Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-13, 15:42
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Har ni en timme, så kan ni ju alltid kika på denna föreläsning från Göteborgs universitet från en kurs i undersökande journalistik. Robban Aschberg presenterar sin skyddsling från AFA-Dokumentation/Researchgruppen, som får berätta lite om sina arbetsmetoder, vilka redskap man åtminstone använde då och vilka resultat man kan uppnå med ganska enkla medel och programvara som finns tillgängligt för alla.

Fredriksson är en gangster, en våldsam gangster, och vänsterextremist. Lyssna på Aschbergs intro, där han berättar lite kort om Fredrikssons CV och hur en "nasse som bråkade med honom fick stryk".

Så sätt av en timme och fundera lite över vad det är vi har att göra med här.

Enjoy (som Bluebeast brukar säga) https://www.youtube.com/watch?v=95LuFVUajfQ
Körde inte företaget Bisnode en utbildning i "internet-research" med det där gänget, som man sålde till intresserade?

Hur som helst, betyder det något att det fåtal mailadresser i dumpen som inte har personnummer, så har några stycken i stället en notering i stil med "anv?nd knr XXXXX".

Knr borde stå för kundnummer. Indikerar det att informationen kommer från någon form av kundregister? T.ex. från CDON? Bara en fundering.
Citera
2015-02-13, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Istidraj
tänk dig att din mail var wilmington@gmail.com. Då är det via din facebook och gmail bundet till både adress, telefonnummer och personnummer. Alla som registrerar sig på flashbackgör det inte för att få ventilera sin ilska men vissa gör det och då kan det vara bra att man säkrar rygg, så att man slipper stå för någonting man kväkt ur sig i affekt efter några holkar på ett nätforum. Tyvärr så kommer nog polisen att börja hämta folk och få dom att "försvinna" i Sverige snart. Det behövs bara ett politikermord eller så för att skrämma eliten.

Hur har de fått hela personnumret om man inte har sin epost kopplad till facebook då? Står ens HELA personnumret på facebook för den delen heller?
Citera
2015-02-13, 15:54
Medlem
Citat:
Har ni en timme, så kan ni ju alltid kika på denna föreläsning från Göteborgs universitet från en kurs i undersökande journalistik.
--- text -?
Citat från inlägg #132

Bra att du hänger med här, Golonka!

Jag trodde, att du skulle vara med i första vågen av uthängningar, mest på grund av din respektlösa avatar, cred för den!

Sen för att "din" epost-adress Golonka_1@whatever.com ligger med i dumpen. (Obs! påhittad domän av mig! Obs! Så ingen mejar spam dit.)

Du har alltså en copycat bland flashbackarna! Kan kanske tolkas som ett tecken på beundran?
Citera
2015-02-13, 15:54
Medlem
Schweizergardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cision
Har matchat databaserna och det stämmer.
Databaserna bör finnas på Flashback eftersom dom dumpats förr.
Märks att du är väldigt okunnig inom ämnet, försök att inte kommentera så slipper folk bli lurade av dumma kommentarer.

Om det finns någon annan användare som att verifiera att Sverok eller liknande föreningar blivit hackade så får ni gärna verifiera. Är det någon som har spelföreningsläckor från 2008 och kan verifiera mot FB-läckan? Något konkret?

Det verkar som att Sverok blev hackad runt 2008. Någon som har mer info?
http://www.svenskamagic.com/forum/topic.php?ID=97259
Senast redigerad av Schweizergarde 2015-02-13 kl. 16:07.
Citera
2015-02-13, 15:55
Medlem
Jag tycker det här citatet från SvD, 10 september 2014, kan vara värt att nämna i den här tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av SvD
Martin Fredriksson från Researchgruppen bekräftar uppgifterna för Nyheter24.

- Ja, vi har den, vi har haft den ett halvår ungefär. Vi har fått den från olika håll via mejl. Vi har uppgifter till ett par hundratusen konton, säger Martin Fredriksson till Nyheter24.

