2015-02-14, 17:04
Medlem
Venators avatar
http://www.bt.dk/krimi/flere-politifolk-ramt-af-skud-i-koebenhavn

Danska tidningen Berlingske (www.bt.dk) dröjde längre med att få ut detaljer än svenska Expressen gjorde. Nu har de uppdaterat, och enligt vittnesuppgifterna låter det på mig som om automatvapen sannolikt användes. I länken finns också en bild på ett fönster med åtminstone åtta kulhål:

Citat:
[...]

Ingen er døde, men to formodede gerningsmænd er stadig på fri fod.

Et øjenvidne har meldt om en skudepisode.Skuddene ved Krudttønden, der ligger i nærheden af Parken.

[...]

BTs mand på stedet siger, at politiet er massivt til stede og store dele af området er spærret af.

Bea Børresen, der bor på Østerbro i København nær kulturhuset Krudttønden, hørte ‘15-20 skud’ og kort efter kom der ‘en masse politi’.

[...]

Og så kom der en masse politi, biler og beredskabsvogne,« siger Bea Børresen.

Var det en skudsalve?

»Ja, det lød sådan,« siger Bea Børresen, der i telefonen lyder rolig selv om skyderiet skete få minutters gang fra hendes hjem.

På Krudttønden blev debatmødet "Kunst, Blasfemi og Ytringsfrihed" holdt. Den svenske muhammedtegner og kunsthistoriker Lars Vilks var meddeltager ved mødet, men er ikke blevet ramt af skud, skriver jp.dk.

[...]
Citera
Medlem
Wittgensteins avatar
Väldigt märkligt att de fortsätter mötet som vanligt om gärningsmännen nu är på fri fot. Är det månne en markering att de inte tänker låta sig beröras av arga muslimer?

Hur som helst, dags för svensk media att köra en Je Suis Lars Vilks.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Rövskägg
Det känns starkt. Det känns som en tydlig signal att man inte accepterar terror.
Precis så tolkar jag det, förhoppningsvis går signalen fram även till medeltidarna i världen.

Har Björn Söder twittrat något hetsigt ännu?
Citera
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iowa88
Att man fortsätter mötet efter 1 timma känns väl jävligt konstigt?

"- Vi fortsætter uanset arrengementet. Dette kan ikke stoppe os, sagde Niels Ivar Larsen, redaktør på Information, der styrede paneldebatten."
http://ekstrabladet.dk/112/terror-frygt-flere-politifolk-skudt-paa-oesterbro/5442503
Det är inte konstigt jävligt bra gjort att inte ge upp för islamister och muslimer
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Rövskägg
Det känns starkt. Det känns som en tydlig signal att man inte accepterar terror.

Förvisso, men de är ju ändå en/flera? ambassadörer på plats, en sökning i huset efter bomb eller liknande vore väl ändå på sin plats? De måste väl ändå ta mer än en timma. Låt oss anta att de nu finns det och att den detoneras om ca 30 min, dödsiffra? Låt oss säga minst 10. Hur skulle polisens/arrangörens agerande ifrågasatts? Rejält skulle jag tro.
Citera
2015-02-14, 17:05
Medlem
Citat:
Att man fortsätter mötet efter 1 timma känns väl jävligt konstigt?

Håller med men det finns kanske en taktisk anledning att man sitter säkrast där än att transporteras ut..?

Om det är muslimer som skjutit så är det inte förvånande pga Wilks men också att yttrandefrihet inte går ihop med NÅN religion när den är ihopblandad med politiken i ett land.
Citera
2015-02-14, 17:07
Medlem
Citat:
Förvisso, men de är ju ändå en/flera? ambassadörer på plats, en sökning i huset efter bomb eller liknande vore väl ändå på sin plats? De måste väl ändå ta mer än en timma. Låt oss anta att de nu finns det och att den detoneras om ca 30 min, dödsiffra? Låt oss säga minst 10. Hur skulle polisens/arrangörens agerande ifrågasatts? Rejält skulle jag tro.

Nu är det ju så att dom kontrollerar allting innan, och stängar av alla vägar in i byggnaderna, och håller kontroll på dom med särskild personal, samt har övriga styrkor som får hantera externa hot, så vissa byggnader kan klassas som säkra oavsett vad.
Citera
2015-02-14, 17:08
Medlem
Dr.Krankentots avatar
TV2 Danmark uppger att samtliga tre skottskadade är poliser.
Citera
2015-02-14, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Man blir ju inte förvånad. Dags att rensa ut alla jävla IS-anhängare från Europa.

En av poliserna ska vara skjuten i bröstet. Skottlossningen ska ha skett utanför kulturhuset.
Hur ska det gå till när de inte behöver ID eller pass för att få PUT i sverige.
Vi saknar fungerande ursprungskontroll och fastställande av deras riktiga identiteter.
I Sverige vet vi inte om det är en IS-anhängare eller en flykting.
Vi kan alltså inte registrera terrorister och övervaka dessa.
Citera
2015-02-14, 17:09
Medlem
Venators avatar
Här är ett utdrag ur en artikel i Jyllandspostens nätupplaga. En vittnesuppgift om automatvapen och om att gm ska ha ropat på något som lät som arabiska, samt om att polisen besvarade elden.

http://jyllands-posten.dk/indland/politiretsvaesen/ECE7450594/Skyderi-ved-debatm%C3%B8de-p%C3%A5-%C3%98sterbro/

Citat:
Palle Vedel er teknisk chef i bygningen, hvor arrangementet bliver afholdt. Han fortæller, at gerningsmanden trådte ind i foyeren og begyndte at skyde med noget, der lignede en automatriffel.

"Politiet besvarede ilden, og der lød mange skud. Jeg befandt mig selv i bygningens køkken, og derfra så jeg en maskerede gerningsmand løbe væk fra stedet, mens han stadig skød."

Ifølge adskellige vidner på stedet, skulle skytten have råbt et eller andet på et sprog, der for nogle af vidnerne lød som arabisk.
Citera
2015-02-14, 17:10
Medlem
styrlunds avatar
Fattar inte varför Vilks ens bjuds in.
Enda han har gjort är skapa en provokation för att rädda sin karriär.
Var det ens nån aom visste vem den snubben var innan han fylleritade en hund med skägg och påstod att det var Muhammed?
För enda anledningen till att han gjorde detta från början var för att rädda sin karriär.
En svagbehåvad kvartsfigur vars största bedrift är en träkoja av drivved.
Som skattebetalare vill jag att SÄK lägger pengar på viktigare saker än honom.
Citera
2015-02-14, 17:10
Medlem
Ett möte som detta borde ha filmats så jag antar att det finns rörliga bilder på det inträffade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in