2015-02-15, 11:37
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle64
Är ju lite tidigt att dra slutsatser, konstaterar att de länder som haft en konfrontativ diskurs när det gäller invandring nu drabbats av vansinnesdåden. Danmark och Frankrike har ju satt agendan politiskt och varit hyllade på sidor som denna.

Tyvärr har du ingen poäng överhuvudtaget med tanke på att även Sverige drabbats av ett terrordåd vars syfte var att mörda många oskyldiga människor. Att det dådet misslyckades saknar relevans i sammanhanget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Ja vi får ju se vad det blir av det här.
Jag tvivlar på att den här personen har några kopplingar till någon terrorgrupp, han beter sig väldigt märkligt för att ha det.
jag tror ju knappast någon som tillhör en terrororganisation är så dum att ringa en taxi,jag tror mer på en riktig galning .sen om religion är inblandat det får vi väl se.
Han verkar ju inte haft någon speciell flyktväg heller, hade han tillhört någon cell borde han väl kunnat hitta någon stans gömma sig, och han pratade ju tydligen danska flytande när han kapade bilen ,så han lär ju varit bosatt i Danmark ett bra tag ,då borde han ju haft något hem ta sig till.

edit: en annan sak som talar emot terrorkopplingar är ju att polisen inte verkar ha identifierat mannen än , hade han varit stridit i Syrien tex borde dom ju kunnat identifiera mannen ganska snabbt,eller om han hade kopplingar till organisationer.
Eftersom polisen just nu jagar denna man med alla styrkor så tror jag inte att det är någon amatör.
Detta är verkligt ingen film öh.
Mannen är INTE SVENSK uppafaata ö.
Citera
Medlem
internet2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
...eller rättare sagt: ett attentat utfört av sunni-extremister riktat mot oliktänkande.
Jaha, se där ja, shiamuslimen Ismail har vaknat för rekrytera till sin sida i det stora muslimska inbördeskriget. Lycka till ;-)
Citera
2015-02-15, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Bara för att han har integrerat sig i landet så kan man inte utesluta att han har terrorkopplingar.
Vi har ju "Taimour Abdulwahab" som sprängde sig själv i luften i Stockholm. Bara för att man är en idiot och misslyckats kapitalt med sitt updrag betyder inte att han inte har fått ordern uppifrån.
Killen var också integrerad och bodde i Storbritannien i över 10 år innan han utförde dådet.

Vad var konsekvenserna då?

Nu har man lyckats genomföra ett dåd i Danmark och Frankrike, vilket är nästa västerländska land att drabbas av extremisterna som fanatiskt läser Koranen som fan läser Bibeln?

Fast Taimour hade ju kopplingar till Al Queda , det greps ju en snubbe i Irland något år efter misstänkt för at ha financierat och planerat attacken tillsammans med Teimour, troligen radikaliserades han väl i UK , många terrorister tar ju utbildning i UK , det gjorde ju även dom som utförde dådet i London tunnelbanan.
Citera
2015-02-15, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Tyvärr har du ingen poäng överhuvudtaget med tanke på att även Sverige drabbats av ett terrordåd vars syfte var att mörda många oskyldiga människor. Att det dådet misslyckades saknar relevans i sammanhanget.

Samt tre försök mot Lars Vilks. (Jihad-Jane, de påtända albanerna och Röda Sten)
Citera
2015-02-15, 11:43
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Fast Taimour hade ju kopplingar till Al Queda , det greps ju en snubbe i Irland något år efter misstänkt för at ha financierat och planerat attacken tillsammans med Teimour, troligen radikaliserades han väl i UK , många terrorister tar ju utbildning i UK , det gjorde ju även dom som utförde dådet i London tunnelbanan.

Det var det jag syftade på, uttryckte mig nog lite väl klumpigt.
Att person har blivit integrerad i landet så kan man inte utesluta att han faktiskt ingår i en terrorcell som bara väntar på att slå till i västerländska länder.

