2015-02-10, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av General-
Ja, jag måste säga att detta var kanske inte det roligaste som hänt för Flashback och yttrandefriheten. Men spännande som satan är det. Tur att man var ledig idag, för det händer mycket som man inte ville missa.

Kan det vara några andra politiker från något annat parti som dyker upp på AB:s förstasida ikväll tro?
Jag hoppas att det blir många sköna avslöjanden! Många som suttit och spillt sin själ när dom trott att ingen kan höra som ska få sin skitiga tvätt utlagd i dagsljuset!
Citera
2015-02-10, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Jag tycker chatten på Aftonbladet är talande, det är precis så Jan vill att yttrandefrihet på nätet ska fungera.

Han har en moderator som släpper igenom inlägg som Herr Helin väljer att svara på. En fri diskussion är kaos för honom.

Haller med 100%

Men fragan ar om han inte gav sej pa fel manskor denna gangen.
Kanner manga "tvivelaktiga figurer" som ar minst sagt upprorda nu
Citera
Medlem
Yxherrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Från chatten med Jan Helin:

Jan Helin: Nej, vi publicerar bara personer som har ett offentligt uppdrag. Vi granskar i det fallet om de driver dubbla agendor. Alltså företräder en linje offentligt och sprider budskap som går stick i stäv med det anonymt. Det menar jag är en relevant och klassisk journalistisk uppgift. Det är en viktig distinktion. Vi har granskat flera personer som inte kan sägas ha offentliga uppdrag med spridit hat och hot mot enskilda personer. Vi publicerar inte dem eftersom de inte har någon annan känd offentlig agenda och vi ytterst i de fallen vill granska och starta en debatt om ansvaret för den här typen av inlägg i ett forum som i dag kan sägas vara en stor svensk offentlighet.

Helt rätt och det är bara att konstatera att Aftonbladets uthängningar ligger väl inom det journalistiska uppdraget - att granska samhället och dess företrädare ...

Expressen gick för långt - Aftonbladets intention tycks vara att inte driva kampanj mot enskilda...
Brukar inte kommentera dina fullkomligt genomkorkade inlägg, men jag gör ett undantag.

Aftonbladet driver en kampanj mot flera enskilda individer, bland annat en jurist och en läkare. Hur kan du tycka att "Aftonbladets intention tycks vara att inte driva kampanj mot enskilda"? Antingen lever du upp ditt rykte som ett dumhuvud, eller så brister dina kunskaper i det svenska språket.
Citera
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Givvvee
Men.....man måste väl inte uttrycka det man känner hela tiden? Vi går ju alla omkring och bär på saker, men att på ett hatiskt sätt vädra kontroversiella åsikter, anonymt sitta och förnedra folk från andra kulturer, det är ingenting som man måste göra och har man väl bestämt sig för att göra det så kan man väl åtminstone stå för det?

Annars blir det lite som så här "Kalle går och slår Pelle, varpå Pelle springer efter och gömmer sig bakom fröken". Så uppfattar jag anonyma näthatare :=)
Varför uppger du inte ditt riktiga namn och personnummer? Till dess, håll käft!
Citera
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernsthappel
Varför då? För att du har bestämt det eller?

Hot och förtal av privatpersoner är givetvis fel och särskilt förtal kan det ibland bli för mycket av på Flashback, men åsikter - varför måste man stå för sina åsikter? Det finns många åsikter som innebär att man blir svårt marginaliserad i samhället. Låt oss påstå att jag avskyr homosexualitet, och endast uttrycker hur jag känner kring det på ett internetforum, Flashback. Varför måste jag stå för den åsikten IRL när det varken gynnar mig eller någon annan?

Givetvis är det så att du och jag har rätt till var och ens åsikter. Det är liksom inte det som är problemet utan när man inte törs stå för dem utan man tar skygglapparna på och är livrädd för att bli avslöjad för att ha "fel" åsikter. Vill man inte kommunicera sina åsikter med andra som inte har samma uppfattning så kan man dvs du eller jag aldrig ändra på sin egna uppfattning. Bekvämt javisst men det leder knappast till någon utveckling vare sig av det egna jaget eller av omgivningen.
Citera
Medlem
Findmypasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AKM
Jan Helin:

"I större sammanhang kan det handla om att du lever i en repressiv stat som kontrollerar landets medier."

Ja, eller så kan det handla om att man lever i en stat där landets medier kontrollerar befolkningen. Då är Flashbacks anonymitet ytterst viktig.

Det är den amerikanska staten som har ensamrätt på kontroll av hela jordens befolkning. Och i London och Moskva sitter det två avslöjare i ofrivilligt förvar och väntar på att bli dömda till långa fängelsestraff.

