2015-02-10, 16:09
Medlem
är det Eugene de Kock på klippet? och vem är mannen bredvid han tro..
Senast redigerad av Nickelarsson 2015-02-10 kl. 16:14.
Citera
2015-02-10, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke

Jag är ganska säker på att Säpo hade koll på sydafrikaner som rörde sig kring kongressen.

Man kan ju säga mycket om polisen och Säpo, men att de hade koll är väl inte en av sakerna?

Att denne Flygare kommit med påståenden tidigare och hittar på saker säger jag inget om. Jag tycker bara det är lite uppseendeväckande om de Kock som av en slump lämnar Sverige med första nästa plan efter mordet, om det nu är han. Det är väldigt likt iaf.

Om det nu finns minsta substans i klippet så borde väl media snart snappa upp det.
Citera
2015-02-10, 17:00
Medlem
Det är ju knappast de Kocks intryckta näsa på videon - men han hade väl en lösnäsa. Man får inte vara dum.
Citera
2015-02-10, 17:50
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Det är ju knappast de Kocks intryckta näsa på videon - men han hade väl en lösnäsa. Man får inte vara dum.
Jag tycker att det är ganska likt, men jag har ingen koll på hans näsa anno 1986. Men vinkeln är inte den bästa.
Citera
2015-02-10, 18:10
Medlem
Den kvällen höll Olof Palme sitt absolut starkaste tal, och sitt sista, mot apartheid. Det var ett kompromisslöst budskap till världens ledare att förinta apartheidregimen i Sydafrika:
"Om världen beslutar sig för att avskaffa
apartheid så kommer apartheid att försvinna"
De Wet Potgieter:
- När Palmes tal nådde PW Botha blev han helt vild och gick svärande runt bland sina nästan skräckslagna medarbetare.
Mordpatrullen stannade kvar och fredagen den 28 februari öppnade sig möjligheten att genomföra den order som givetvis sanktionerats av den sydafrikanska apartheidregimens president, PW Botha.
Citera
2015-02-10, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chicko1963
Den kvällen höll Olof Palme sitt absolut starkaste tal, och sitt sista, mot apartheid. Det var ett kompromisslöst budskap till världens ledare att förinta apartheidregimen i Sydafrika:
"Om världen beslutar sig för att avskaffa
apartheid så kommer apartheid att försvinna"
De Wet Potgieter:
- När Palmes tal nådde PW Botha blev han helt vild och gick svärande runt bland sina nästan skräckslagna medarbetare.
Mordpatrullen stannade kvar och fredagen den 28 februari öppnade sig möjligheten att genomföra den order som givetvis sanktionerats av den sydafrikanska apartheidregimens president, PW Botha.

De Wet Potgieter???? Vi har diskuterat honom flera gånger i tråden. Enligt mitt förmenande kan man lika gärna citera Krantz teorier om självmord regisserat av en känd regissör som att använda denne som källa!
Citera
2015-02-10, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo

Ja det är fantastiskt hur folk kan se likheter med rik fantasi och uttala sig bergsäkert kring det. Samma person kan se helt olika personer som inte är lika varandra i samma fantombild.

Jag tycker mera det ser ut som Bin Laden utan ansiktsbehåring Tänk att Illuminati använde honom redan 86. Där ser man!
Citera
2015-02-10, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
De Wet Potgieter???? Vi har diskuterat honom flera gånger i tråden. Enligt mitt förmenande kan man lika gärna citera Krantz teorier om självmord regisserat av en känd regissör som att använda denne som källa!

Varför kan inte SA ha utfört mordet menat du?
Anders Ferm. FN-ambassadören Anders Ferm skrev i en promemoria
den 12 mars 1986 att Sydafrika hade motiv och ganska enkelt kunde mörda Olof Palme,
eftersom OP trappat upp kritiken mot apartheidregimen i Sydafrika
och därför stod som symbol för motståndet. Sverige hade t.ex. givit
stöd till Lesotho (enklav i SA) genom att sända rådgivare som användes i förhandlingar
för att sätta tryck på Sydafrika. Sverige hade på så sätt förhandlat ”bakom
skynket”
Citera
2015-02-10, 19:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheobaldThor
Men boboslacke och mvgrippa, ni verkar ju utomordentligt insatta i detta.

