2015-02-09, 15:38
Bannlyst
Citat:
Men nå skal materialet fra databasen som Researchgruppen fikk tak i i fjor, snart bli publisert i en svensk avis.

Det hevder granskningsgruppas leder, Martin Fredriksson.

- Jeg tror noen kan komme til å måtte gå av også denne gangen, sier Fredriksson.

http://www.dagbladet.no/2015/02/09/nyheter/research/researchgruppen/flashback/journalist/37468863/

Eftersom detta har blivit avskrivet som en bluff av många verkar det nu som att RG kommer lägga korten på bordet. Tydligen har man även en aktör som ska sköta uthängningen. (En lågoddsare är väl expressen)

I videoklippet påstår Martin att man matchat mejladresser från FB, mot såna man redan har i sitt arkiv och har fått träffar.

Är detta en bluff, eller har RG pratat sanning från första början?
Intervjun gjordes i Finland, har han tagit till landsflykt inför publiceringen?
Citera
2015-02-09, 16:08
Medlem
Det här verkar vara den första som blivit uthängd:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20270343.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20289440.ab

En läkare.
Citera
2015-02-09, 16:16
Medlem
sp1rits avatar
Så åsiktsregistrering är lagligt?
Citera
2015-02-09, 16:17
Medlem
pmsls avatar
Verkar inte vara en bluff.
Citera
2015-02-09, 16:18
Medlem
Alltså, jag har ju under åratal tjatat om att Flashback MÅSTE medge att man ska kunna logga in på avstängda konton och redigera bort mailuppgifter.
Icke!
Att begära att få sitt konto permanent raderat när man slutar skriva.
Icke!
Flashback har, tyvärr, troggar folk att skriva grova saker som man senare i livet kanske inte längre står för i tron att man är anonym.

Jag är helt ärlig när jag säger att hela forumets trovärdighet står på spel. Om man inte kan skydda sina medlemmar så är forumet inte längre relevant.

Det här var helt oundvikligt och det är vidrigt att man inte vidtagit en enda åtgärd efter vägen trots att folk tjatat.
Det är fan under all kritik.
Citera
2015-02-09, 16:21
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Alltså, jag har ju under åratal tjatat om att Flashback MÅSTE medge att man ska kunna logga in på avstängda konton och redigera bort mailuppgifter.
Icke!
Att begära att få sitt konto permanent raderat när man slutar skriva.
Icke!
Flashback har, tyvärr, troggar folk att skriva grova saker som man senare i livet kanske inte längre står för i tron att man är anonym.

Jag är helt ärlig när jag säger att hela forumets trovärdighet står på spel. Om man inte kan skydda sina medlemmar så är forumet inte längre relevant.

Det här var helt oundvikligt och det är vidrigt att man inte vidtagit en enda åtgärd efter vägen trots att folk tjatat.
Det är fan under all kritik.
En bra tumregel är att aldrig skriva något du inte kan stå för.
Man är ju faktiskt tvungen att vara myndig för att få ha ett konto här på FB och som myndig förväntas man ta ansvar för vad man gör och säger.
Citera
2015-02-09, 16:22
Medlem
Den sista sanna demokratin sätts snart ur spel av Aftonbladet och Expressen
Citera
2015-02-09, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
En bra tumregel är att aldrig skriva något du inte kan stå för.
Man är ju faktiskt tvungen att vara myndig för att få ha ett konto här på FB och som myndig förväntas man ta ansvar för vad man gör och säger.

Problemet är ju då att man inte kan framföra sina avvikande åsikter utan att bli straffad- ett demokratiproblem
Citera
2015-02-09, 16:24
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger

Man är aldrig så anonym som man tror man är.

De behöver inte få tag i Flashbacks databas för att söka upp användare. Jag är "anonym" men vem som helst kan få tag i mig om de nu skulle vara beslutsamma av de uppgifter jag angett på Flashback.

Men visst, om de skulle fått tag på Flashbacks databas så är jag genuint nyfiken hur.
Citera
2015-02-09, 16:25
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigvard41
Problemet är ju då att man inte kan framföra sina avvikande åsikter utan att bli straffad- ett demokratiproblem
Som jag ser det, så är det stora demokratiproblemet att folk sprider hat och hot under skydd av anonymitet.
Citera
2015-02-09, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Som jag ser det, så är det stora demokratiproblemet att folk sprider hat och hot under skydd av anonymitet.

På vilket sätt rubbas demokratin om folk får säga va dom vill? Att inte ha de rätta åsikterna kan ju inte vara ett demokratiproblem?
Citera
2015-02-09, 16:29
Medlem
ischs avatar
Jag tycker att det är intressant. Inte artikeln i sig, för den innehåller inte det minsta av värde, utan faktumet att Aftonbladet "granskar" flashback och dess användare - och till sin hjälp så man hjälp av RG.

Detta veckor efter att man tyckte att det var passande att byta namn på sin sida till Je suis Charlie. Men visst, det är väl bara när ens åsikt är av den rätta sorten med rätt partifärg som det är intressant med yttrandefrihet.

Je suis Charlie Aftonbladet, Je suis Charlie.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in