2015-02-04, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frodo64
Är det bara jag som har fått fram att koordinaterna i videon visar en plats i Jordanien? Är det möjligt att det här begicks i Jordanien eller att dem bara visar koordinaterna för en annan anledning?

http://i57.tinypic.com/15xrh8y.jpg

Väldigt intressant. Kan vara värt att försöka hitta en karta på vad som exakt finns på denna plats.
Citera
2015-02-04, 14:00
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Jag måste erkänna att jag är lite nyfiken på varför man väljer att se videon? Ingen moralpredikan dock, bara nyfikenhet.
Vad som händer har ju beskrivits i text, så det kan ju knappast handla om nyfikenhet.
Så ni som har sett videon, varför har ni gjort det?
Jag såg klippet främst för att se hur killen skulle reagera. Jag försöker visa sympati för killen och tänker hur jag själv skulle bete mig i samma situation. Det är alltså inte för nöjes skull jag ser detta utan pga nyfikenhetens skull. Hade jag läst texterna om avrättningen skulle jag förmodligen undvika att se klippet.
Citera
2015-02-04, 14:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av H8red
För att försöka förstå vad man har att göra med, och för att förstå hur man ska motverka det.
En del saker måste man se, det går inte att läsa eller få det beskrivet för att förstå.

Jag förklarar för mina barn att man måste förstå att det finns människor där ute som är onda.

Onda och endast onda, och passar man sig inte blir man halshuggen (bildligt talat, men är inte lika säker längre...)

Välj om du vill vara en varg eller ett lamm, gäller både på skolgården och ute i vida världen.

Alla som ser IS-soldater som offer och föreslår bidrag, terapi, hot-lines och liknande bör se alla filmerna de lägger upp, det borde vara ett tvång!

En del saker går bara att lösa med våld. Tråkigt men sant. Tiden för dialogpoliserna är över.

Alla som säger "aldrig igen" vart är dessa människor nu? Varför reagerar de inte nu?

Så du tror att om man tvingade t. ex Mona Sahlin att se videon så skulle hon ändra uppfattning?
Knappast, de som är naiva kommer fortsätta vara naiva oavsett vad de än får se...

Jag håller med att vissa saker går bara att lösa med våld. Ej heller är jag naiv eller psykiskt svag, dock väljer jag att inte se videon. För mig räcker det att få det beskrivet, därmed inte sagt att ni som tittar på det gör fel. Jag är som sagt var bara nyfiken på varför ni gör det...
Citera
2015-02-04, 14:05
Medlem
En lite längre artikel om officiella reaktioner från mellanöstern : http://www.foxnews.com/world/2015/02/04/jordanian-pilot-murder-by-isis-met-with-outrage-across-middle-east/
Vissa experter hade sagt tidigare att ISIS var dumma genom att hålla på såhär. De får bara allt fler emot sig vilket inte hjälper om man nu vill ha ett kalifat.

Citat:
The head of Sunni Islam's most respected seat of learning, Egypt's Al-Azhar Mosque, even said that Islamic State militants deserved the Quran-prescribed punishment of death, crucifixion or the chopping off of their arms.

Citat:
Mohammed al-Rousan also vowed his country would fight the Islamic State group before becoming enraged on Lebanese television station al-Mayadeen.
"Let's use the same methods as them!" he shouted. "Let's kill their children! Let's kill their women!"

Det är intresssant att se fördömandet tycker jag. Men jag undrar lite varför folk reagerar extra nu men inte efter dåd som t.ex. att skära av huvudet på någon som lever?
Senast redigerad av Hvergelmir 2015-02-04 kl. 14:11.
Citera
2015-02-04, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hvergelmir
En lite längre artikel om officiella reaktioner från mellanöstern : http://www.foxnews.com/world/2015/02/04/jordanian-pilot-murder-by-isis-met-with-outrage-across-middle-east/
Vissa experter hade redan sagt tidigare att ISIS var dumma genom att hålla på såhär.
Citat:
Mohammed al-Rousan also vowed his country would fight the Islamic State group before becoming enraged on Lebanese television station al-Mayadeen.
"Let's use the same methods as them!" he shouted. "Let's kill their children! Let's kill their women!"

Denna filmen verkar styrt upp intressanta känslor där borta i MÖ.
Citera
2015-02-04, 14:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag måste erkänna att jag är lite nyfiken på varför man väljer att se videon? Ingen moralpredikan dock, bara nyfikenhet.
Vad som händer har ju beskrivits i text, så det kan ju knappast handla om nyfikenhet.
Så ni som har sett videon, varför har ni gjort det?
Av två skäl, dels för att kunna ta in vad det är som händer på riktigt. Att läsa skriven text är ändå att hålla det onda på avstånd - neutralisera det lite - vilket är skälet till att svenska dagstidningar och TV valt att berätta om brand och halshuggningar men undviker att visa bilder/film som är för grafiskt.
I det här fallet har de väl inte visat någonting.

Skälet till att de väljer den framställning är just att den inte upprör/berör lika stark som levande bilder (filmupptagning).