OM nu denne de Kock reste från Arlanda på morgonen dan efter, finns det inget värde i det tycker ni? Man kan ju ganska enkelt läsa en hel del om den karln på nätet, och det är ju inga trevliga grejer.
Skulle det verkligen kunna vara en slump att en sådan person befinner sig i Stockholm samtidigt som Palme mördas?

Hade ANC i sin maktfullkomlighet kunnat nita Eugene de Kock eller någon annan för MOP hade de gjort det för länge sen. Sunt förnuft säger detta. Hittills har jag bara sett indicier och gamla fantasier i Sten Flygares alster.

Birgitta Wennerling ser mannen hon avbildar i ett par sekunder, ett faktum som öppnar för att hon inte fåt med alla detaljer rätt. Att därifrån göra teckningen till någon form av bevis är verkligen att koka soppa på en spik.
Citera
2015-02-10, 19:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chicko1963
Varför kan inte SA ha utfört mordet menat du?
Anders Ferm. FN-ambassadören Anders Ferm skrev i en promemoria
den 12 mars 1986 att Sydafrika hade motiv och ganska enkelt kunde mörda Olof Palme,
eftersom OP trappat upp kritiken mot apartheidregimen i Sydafrika
och därför stod som symbol för motståndet. Sverige hade t.ex. givit
stöd till Lesotho (enklav i SA) genom att sända rådgivare som användes i förhandlingar
för att sätta tryck på Sydafrika. Sverige hade på så sätt förhandlat ”bakom
skynket”

Sydafrika är en perfekt svarte petter vid MOP. MI6 planterar kopplingen hos Karl-Gunnar Bäck som för den vidare till PU.
Förutom Anders Ferm pekar också den KGB-anstrukne diplomaten Sverker Åström mot Sydafrika veckorna efter MOP.

Det är sant att Pretoria mördat motståndare , men det är stor skillnad på att släcka ANC-medlem i exil och en demokratiskt vald västeuropeisk statsman. Som visats tidigare i tråden minskade inte heller stödet för ANC i o m Olof Palmes frånfälle. Utvecklingen i världen snarare ökade på det internationella stödet för ANC.

Finns det en sydafrikansk koppling så tror jag det är att Åke J Ek plockat in någon likasinnad Boer-doer från Transwaal eller Oranjefristaten. Men i det fallet tror jag att planering och lednng och huvudsakligt utförande gjorts av svenskar.
Citera
2015-02-10, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Sydafrika är en perfekt svarte petter vid MOP. MI6 planterar kopplingen hos Karl-Gunnar Bäck som för den vidare till PU.
Förutom Anders Ferm pekar också den KGB-anstrukne diplomaten Sverker Åström mot Sydafrika veckorna efter MOP.

Det är sant att Pretoria mördat motståndare , men det är stor skillnad på att släcka ANC-medlem i exil och en demokratiskt vald västeuropeisk statsman. Som visats tidigare i tråden minskade inte heller stödet för ANC i o m Olof Palmes frånfälle. Utvecklingen i världen snarare ökade på det internationella stödet för ANC.

Finns det en sydafrikansk koppling så tror jag det är att Åke J Ek plockat in någon likasinnad Boer-doer från Transwaal eller Oranjefristaten. Men i det fallet tror jag att planering och lednng och huvudsakligt utförande gjorts av svenskar.

Den brittiske journalisten Duncan Campbell nåddes av liknande rykten från MI6. I Campbells version försökte en grupp svenska affärsmän rekrytera en mördare i London. Sydafrikanerna var eventuellt med som medfinansiärer.

Enligt min uppfattning är det fullt möjligt (men huvudsakligen obevisat) att det fanns sydafrikaner i mordorganisationen. Det är däremot mycket osannolikt att det var en sydafrikansk operation. Det är en i sammanhanget ganska viktig distinktion.
Citera
2015-02-10, 19:50
Medlem
Är det inte i något striptease eller norra magasinet där de pratar med någon som påstår sig blivit erbjuden pengar för att skjuta Palme? Har iaf för mig att den dom intervjuar sa att det var två poliser och några utlänningar som låg bakom...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in