[...]

”Fast det är inget nytt. Vi har sagt det tidigare. Tror den är ganska spridd då den kom från flera håll”, svarar gruppen på en fråga från P3 Nyheters Emanuel Karlsten.

Sen tycker jag även att man i denna tråd kan diskutera idén som förekommer andra trådar om att mailadresserna tycks vara sorterade efter begynnelsebokstaven i användarnamnen som de hör eller har hört till. Kunde man reda ut det lite tror jag man skulle kunna dra ännu fler slutsatser om vilken info RG sitter på.
Citera
2015-02-13, 15:56
Medlem
ArneIIIs avatar
Hur kan de bara koppla ett mejl med en användare och påstå att denne är samma person? Direkt när man är klar med registreringen kan man ju byta till vilken redan existerande meljadress som helst. Om man då hade en adress som någon annan använt på exempelvis CD-on så tror de ju den personen är den användaren. Skrämmande. Är servar enkelt? Måste ju vara ett mått av social ingenjörskonst också.
Citera
2015-02-13, 16:02
Medlem
Adikatpws avatar
Citat:
Har ni en timme, så kan ni ju alltid kika på denna föreläsning från Göteborgs universitet från en kurs i undersökande journalistik. Robban Aschberg presenterar sin skyddsling från AFA-Dokumentation/Researchgruppen, som får berätta lite om sina arbetsmetoder, vilka redskap man åtminstone använde då och vilka resultat man kan uppnå med ganska enkla medel och programvara som finns tillgängligt för alla.

Fredriksson är en gangster, en våldsam gangster, och vänsterextremist. Lyssna på Aschbergs intro, där han berättar lite kort om Fredrikssons CV och hur en "nasse som bråkade med honom fick stryk".

Så sätt av en timme och fundera lite över vad det är vi har att göra med här.

Enjoy (som Bluebeast brukar säga) https://www.youtube.com/watch?v=95LuFVUajfQ

Tack för länken, men det är svårt att orka lyssna när han pratar. Han låter som en uttråkad, nyvaken kille som pratar om ett ämne som han är totalt ointresserad av.
Citera
2015-02-13, 16:19
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adikatpw
Tack för länken, men det är svårt att orka lyssna när han pratar. Han låter som en uttråkad, nyvaken kille som pratar om ett ämne som han är totalt ointresserad av.
Föreläsningen är rent guld, så håll dig vaken! Visst, det är ett par år sedan och saker förändras både i fråga om mjukvara och möjligheter, men klippet tjänar som illustration av hur RG jobbar och vilken formidabel blodhund Fredriksson är. Lite roligt är också att se det sociala samspelet mellan Aschberg (trollkarlen) och Fredriksson (dennes lärling) i rummet.

Men som folk varit inne på tidigare: Det behöver inte vara något speciellt "läckage" från själva Flashbacks sida här. Det är kanske en bit av något register som kommit på driven vid något tillfälle och sedan proppar Fredriksson in alla småbitar av information, digitala spår, e-signaturer, kartläggning av individers sätt att skriva och eventuell information den enskilde kanske släpper i från sig lite ogenomtänkt mm. Man samkör med korrespondens med myndigheter, kundregister på företag och tjänster man är associerade med... Proppar ner all denna data i en digital tratt, trycker på "enter" och simsalabim så har man ett namn och något att ta på. En person att kontakta och konfrontera. Där man jobbar med "sannolikhet" istället för "fastställt" hoppas man på att den konfronterade inte finner sig utan babblar på och rent av medger att man gillar att sniffa i syrrans trosor eller hatar Kakan.
Citera
2015-02-13, 16:50
Medlem
Dr.MadSciences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Kod:
grep  "<blockquote>" ut | wc -l
23098

grep -v "<blockquote>" ut | wc -l
17171
(jag väljer att inte publicera koden som jag använde för att utföra detta test)
Jag fattar inte... Filen "ut" innehåller alltså alla personnummer samt emailaddresser (som finns i den utdelade .zip:en) samt ytterligare en kolumn med strängen "<blockquote>", som flaggar för att ett specifikt personnummer/emailaddress är reggade på flashback? Var kommer denna "<blockquote>"-info från?

