2015-02-03, 14:48
Medlem
Hej!

Jag och tjejen ska ut och resa i bl.a laos kambodja thailand indonesien vietnam malaysia, blir väl 1 månad var i de nämnda och cirka halvåret i Australien.

Hittade denna lista, men frågan är vilka som verkligen är nödvändiga, blir jävla dyrt att ta alla!

Polio
Tyfoid
Stelkramp
Meningokocker
Difteri
Tuberkulos
Hepatit A - Denna tar vi
Rabies
Hepatit B - Denna tar vi
Gula febern
Kolera
Malaria- dessa går att köpa tabletter mot på plats
Diarré - dessa går att köpa tabletter mot på plats
Japansk encefalit - denna tänkte vi t.ex välja bort, låg chans och inga permanenta men

Synpunkter/erfarenheter av resten?
Citera
2015-02-03, 14:52
Medlem
knut_1s avatar
Kolla på vaccinationsguiden.se och klicka på deras vaccinationsrekommendationer.
Citera
2015-02-03, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Kolla på vaccinationsguiden.se och klicka på deras vaccinationsrekommendationer.

Haha det är därifrån jag lånade listan, men undrade bara om alla verkligen är nödvändiga. Vissa vaccin kostar 1000kr per spruta så tänkte spara en peng!
Citera
2015-02-03, 15:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bazzination
Haha det är därifrån jag lånade listan, men undrade bara om alla verkligen är nödvändiga. Vissa vaccin kostar 1000kr per spruta så tänkte spara en peng!

Du får helt enkelt göra en risk-analys baserat på hur ni skall leva. Ingen av smittämnena är särskilt roliga att råka ut för, men planerar ni inte att bli bitna av djur så behöver ni inte Rabies till exempel.
Citera
2015-02-03, 18:40
Moderator
fredrik686s avatar
Vad är det för resa? Ska ni vara i städer, på stränder, på landsbygden?

För japansk encefalit finns i stort sett bara på landsbygden, så ska man vara på landsbygden en längre tid så rekommenderar man den, annars inte.

Ska du vara nära djur, annars brukar man hoppa rabies, för det är en ovanlig sjukdom.

Vissa av vaccinerna du har listat ingår i barnvaccinationerna, så du kanske redan har tagit några? Typ difteri, polio och stelkramp.
Citera
2015-02-03, 18:52
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazzination
Hej!

Jag och tjejen ska ut och resa i bl.a laos kambodja thailand indonesien vietnam malaysia, blir väl 1 månad var i de nämnda och cirka halvåret i Australien.

Hittade denna lista, men frågan är vilka som verkligen är nödvändiga, blir jävla dyrt att ta alla!

Polio
Tyfoid
Stelkramp
Meningokocker
Difteri
Tuberkulos
Hepatit A - Denna tar vi
Rabies
Hepatit B - Denna tar vi
Gula febern
Kolera
Malaria- dessa går att köpa tabletter mot på plats
Diarré - dessa går att köpa tabletter mot på plats
Japansk encefalit - denna tänkte vi t.ex välja bort, låg chans och inga permanenta men

Synpunkter/erfarenheter av resten?

Om du fått dina barnsprutor så har du polio, difteri, stelkramp, mässling, påssjuka, röda hund och kikhosta. Ev behöver du fylla på stelkramp, beroende på när du fick den förra.

Och som tidigare sagt, allt beror på vad ni ska göra på resan. Om ni ska vara på landsbygden rekomendera jag att ni tar det som rekommenderas. Tråkigt att behöva åka hem pga att ni snålade på en spruta.

Trevlig resa!
Citera
2015-02-04, 16:28
Medlem
Tackar för svaren allesammans!

Det blev:

Hepatit A och B
Polio stelkramp mm
Tuberkolos
kolera

Har fortfarande inte bestämt mig om jag ska ta den
mot Japansk encefalit eller inte, vi får väl se!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in