Tyvärr så tror jag att det här är bara början på dåden i de nordiska länderna. Vi har väldigt många återvändade jihadister som bara väntar på att slå till i Islams namn.
Citera
2015-02-15, 11:43
Medlem
Nyheterna rullar på med limprat .inget om gärningsmännen.
antaglien Svenska turister som betett sig.
Citera
2015-02-15, 11:44
Medlem
Grandiosos avatar
Finn Nørgaard havde ingen børn, men efterlader sig en kæreste, han boede sammen med.

Finn Nørrgard blev uddannet fra Københavns Universitet i 1991 og har siden instrueret og produceret en række spille - og dokumentarfilm.
Ekstra Bladets har talt med tre venner til den nu afdøde Finn Nørgaard, der er i chok over instruktørens brutale død.

En nær veninde, en af landets førende erhvervspsykologer Majken Matzau, siger:
- Finn var en original; en helt utrolig hjertevarm og kreativ person – dedikteret og fantastisk. Han har lavet mange ganske specielle dokumentarfilm, siger hun.
- Han dyrkede yoga og var en meget spirituel type. Høj og flot. Det er for svært for mig at tale mere om det nu. Jeg kan ikke rumme det. Det er en tragedie, siger hun.

- Det er så tragisk, siger Malene Trock Hempler, der er filosof og kommentator ved Berlingske. Hun var gennem 15 år venner med Finn.

- Jeg er så ked af det. Det er ikke til at forstå. Finn var sådan et generøst, hjerteligt, forfinet og intelligent menneske. Han kæmpede for kærligheden, hans holdninger var ganske nuancerede, og han tænkte aldrig i ’dem og os’. Han var et fint og kærligt menneske, siger Malene Trock Hempler.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/terror/den-myrdede-var-kendt-filminstruktoer/5443118
Citera
2015-02-15, 11:45
Medlem
Vad får det för konsekvenser om det visar sig att gärningsmannen är från Sverige, rent politiskt och säkerhet?
Citera
2015-02-15, 11:48
Medlem
NavierStokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobjakabob
Vad får det för konsekvenser om det visar sig att gärningsmannen är från Sverige, rent politiskt och säkerhet?
Jag tror inte det händer så mycket mer än att muslimska organisationer får mer bidrag, samt att det hålls fackeltåg mot rasism och för muslimer.
Citera
Bannlyst
Kan ju mycket väl vara sa att dödsoffret Finn var utvalt om man läser hans FB https://www.facebook.com/profile.php?id=1119736175&fref=ts
Citera
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happymeat
Tror själv på två gärningsmän.
En med kulspruta och en med två hyfsade pistoler ,den med sprutan var antagligen inte med vid själva attentatet men .Det tänkta var väl att denne skulle avrätta alla på konferensen.

Polisen i Danmark sköt kulsprutemannen senare.

Nu är polisen och rotar i Örebro efter en terrorcelll som tidigare mördat.

Har du ens sett en "kulspruta"? Eller svänger du dig bara med uttryck utan att veta vad de betyder? Det rör sig antagligen om en automatkarbin. En "kulspruta" bär du inte runt dold under jackan.. En massa civilister häver ur sig precis vad som helst.. "Maskingevär" används i danska för det vi kallar automatgevär/automatkarbin. Uttrycket används inte i svensk militär terminologi. I finlandssvenska så är "maskingevär" en tung pjäs med lavett (stödben) som betjänas av tre personer (skytt, laddare och gruppchef).

Man traskar inte runt mitt i Köpenhamn med ett "maskingevär" utan att väcka viss uppståndelse. Speciellt inte om det går en kille i kolonn efter jihadisten, och släpar på den tunga lavetten.. Plus killen med två tunga ammunitionslådor..

"Kulspruta"?
Senast redigerad av cavalier 2015-02-15 kl. 12:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in