Citat:
Ursprungligen postat av
flyer1
Om nu råtterna lämnar skeppet då 32mm hammrar på så antar jag det är för de blir rädda då deras aktiva pansar(tegelblocken) sprängs. Men hur lätt spränger man det aktiva pansaret? Kan en kulspruta spränga dem så det sen blir fritt fram för en normal pansarvärnspjäs att penetrera plåten bakom, eller krävs det minst20mm kaliber med sprängladdning för att få blocken att explodera? Var själv stridsvagnschef och kan berätta att man inte så lätt sitter kvar i en vagn om det eploderar i plåten utan att man ser ett mål man kan bekäpa tillbaks. Full back och rökgranater var vårt försvar, inte hoppa ur vagnen. Vi visste ockå att första träff var avgörande, även om den inte penetrera så var fienden i panik och försökte undkomma hellre än att skjuta tillbaks.
Så hur får man det ryska aktiva pansaret att explodera?
Jag har aldrig skjutit på en stridsvagn eller sett någon göra det med mindre än 32mm, men det är ju högexplosiva block med RSV, så det är ju inte helt enkelt.
Vad gäller den standard som gäller i Sverige så är den 100 ggr bättre än den som gäller här borta, ska berätta en rolig historia. Stridsvagnsföraren (Ukrainsk) var på fyllan och lyckades köra in i ett stridsvagnshinder modell större, alla i vagnen tror att de blivit påskjutna och flyr därför hals över huvud ur vagnen, när de andra stridsvagnarna (4st) ser detta så gör de samma sak, varpå 5 stridsvagnsbesättningar åker tillbaka på den 6:e vagnen. Det tar givetvis hus i helvetet när de kommer tillbaka och efter en utskällning som inte går av för noter så lommar de tillbaka till stridsvagnarna. En av dem är sönderskjuten av artilleri men de andra är oskadade varpå bråk uppstår om vem som ska få åka hem och vilka som ska kriga vidare. Nu kan man tro att bråket var för att de var rädda, nej det var för att de ville hämnas på ryssen för att de fått skäll av sitt befäl och därför ville ingen gå tillbaka.
//Edit: Ska testa att dra en kärve pansarspräng från KSPn på ett block TNT och på sprängdegen för att se om något händer, men jag är ytterst tveksam.
/Micke