2015-02-12, 19:05
Medlem
Tjenare!
Hade tänkt dra upp första odlingen nu iår.
Hade tänkt plantera 20 st fem autoflower seeds
-Auto AK Nordenseeds.
Hade man kunnat plantera dom redan så tidigt som i Mars?
Om man förveggar dom drygt 2 veckor inne innan man sätter ut dom.
Bor i zon 4.
5 mil ifrån halmstad
Så har nästan kustvärmen
Hur många grader får det minst vara för autoflowers?
Jag vet att alla strains e olika men finns det någon gräns det inte får vara på under nätterna?

Det är redan max -2 på nätterna.
Och kollade klart.se då skulle det bara vara -0 alla nätter fram till nästa vecka ( Gick inte att se längre fram i väderprognosen).
Senast redigerad av niighaag 2015-02-12 kl. 19:09.
Citera
2015-02-12, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niighaag
Tjenare!
Hade tänkt dra upp första odlingen nu iår.
Hade tänkt plantera 20 st fem autoflower seeds
-Auto AK Nordenseeds.
Hade man kunnat plantera dom redan så tidigt som i Mars?
Om man förveggar dom drygt 2 veckor inne innan man sätter ut dom.
Bor i zon 4.
5 mil ifrån halmstad
Så har nästan kustvärmen
Hur många grader får det minst vara för autoflowers?
Jag vet att alla strains e olika men finns det någon gräns det inte får vara på under nätterna?

Det är redan max -2 på nätterna.
Och kollade klart.se då skulle det bara vara -0 alla nätter fram till nästa vecka ( Gick inte att se längre fram i väderprognosen).
Det finns inga fördelar med att sätta ut dem i mars. Det kallt, mindre ljus och kallt igen. Sedan ska du inte förvegga autos, de måste utveckla ett rejält rotsystem innan blomningen, och om du veggar inomhus går inte rötterna djupt nog för att överleva eventuell torka. Plus att de blir stressade och växer inte på några dagar efter utplantering och där tappar du skörd. Jag skulle säga att det minst måste vara 5+ på nätterna utan risk för frost för att de ens ska överleva, men de kommer växa väldigt sakta eftersom metabolismen går ner ju kallare det blir.
Citera
2015-02-13, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oggestaden
Det finns inga fördelar med att sätta ut dem i mars. Det kallt, mindre ljus och kallt igen. Sedan ska du inte förvegga autos, de måste utveckla ett rejält rotsystem innan blomningen, och om du veggar inomhus går inte rötterna djupt nog för att överleva eventuell torka. Plus att de blir stressade och växer inte på några dagar efter utplantering och där tappar du skörd. Jag skulle säga att det minst måste vara 5+ på nätterna utan risk för frost för att de ens ska överleva, men de kommer växa väldigt sakta eftersom metabolismen går ner ju kallare det blir.

Tidigare skörd, kör man med autoflowers så hinner man skörda 2 gånger. (Förväntar mig inte nån fet skörd första i mars)
Jag vet att det är kallt ute, inte så värst optimalt väder för cannabis
men det borde ju ändå fungera eftersom det håller sig på gränsen och blir varmare å varmare.
ANG Rötterna så kan man odla 18/6 för att bilda ett starkare rotsystem på själva plantan.
12/12 ljuscirkel gör att plantan sträcker sig mer.
förveggar jag dom inne 2-3 veckor borde dom gottochväl klara sig.
(Fönsterodlar dom när dom är i veggmode Kör dock med några CFL under solnedgången för att hålla 18/6 cirkeln (så jag tar ut dom ett par timmar per dag i slutet så dom hinner vänja om sig med värmen.
Citera
2015-02-13, 13:13
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niighaag
Tidigare skörd, kör man med autoflowers så hinner man skörda 2 gånger. (Förväntar mig inte nån fet skörd första i mars)
Jag vet att det är kallt ute, inte så värst optimalt väder för cannabis
men det borde ju ändå fungera eftersom det håller sig på gränsen och blir varmare å varmare.
ANG Rötterna så kan man odla 18/6 för att bilda ett starkare rotsystem på själva plantan.
12/12 ljuscirkel gör att plantan sträcker sig mer.
förveggar jag dom inne 2-3 veckor borde dom gottochväl klara sig.
(Fönsterodlar dom när dom är i veggmode Kör dock med några CFL under solnedgången för att hålla 18/6 cirkeln (så jag tar ut dom ett par timmar per dag i slutet så dom hinner vänja om sig med värmen.

