2015-02-10, 19:17
Medlem
Theomans avatar
Betyder detta att de rent praktiskt kan avslöja alla som skriver i drogforumet och få tusentals personer att förlora deras jobb, eller gäller det bara de som är offentliga personer eller har förtroendeuppdrag?

I så fall är det ju ett rejält slag mot alla som vill kunna ställa frågor om sitt privatliv/droganvändande.

Om det till exempel skulle komma fram att jag använde droger/var SD anhängare (vilket jag inte är) skulle jag få ett helvete på jobbet, och chefen skulle hitta första möjliga anledning till att sparka mig.
Citera
2015-02-10, 19:18
Medlem
Magnolia82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Men du kan ju inte lagen själv. Läs mitt inlägg ovanför ditt eget.

Bara för att man inte är dömd betyder inte att man inte brutit lagen. Trollar du eller var det du skrev seriöst?
Citera
2015-02-10, 19:18
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Peter Eriksson (MP) tidigare språkrör öppnar upp för ett förbud av Flashback:

– Jag tycker att hela kulturen som växt fram där man helt anonymt kan säga vad som helst är helt orimlig. Det är inte acceptabelt att en offentlig plats som Flashback saknar ansvarig utgivare. Rasistiska uttryck, hets mot folkgrupp, förtal. Det måste finnas någon som tar ansvar för saker som uttrycks. Man måste skärpa regler för ansvarig utgivare.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20293994.ab

Sådana som Peter Eriksson är ett hot mot andra människors naturliga frihet och måste inse att han i samband med detta ställer sig som måltavla för dessa människors moraliska rätt till självförsvar. Han, liksom Jan Helin, förtjänar ett nackskott. I poetisk mening alltså.
Citera
2015-02-10, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Till vilken domstol? Arbetsdomstolen, tingsrätten?

För att han fått gå på direkten just för att det finns en saklig grund för avsked. Hi. HI.

Han måste ha en rättslig grund, ett case, för att få en sak prövad i domstol.

Sveriges dummaste jurist? Vågar han gå till domstol och göra bort sig lite till?

AD låter bra, Hi. Hi!
Citera
2015-02-10, 19:20
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Nej, censur genom att se till att ingen i fortsättningen vågar yttra sig, med risk att bli uthängd och bli av med karriär, vänner och kanske familjen för resten av livet för att man sagt dumma saker på nätet.

Fast, det kommer ju folk inte heller sluta med, och det vet nog Aftonbladet, varför det heller inte är censur i någon praktisk mening. Sen är det än så länge 2 individer som blivit uthängda, wow, så läskigt. Tråkigt för dem, men knappast något avskräckande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag menar att de juridiskt inte har begått brott än. Ren logik.

Ja jag håller med dig att de inte dömts av en domstol ännu, sedan om de får sina jobb uppsagda m.m så får de väl isåfall vända sig till domstolar och prova det. Förmodligen så står det väl i några anställningsavtal att man är en offentlig person m.m om man är t.ex EU parlamentariker och då är det ju extremt "klantigt" att göra som han gjorde, då till och med medias uppgift är att granska våra politiker och makthavare, så att hävda yttrandefrihet/anonymitet blir ju bara patetiskt.

Jag upprepar man kan inte skriva vadsomhelst och tro att det är fritt fram för det är yttrandefrihet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragnarr
Internet är en fristad skyddad mot det verkliga livet och borde inte ha samma regler och restriktioner i hur man får yttra sig. Tar man illa upp över något en person skriver på internet så borde man inte vara uppkopplad på internet överhuvudtaget

Fel, internet har så gott som varje hushåll idag i Sverige, med undantag för ex. antal 100 åriga söta russin på nått seniorboende nånstans.
Vi spenderar betydligt mer tid på internet idag än vad vi ex. umgås fysiskt med vänner, så kanske ska vi vända på behovet? otillåtet kränka hudfärger, kön etc. på internet men helt ok på festen?
Citera
2015-02-10, 19:21
Medlem
irrblosss avatar
Jag hoppas de hänger ut fel person en vacker dag. En Svensk Breivik som gör sitt första hembesök hos Jan Helin.
Citera
Medlem
Terugflitss avatar
[quote=micro113|52222513]
Citat:
Ursprungligen postat av Terugflits
Nu kommer kanske såväl jag som du att bli varnade, men så länge han inte är politiskt aktiv inom SD så kan han likaväl vara Miljöpartist, det finns exempel på näthatare även där. Om du nu hänger med.

Missförstå mej rätt, han får skylla sej själv, men att skylla på SD direkt, känns som overkill. I alla fall så länge inget belägg finns för att han har arbetat som politiker inom SD.

Men för helvete! Vad visste Sverigedemokraterna om detta innan detta rasistiska avslöjande? Tänk innan du postar! Det står inget om vilket parti han sympatiserar med. Han är/var en jurist![/QUOTE
Hans funktion var politisk rådgivare ... som politisk rådgivare väljer man inte en person som företräder motståndarens åsikter ... det är väl ändå ganska givet..
Men krävs det då att han är medlem i SD? Han kan vara en Sosse för min del. Det finns rasister i alla partier.
Citera
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Du kan inte jämföra med länder som DDr och SOvjet/Nordkorea för där är det inte ens tillåtet att ha ett forum som Flashback ha ha...

Flashback är ju olagligt i Sverige också. Flashbacks ledning är enligt domstolsbeslut förbjudna från att bedriva sin verksamhet under nuvarande former i Sverige. Gissa varför servrarna flyttades till USA.

Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Men de staterna har ju sina lagar och det är som du är inne på extremt begränsad yttrandefrihet. Sverige har sina lagar och mer tolerant ytrandefrihet...MEN man får ändå inte skriva vadsomhelst. Överens?

I jämförelse med USA är Sveriges yttrandefrihet enormt begränsad. Till skillnad från USA konstitution är Sveriges grundlag utformad för att begränsa våra möjligheter till yttrande- och åsiktsfrihet. Läs grundlagen, den finns gratis på nätet.
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Det hjälper svårligen att göra en pudel. Det är ju redan kört. Det enda man bör göra är att 1: inte kommentera anklagelserna öht och låta scoopet rinna ut i sanden, eller 2: stå för det man sagt även om man mognat och bytt åsikt (vilket alla kan göra), men likväl inte vika en endaste millimeter om sin rätt att tycka och uttrycka avvikande åsikter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Jag vill själv ha anonymitet för att skyddas från dräggen på FB ja.
Och det kan även finnas andra skäl till att anonyma webbplatser som FB ska existera, så jag har ingeting emot anonymitet som sådan. Helt ok.

Och nej, hat och åsikter är faktiskt helt skilda ting.

Hat är en känsla, närmast besläktad med kärlek och uppgivenhet. Ur känslan formas tanken, som i sin tur ligger till grund för åsikten. Uppgivenhet är ofta sprungen ur känslan "att inte ses, att inte bli lyssnad till, att inte kunna påverka och att inte höra till". Kanske har FB en betydligt viktigare samhällsfunktion än du kan ana. Att få göra sin röst hörd och bli lyssnad till kan förhindra känslors utlopp i handlande många gånger.

Du nämner "drägg". Det är en skymf. Lika kränkande som hotets epitet. Inte hotande men med hotets karaktär. Ett förakt för medmänniskor, uttryckt "von oben". Du är förskonad hatets börda kanske? Känn dig därför privilegierad! Men ditt förakt är av samma elk som hatet. Destruktivt till sin natur. Du tar dig också rätten att fördöma. Rannsaka dina motiv och dig själv så kanske du kan förstå hatets grogrund!

I all välmening
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in