2015-02-11, 22:33
Medlem
Djupfryss avatar
Vill försöka bidra med några tips ifall ni blir kontaktade av media:

1. Håll huvudet kallt. Ni är i er fulla rätt att säga att ni är upptagna just nu, och be om att få återkomma senare. När ni hunnit tänka igenom situationen. MSM är precis som allt annat en kanal där de som lyser klarast har rätt. Tänk som en rockstjärna. Attack först, sedan återgå i försv

2. Begär frågorna i förväg. Ni har rätt till detta och kan således förbereda er. Om andra frågor än de som ni förberetts på dyker upp skall ni attackera tillbaka. Men på ett helt neutralt sätt typ: " nu förstår jag inte, är det här relevant, vad menar du, är du seriös"etc.

3. Ni har alltid rätt att begära att få ta del av materialet innan det publiceras. Journalister har egentligen en informell skyldighet att upplysa om det, men det glöms lätt bort. Men kom ihåg, innan ni öht inleder en intervju, var tydlig med att ni vill se matrialet innan det publiceras.

4. Punkt nummer 1 igen. Var iskall, det är möjligt att en artikel i MSM kan resultera i skilsmässa, självmord,eller sparken från jobbet. Men det behöver inte vara så. Ljug inte, pudla inte inte men släta gärna över och använd all din humor och charm. Skogshuggaren gjorde det skitbra itifrån förutsättningarna. Var lugn, och begär att få titta på matrialet innan det publiceras.

Edit: Tänk såhär, herrejävlar vilken chans att nå ut med mitt budskap. MSM styr alls inte så mycket som ni tror, ni har alla möjligheter att styra dem och har ni brända broar bakom er är det lika bra att gå all in.
Senast redigerad av Djupfrys 2015-02-11 kl. 22:47.
Citera
2015-02-11, 22:33
Medlem
Reellfantasis avatar
Kan bara tipsa om att det kommer publiceras en lista över 1000 personer där epost och användarnamn kopplas ihop imorgon. Om inte aftonbladet publicerar något mer drastiskt.
Citera
2015-02-11, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Tvärtom. Se till att alla bryter mot idiotlagar, så kommer idiotlagarna att tas bort eller praxis kommer att bli att de inte implementeras.

Om du är så säker på det så sätt igång och bryt mot lagarna då, men jag varnade dig innan iallafall
Citera
2015-02-11, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Woffeltoffel
Hmm.. ok.

Har det testats i domstol någon gång?

Men om personen befann sig i ett annat land när inlägget skrevs? Det blir ju lite som att du inte kan bli dömd i Sverige ifall du rökt på i Amsterdam.

Beror på det landets lagar. Däremot har folk i ett fåtal fall dömts för inlägg här där de har avslöjat brott som de har begått, men det är ju en annan sak.
Citera
2015-02-11, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Om du är så säker på det så sätt igång och bryt mot lagarna då, men jag varnade dig innan iallafall

Jag bryter dagligen mot idiotlagar, just i detta ögonblick t.ex.

Men samtidigt är jag givetvis inte dummare än att jag lämnar ytterst lite att gå på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reellfantasi
Kan bara tipsa om att det kommer publiceras en lista över 1000 personer där epost och användarnamn kopplas ihop imorgon. Om inte aftonbladet publicerar något mer drastiskt.

Kommer inte hända.
Citera
Medlem
dANiis avatar
Förväntar mig ett dussintal stämningar gentemot denna vidriga tidning
Citera
Medlem
felpost
Citera
2015-02-11, 22:38
Medlem
Hoppas jag är med på listan

Kanske jag får svara på lite frågor o kanske vara med på tv.

JÄJ.
Citera
2015-02-11, 22:39
Medlem
Det har säkert redan tagits upp i den här tråden. Men Jan Helin verkar vilja få upp en "debatt" kring detta så att politikerna kan lagstifta mot "näthat".

Citat:
Inrikesminister Anders Ygeman tror att det kan bero på brister både hos polis och i lagstiftningen.
– Polisen har inte varit tillräckligt bra på att lagföra näthatsbrott. Sen kan det bli aktuellt att förändra lagstiftningen, det får vi se när utredningen kommer, säger Anders Ygeman.
Utredningen Ygeman refererar till tillsattes av förra regeringen och ska vara klar i januari 2016.

Länk: (AB) ”Kan bli aktuellt skärpa lagen”

Så vad kan man förvänta sig att detta kommer att leda till?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
En något relaterad fråga med allt som hänt på sistone. Kan någon bekräfta eller dementera detta påstående: Om jag på nätforum påstår att "Kalle" är en äcklig jävla bög så kan detta bli förtal eller dylikt juridiskt efterspel men om jag före mitt tråkiga påstående om "Kalle" lägger till att

"Det är min personliga åsikt att Kalle är en äcklig jävla bög" så är inte detta lika grovt/svårare att bli fälld för så att säga då det är just min uttryckta personliga åsikt vilket jag även understryker genom att skriva detta och inte bara att jag slänger ut mig ett random förtal.

Ja?

Förolämpning är i vilket fall troligare än förtal. Just förtal är sällan det man åtalas för och för grovt förtal måste man ta i ganska rejält.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Att bli avslöjad av media är inget straff som någon domstol dömer ut. Om t.ex förtroendevalda politiker under dold kamera säger något som bryter mot en lag eller som är direkt olämpligt i deras yrkesroll, då är ofta straffet kopplat till att de har vissa skyldigheter i och med deras anställning eller position i samhället och då är det ofta arbetsgivaren som t.ex säger upp tjänsten eller så inser personen att den inte kan vara kvar på sin post efter avslöjandet.

Men för exakt statistik vad som hänt efter ett avslöjande får du väl vända dig till domstolarna och begära ut uppgifterna. Svårt för någon på flashback att veta det.
Om det inte är straffbart så skall inte media syssla med att hänga ut folk heller , det är sånt som man sysslar med i diktaturer . I ett fritt land skall man kunna ha vilken åsikt man vill så länge den inte strider mot någon lag . Vi är inne på en mycket farlig väg liknande den i Nazityskland om AB och Expressen får fortsätta med detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in