Dels för att jag någonstans tycker man är skyldig offren att ta det till sig, se och aldrig glömma det onödiga lidande och det pris de fått betala.
Det kanske låter udda - men jag vet inte hur jag skall förklara det bättre..
Citera
2015-02-04, 14:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Av två skäl, dels för att kunna ta in vad det är som händer på riktigt. Att läsa skriven text är ändå att hålla det onda på avstånd - neutralisera det lite - vilket är skälet till att svenska dagstidningar och TV valt att berätta om brand och halshuggningar men undviker att visa bilder/film som är för grafiskt.
I det här fallet har de väl inte visat någonting.

Skälet till att de väljer den framställning är just att den inte upprör/berör lika stark som levande bilder (filmupptagning).

Dels för att jag någonstans tycker man är skyldig offren att ta det till sig, se och aldrig glömma det onödiga lidande och det pris de fått betala.
Det kanske låter udda - men jag vet inte hur jag skall förklara det bättre..

Det är väl inte bara svenska tidningar/TV som har valt att inte visa något utan det gäller nog alla länder i västvärlden.
Att man är skyldig offren att ta det till sig kan nog diskuteras, man kan vända på det och säga av respekt för offren så väljer man att inte titta på det. Dessutom, skulle ingen titta på det så skulle det ju inte få samma effekt som det har fått nu och det är ju precis vad IS vill.
Citera
2015-02-04, 14:19
Medlem
H8reds avatar
Citat:
Så du tror att om man tvingade t. ex Mona Sahlin att se videon så skulle hon ändra uppfattning?

Nej, hon är långt bortom räddning sedan länge.

Dock skulle jag gärna se på debatt-TV när hon fick se filmen och sen hade en diskussion kring detta, men svåra och relevanta frågor. Det är dock en utopi.
Citera
2015-02-04, 14:19
Medlem
Citat:
Det är väl inte bara svenska tidningar/TV som har valt att inte visa något utan det gäller nog alla länder i västvärlden.
Att man är skyldig offren att ta det till sig kan nog diskuteras, man kan vända på det och säga av respekt för offren så väljer man att inte titta på det. Dessutom, skulle ingen titta på det så skulle det ju inte få samma effekt som det har fått nu och det är ju precis vad IS vill.
(FB) Varför tittar du på mondo och gore? (sammanslagen tråd//Mod)
Finns många bra svar här om varför man kollar på liknande filmer.
Citera
2015-02-04, 14:54
Medlem
Updowns avatar
I IS ögon så förtjänar han detta då han bränner ihjäl oskyldiga människor med sina missiler och kommer hela vägen från Jordanien vilket ligger precis bredvid ockuperade Palestina(och Israelerna för inte så länge sedan brände ihjäl tusentals palestinier med sina flygplan och släppte man också fosfor och Dime över staden) och piloten väljer istället att attackera muslimer istället för sionister.De i videoklippet anser att han bränt ihjäl människor i deras områden med sina missiler så förtjänar han att gå till samma öde till mötes. I viss mån kan jag förstå varför de valde detta straff, även fast detta är väldigt ovanligt för oss så förstår man också frustrationen om man lägger allt i kontext.
Senast redigerad av Updown 2015-02-04 kl. 14:57.
Citera
2015-02-04, 15:03
Medlem
Updowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Updown
I IS ögon så förtjänar han detta då han bränner ihjäl oskyldiga människor med sina missiler och kommer hela vägen från Jordanien vilket ligger precis bredvid ockuperade Palestina(och Israelerna för inte så länge sedan brände ihjäl tusentals palestinier med sina flygplan och släppte man också fosfor och Dime över staden) och piloten väljer istället att attackera muslimer istället för sionister.De i videoklippet anser att han bränt ihjäl människor i deras områden med sina missiler så förtjänar han att gå till samma öde till mötes. I viss mån kan jag förstå varför de valde detta straff, även fast detta är väldigt ovanligt för oss så förstår man också frustrationen om man lägger allt i kontext.

Även fast vi alla är ovana med såna groteska bilder så måste vi också sluta hyckla för oss själva och förstå att det drönarna och militära flygplanen gör är att bränna upp folk med sina missiler. Oavsett hur man än ser på det så är det i praktiken samma sak.
Citera
2015-02-04, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Updown
Även fast vi alla är ovana med såna groteska bilder så måste vi också sluta hyckla för oss själva och förstå att det drönarna och militära flygplanen gör är att bränna upp folk med sina missiler. Oavsett hur man än ser på det så är det i praktiken samma sak.
Med den skillnaden att målet är att döda terrorister och helst så få oskyldiga som möjligt. ISIS är hycklare däremot. De dödar lokalbefolkningen på löpande band men försöker sedan få sympati med en "snyfthistoria" i videon om dem som dog i attackerna. Om de bryr sig så mycket kan de sluta mörda folk själva och sluta gömma sig bland civila.

Men konsekvenserna efter pilotens död kan bli intressanta. Läget i Jordanien (och runtomkring) är extra spänt nu och vissa tror att sovande terrorceller i Jordanien kan bli aktiva igen. Det skulle destabilisera läget inom landet vilket gör det lättare för ISIS att ta sig in. Dessutom hatar ISIS Jordanien redan eftersom det är mer västerländskt plus att de står i vägen för att komma åt Israel. Israel från sin sida har länge sagt att de tänker kriga mot ISIS om de går in i Jordanien. Men enligt vad jag läste förr verkar det vara en situation som många politiker vill undvika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in