Det här mina vänner är skitdravel. Avsaknaden av uteerfarenhet skriker rakt igenom dessa inlägg. Följ inte dessa råd. Autos funkar inte på det sätt som är beskrivet här och jag pallar inte förklara heller. Det är bara googla.
Mycket lurigt att få två autoskördar på en sommar. Vanligtvis utplantering när det är varm och gott i maj och skörd i slutet på August alt september.
Bästa sättet att få två skördar är att ha två spotar, en med auto och en med photosensitive/early.
Har man ingen erfarenhet så ska man fan inte ge råd heller.
Citera
2015-02-13, 21:03
Medlem
Big.Bangs avatar
Vad tror ni om:
http://www.royalqueenseeds.com/125-northern-light-automatic.html

Northern Light. En riktigt stor planta, stor skörd, 5-7 flowering i varma klimat. 160 cm lång. Tror ni att den kan bli klar under svensk sommar?
Citera
2015-02-13, 21:47
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big.Bang
Vad tror ni om:
http://www.royalqueenseeds.com/125-northern-light-automatic.html

Northern Light. En riktigt stor planta, stor skörd, 5-7 flowering i varma klimat. 160 cm lång. Tror ni att den kan bli klar under svensk sommar?

Om du läser på och sliter lite rygg så kan det bli bra. Men det är svett och läsa som gäller om du vill sitta och vara skämsnöjd i september.
Citera
2015-02-14, 01:34
Medlem
Big.Bangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Om du läser på och sliter lite rygg så kan det bli bra. Men det är svett och läsa som gäller om du vill sitta och vara skämsnöjd i september.
Vad ska jag läsa då? Kan du ge mig lite tips, tänkte köra 50/50 koskit jord. Sen någon näring till blom.

FInns väl inte så mycket mer att tänka på? Veteraner ge mig lite input nu här förfan.
Senast redigerad av Big.Bang 2015-02-14 kl. 02:30.
Citera
2015-02-14, 09:51
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Vad ska jag läsa då? Kan du ge mig lite tips, tänkte köra 50/50 koskit jord. Sen någon näring till blom.

FInns väl inte så mycket mer att tänka på? Veteraner ge mig lite input nu här förfan.

Ok. Frön från seedheaven.net satsa på både auto och early. Royal Nepal & Royal Dane är fin fina early och SovietFinland (breedern) har bra autos.

50/50 koskit på påse/p-jord på påse.
Häll allt rakt på marken. En bädd 8x40L.
Skit i botten jord på toppen.
Fritt sydost gärna lite vind.
Vattna som fan 3 dagar innan utplantering, täck din bädd med torrt gräs för att förhindra avdunstning.
Lägg frön i blöt 24h.
Plantera i maj när det är varmt och gott vattna igen och täck med gräs.
Spring inte och vattna utan låt växterna lösa det själva.

Där har du allt. Varsågod.
Jordblandningen är lite N tung men funkar bra.
Citera
2015-02-14, 12:54
Medlem
Citat:
Ok. Frön från seedheaven.net satsa på både auto och early. Royal Nepal & Royal Dane är fin fina early och SovietFinland (breedern) har bra autos.

50/50 koskit på påse/p-jord på påse.
Häll allt rakt på marken. En bädd 8x40L.
Skit i botten jord på toppen.
Fritt sydost gärna lite vind.
Vattna som fan 3 dagar innan utplantering, täck din bädd med torrt gräs för att förhindra avdunstning.
Lägg frön i blöt 24h.
Plantera i maj när det är varmt och gott vattna igen och täck med gräs.
Spring inte och vattna utan låt växterna lösa det själva.