Lita på att NSA vet allt om användarna på Flashback också och inbilla dig inget annat.
Citera
2015-02-10, 16:28
Medlem
vågaifrågasättas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Luktar rätt mycket Flashback om du frågar mig ... För här ser man inte några betänkligheter när det gäller att hänga ut folk och driva dem till både det ena och det andra...

Du sitter och gömmer dig bakom en riktigt skev logik, Om någon blir outad på fb, så kan dom få ett par arga kommentarer på sin fb sida....men om någon blir outad i AB eller Exprssen så leder det oftast till arbetslöshet och misär. Och du tycker att det är ok??

Så jag kan bara anta att du menar att alla som inte tycker som du ska ta livet av sig?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av marshemi
Det är självklart att du kan ta det eftersom att det inte händer dig i lika stor utsträckning. När t ex kvinnor påstår att de blir kränkta så kommer alltid männen och säger "men vi då! Vi blir också kränkta!" men sätt dig och gå igenom flashbacks inlägg, för statistik över hur många som är kvinnofientliga respektive mansfientliga så ska du nog se att det är skillnad. Prova att försvara dig mot mansfientliga kommentarer, se hur många som är kommer vara med dig och hur många som är emot dig. Prova sedan att försvara dig mot kvinnofientliga, se skillnaden. Tro mig den är där, du måste bara öppna ögonen för den.

Sedan igen för att förtydliga, yttrandefrihet= bra, viktigt. Kränkningar, hot, förtal, hets mot folkgrupp= dåligt, inte samma sak som yttrandefrihet.
Ja där skiljer vi oss. Jag tycker att yttrandefrihet är bra oavsett om man känner sig kränkt eller inte, eller om det stämmer överens med den rådande uppfattningen om vad som är passande eller ej. Som sagt, jag kan ta det om folk skriver skit om svenskar och män och det har inget med andelen inlägg att göra. Det är tydligt att det råder delade meningar om vad som är eller borde vara comme-il-faut och större skillnader bör det bli i framtiden.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrekturlack
Jan Helin från livechatten: "Vi vill starta en debatt som vi anser är viktig i ett medielandskap där vi ansvariga utgivare tappat monopolet på att ge budskap offentlighet."

Undra var skon klämde?

Men då stämmer det ju, det vissa har hävdat, Aftonbladet har tappat sin särställning som budbärare av sanningen. Man kan inte längre undanhålla svenska folket det man vill undanhålla, och nu vill man styra och ställa på andras arenor, lite fult och maktfullkomligt tycker jag.
Citera
2015-02-10, 16:29
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrekturlack
Jan Helin från livechatten: "Vi vill starta en debatt som vi anser är viktig i ett medielandskap där vi ansvariga utgivare tappat monopolet på att ge budskap offentlighet."

Undra var skon klämde?
Han vill själv kunna avgöra vad som får sägas eller inte sägas. Jag vill spy på Helin!
Citera
Medlem
systemcepes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaasher
När du registrerar dig, får ett bekräftelsemail där du bekräftar att det verkligen är du bakom kontot och att det är du som äger email-addressen så visst fan kan man göra det.

Han kunde ju ha sagt: "amen någon hade hackat mitt mail-konto, det är inte jag". Skulle inte fungera, då det är ett klassiskt: "jag skyller ifrån mig"-metod.
Det finns inget som tyder på att din emailadress är ett styrkande av identitet. Det registerförs inte mailadresser på statlig nivå för att på ett säkert sätt kunna styrka identiteten.

Mitt riktiga namn är faktiskt inte systemcepe, även om min emailadress och användarnamn här skulle antyda det. Jag antar att detsamma gäller dig, Slaasher.

Jag såg din edit nu: precis, så för att undvika klammerier med anonymiteten, använd inte era mailadresser ni har på jobb, skolor och dylikt - där arbetsgivare, kollegor och andra faktiskt kan styrka era identiteter.

Samtidigt har jag svårt att ta deras reportage seriöst, och tycker att alla borde ha det, tills de noggrannt medger hur de kunnat undanröja anonymiteten hos folk de granskar. Med andra ord, hur vet vi som läsare på Aftonbladet att det de skriver är sanning och inte bara olyckliga antaganden?
Senast redigerad av systemcepe 2015-02-10 kl. 16:35.
Citera
Medlem
Citat:
Vi samarbetar med Researchgruppen som tidigare prisbelönats för andra granskningar av liknande slag med andra mediebolag.
I övrigt kommenterar jag inte vårt källmaterial för att respektera det för yttrandefriheten mycket viktiga källskyddet.

Jan Helin måste känna sig jävligt stolt över detta. Ett samarbete med en kriminell organisation som gör dataintrång och kommer undan med det.

Jag har dock förståelse om man lyckas få tag på information genom en hemlig källa som gav materialet till dem. Men att de utgör ett aktivt samarbete med en organisation som försöker kartlägga människor. Detta är så fel det kan bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in