Helt otroligt att ingen frågat om detta efter 150 poster... har jag missat nått trivialt, då jag inte inte ser något om "<blockquote>" från glitch inlägg/presentation av hacket på swehack.
Senast redigerad av Dr.MadScience 2015-02-13 kl. 17:11.
Citera
2015-02-13, 16:52
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Arsleberg & co. ska bemötas med sina egna metoder. Det kan inte upprepas ofta nog. Just den storkäftade äggskallen själv är nog den minst stöddige av alla, när det kommer till kritan, men det tråkiga är att ingen har visat det tydligt nog än.

Jag åkte igår på en varning för ett liknande inlägg som du precis gjorde. Kritiserade Arsleberg och föreslog en hämndaktion. Så var försiktig! Just saying...

Stor del av mailadresserna verkar ju dessutom komma ifrån MVG.net (.se kanske det var)

Håll oss gärna uppdaterade Chloe om du hittar något mer!

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Körde inte företaget Bisnode en utbildning i "internet-research" med det där gänget, som man sålde till intresserade?

Hur som helst, betyder det något att det fåtal mailadresser i dumpen som inte har personnummer, så har några stycken i stället en notering i stil med "anv?nd knr XXXXX".

Knr borde stå för kundnummer. Indikerar det att informationen kommer från någon form av kundregister? T.ex. från CDON? Bara en fundering.

Enskild näringsverksamhet kanske? Ett AB skulle haft ett orgnummer som börjar på 55. Men enskilda firmor har ju personnummer som organisationsnummer.. Men man kan ju ha anställda. Så dom kanske inte har velat använda personnumrena i just dom fallen för att binda dom till en emailadress.
Citera
2015-02-13, 17:18
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.MadScience
Jag fattar inte... Filen "ut" innehåller alltså alla personnummer samt emailaddresser (som finns i den utdelade .zip:en) samt ytterligare en kolumn med strängen "<blockquote>", som flaggar för att ett specifikt personnummer/emailaddress är reggade på flashback? Var kommer denna "<blockquote>"-info från?

Helt otroligt att ingen frågat om detta efter 150 poster... har jag missat nått trivialt, då jag inte inte ser något om "<blockquote>" från glitch inlägg/presentation av hacket på swehack.
Du har helt rätt, jag har varit oklar på den punkten. Jag ville ha en terminologi-spalt med i TS men det blev inte så.

Filen "ut" ser ut så här(dock censurerad i detta fall):
Citat:
lin****ing@gmail.com - <blockquote>
chloe****@gmail.com -
a****@hotmail.com - <blockquote>
jo****han.bor****din@gmail.com -

Filen "ut" är 40269 rader lång, dvs lika lång som Flashback-dumpen. Filen "ut" är alltså den fil som är resultatet på hur jag gjorde för att fastställa om en e-postadress finns länkad till en användare på Flashback. Om resultatet blev "<blockquote>" så finns e-postadressen redan på Flashback, om "<blockquote>" inte finns så finns alltså inte e-postadressen på Flashback.

Jag ville inte bli för teknisk i TS, jag ville enbart dela med mig hur jag gjorde samt resultatet så en diskussion kring hela ämnet kunde skapas. Om du eller någon annan vill att jag publicerar tekniska detaljer så gör jag det gärna.
Citera
2015-02-13, 17:21
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe

Jag ville inte bli för teknisk i TS, jag ville enbart dela med mig hur jag gjorde samt resultatet så en diskussion kring hela ämnet kunde skapas. Om du eller någon annan vill att jag publicerar tekniska detaljer så gör jag det gärna.

Klart tekniska detaljer aldrig skadar.
Men mest nyfiken på varför du bara kollade .se-domäner. Nu duger de kanske för en statistisk säkerhet, men ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in