Där har du allt. Varsågod.
Jordblandningen är lite N tung men funkar bra.

Det här låter ju som ett enkelt upplägg som inte kräver att man lägger så mycket tid, vilket jag gillar.

Om man köper på sig 8x40L jordsäckar så blir det ju 320 liter liter jord totalt. Hur många autos kan man tänkas plantera där i? Vad jag har förstått så behöver en auto inte lika mycket jord pga att den inte utvecklar extremt stort rotsystem som andra sorter? Räcker det med 10-20 liter jord per planta?

10L skulle du kunna länka jordpåsarna och koskiten som är prisvärd att köpa?

Om man kör på det du har sagt med koskit och p-jord. Behövs det någon extra näring eller kan man skippa det helt?
Citera
2015-02-14, 13:59
Medlem
Big.Bangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForthOne
Det här låter ju som ett enkelt upplägg som inte kräver att man lägger så mycket tid, vilket jag gillar.

Om man köper på sig 8x40L jordsäckar så blir det ju 320 liter liter jord totalt. Hur många autos kan man tänkas plantera där i? Vad jag har förstått så behöver en auto inte lika mycket jord pga att den inte utvecklar extremt stort rotsystem som andra sorter? Räcker det med 10-20 liter jord per planta?

10L skulle du kunna länka jordpåsarna och koskiten som är prisvärd att köpa?

Om man kör på det du har sagt med koskit och p-jord. Behövs det någon extra näring eller kan man skippa det helt?
Pjord kan du köpa på blomsterlandet: http://www.blomsterlandet.se/Vaxter-och-tillbehor/Tillbehor/Jord/P-Jord/?

Blomsterlandet har även gödsel: http://www.blomsterlandet.se/Vaxter-och-tillbehor/Tillbehor/Jord/Naturgodsel/?

Jag tror det är bättre att plantera plantorna var för sig, inte i samma jordhög. 15liter jord + 15 liter gödsel blir nog bra för autos.

Näring till blom skulle nog vara bra men jag vet inte vilken näring som skulle rekommenderas.
Citera
2015-02-14, 14:47
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Pjord kan du köpa på blomsterlandet: http://www.blomsterlandet.se/Vaxter-och-tillbehor/Tillbehor/Jord/P-Jord/?

Blomsterlandet har även gödsel: http://www.blomsterlandet.se/Vaxter-och-tillbehor/Tillbehor/Jord/Naturgodsel/?

Jag tror det är bättre att plantera plantorna var för sig, inte i samma jordhög. 15liter jord + 15 liter gödsel blir nog bra för autos.

Näring till blom skulle nog vara bra men jag vet inte vilken näring som skulle rekommenderas.

Jag kör på Granngårdens 4x40L för 150kr-ish.

Här är en direktsådd 8x40L bädd med en special auto 160-180cm. Allt i en skulle jag säga är bättre. Då slipper man vattna osv. Direktsådd i första veckan av maj, skörd första veckan september. Fröodling så budsen fetade inte riktigt på sig.
http://i59.tinypic.com/5feqvt.jpg

4 x 8 x 40L
http://i62.tinypic.com/25j9ssg.jpg
Senast redigerad av 10L 2015-02-14 kl. 14:52.
Citera
2015-02-14, 16:06
Medlem
Citat:
Jag kör på Granngårdens 4x40L för 150kr-ish.

Här är en direktsådd 8x40L bädd med en special auto 160-180cm. Allt i en skulle jag säga är bättre. Då slipper man vattna osv. Direktsådd i första veckan av maj, skörd första veckan september. Fröodling så budsen fetade inte riktigt på sig.
http://i59.tinypic.com/5feqvt.jpg

4 x 8 x 40L
http://i62.tinypic.com/25j9ssg.jpg

Vilka trevliga bilder

Förlåt men jag förstår inte vad du menar med 4 x 8 x 40L. Är det 8st 40 liters P-jord och 4st 40 liter gössel? Hur många plantor kör du i varje bädd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in