad tillsammans med Alice Bah Kunhke, Björn Wiman, Heléne Lööw, med fler som deltog och temat var att man vill förhindra högerextrema att utföra dessa dad. Inget fell i sig men hur var det nu med Elefanten i rummet? http://www.tricorder.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in