2015-02-02, 19:17
Medlem
Hej! Jag äger en VW polo automat från 97.
Idag när jag var på väg till jobbet så dog bilen och motorn stängdes av vid färd, all el fungerar som den ska.

Har tidigare haft problem med att om bilen har stått någon dag så när jag startar den och kör iväg så är det precis som att den inte får tillräckligt med bränsle och känns som den vill dö.

Min fråga nu är ifall detta kan vara bränslepumpen eller kanske något filter som pluggat igen?
Är rätt dålig på bilar så kanske är något helt annat?

Tack på förhand :)
Citera
2015-02-02, 19:18
Medlem
Bilen går dessutom inte att starta nu utan startmotorn går men händer inte mer.
Citera
2015-02-02, 19:23
Medlem
SirAssMonkeys avatar
Jag skulle nog gissa på att bränslepumpen lagt av, en kompis till mig råkadeut för precis samma sak. Byt pumpen
Citera
2015-02-02, 19:42
Medlem
Har det varit en mer hackande känsla när du väl känt av att den vill dö eller mer att den helt enkelt saknar kraft när du gasar?

Bränslepump och/eller igensatt bränslefilter är med stor sannolikhet boven
Citera
2015-02-02, 20:11
Medlem
jamesbondes avatar
Innan du byter bränslepumpen kollar du bränslepumpsreläet - vanligt fel. Kan till och med hjälpa att knacka på det. Samma sak med bränslepumpen - om du knackar på den med ett lämpligt verktyg kan den börja snurra. Sedan vet du vilket du skall byta.
Senast redigerad av jamesbonde 2015-02-02 kl. 20:13.
Citera
2015-02-02, 20:20
Medlem
Tack för alla svar, någon som vet vad en bränslepump kostar om den ska bytas på en verkstad? Eftersom jag var tvungen att bärga bilen och att det var många mil hem så stor den nu tyvärr på en verkstad...

Citat:
Ursprungligen postat av Orkakommapanamn
Har det varit en mer hackande känsla när du väl känt av att den vill dö eller mer att den helt enkelt saknar kraft när du gasar?

Bränslepump och/eller igensatt bränslefilter är med stor sannolikhet boven

Mer att den saknar kraft skulle jag vilja påstå.
Citera
2015-02-02, 20:36
Medlem
WorldTradeCenters avatar
Bränslepumskittet kostar väl mellan 700-800 kr plus verkstadsjobb, så du får nog räkna med 2000 kr, skulle jag tippa.Men det är det ju värt att återuppliva bilen.
Citera
2015-02-03, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WorldTradeCenter
Bränslepumskittet kostar väl mellan 700-800 kr plus verkstadsjobb, så du får nog räkna med 2000 kr, skulle jag tippa.Men det är det ju värt att återuppliva bilen.

Jag skulle även vilja säga att bränslefiltret bara ligger några hundralappar under.

Citat:
Ursprungligen postat av J2T
Tack för alla svar, någon som vet vad en bränslepump kostar om den ska bytas på en verkstad? Eftersom jag var tvungen att bärga bilen och att det var många mil hem så stor den nu tyvärr på en verkstad...

Mer att den saknar kraft skulle jag vilja påstå.

Om du ändå lämnar in den så be dem kolla filtret med och byta vid behov - Se då till att ni redan har bestämt vilket filter till vilket pris lalala så du inte får något spejsat för att dom ska tjäna några fler kronor.
Citera
2015-02-03, 21:12
Medlem
Tack för alla tips :)
Pratade med dem idag och var tydligen hallgivaren som inte gav signal, allt skulle gå på 2000:-
Citera
2015-02-03, 23:09
Medlem
Tack för feedback! Värdefullt när tråden inte bara slutar i ett stort ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in