2015-02-03, 12:52
Medlem
LaScalas avatar
”Det är inte utrett om mannen förstod allt”
http://www.expressen.se/kvallsposten/det-ar-inte-utrett-om-mannen-forstod-allt/

Nä, den arme stackaren var väl både förståndshandikappad och inne i sina haschdimmor och upptagen med nätraggning.
Citera
2015-02-03, 12:56
Medlem
Jag upprepar: det går att lägga karbonpapper på domen (och utredningen) i det här fallet och den som kom rörande Göran Lundblad. I båda fallen fragmentariserar rättsväsendet verklighetens komplicerade skeenden. Det som sker därute kommer aldrig in i den svala rättssalen och därmed blir det snarare en parodi på rättvisa än något som vi ska känna förtroende för. Denna dom är ytterligare en story-telling dvs en saga om tro på onda féer och goda prinsar.
Trevlighet och förslagenhet lönar sig. Det är signalerna från Blekinge tingsrätt.
Citera
2015-02-03, 13:03
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag upprepar: det går att lägga karbonpapper på domen (och utredningen) i det här fallet och den som kom rörande Göran Lundblad. I båda fallen fragmentariserar rättsväsendet verklighetens komplicerade skeenden. Det som sker därute kommer aldrig in i den svala rättssalen och därmed blir det snarare en parodi på rättvisa än något som vi ska känna förtroende för. Denna dom är ytterligare en story-telling dvs en saga om tro på onda féer och goda prinsar.
Trevlighet och förslagenhet lönar sig. Det är signalerna från Blekinge tingsrätt.

Kan varmt rekommendera en doktorsavhandling i ämnet: "I objektivitetens sken - en kritisk granskning av objektivitetsideal, objektivitetsanspråk och legitimeringsstrategier i diskurser om dömande i brottmål" av Moa Bladini.

http://cdon.se/b%C3%B6cker/bladini,_moa/i_objektivitetens_sken_%3A_en_kritisk_granskning_a v_objektivitetsideal,_objektivitetsanspr%C3%A5k_oc h_legit-23081038
Citera
2015-02-03, 13:11
Medlem
Jag är iallafall inte besviken på livstidsdomen, även om jag tror att det var regissörsavokadoprinsen som stod för det grövsta våldet. Titta på Amani, liten och otränad, lat och nöjd med livet framför TV och dator. Jag tror säkert att hon också kunde vara våldsam när hon till exempel tvingades avbryta en viktig chatt för att något av de tre barnen störde henne, men att aktivt misshandla en liten kropp i ca tio minuter (som rättsläkaren sa), det kräver något annat.
Hoppas Prins Trovärdig möter större skepsis i hovrätten.
Citera
2015-02-03, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil

Ja trevlighet och förslagenhet lönar sig uppenbarligen. Svammel, halvsanningar, lögner och förtiganden likaså..

Bioföräldrarnas svammel, halvsanningar, lögner och förtiganden..tar dem framåt till alla bidragen (inkl pension till Yaras mormor, tror jag) och in i (så småningom-) medborgarskap i Sverige. Många av oss får givetvis BETALA allt detta! Några SKOR sig på detta! Fy fan!
Senast redigerad av commandaria 2015-02-03 kl. 13:19.
Citera
2015-02-03, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Det var en fin bild på "Drottningen".
Jag undrar varför man pixlat bilden på Rami men inte på henne?
-Är de rädda om den stackars mannens anonymitet?
-Eller är man rädd att han ska drunkna i brev från hjärta-smärta-kärringar när de tittar djupt i hans ögon?

Just nu lyssnar jag på Lailas presskonferens.

Eftersom jag är fördomsfull, beträffande de kvinnor som faller pladask för typer med Ramis charm, oavsett om det är endast hans uppenbarelse eller en "civiliserad flirt". Min slutsats är att den runda och goa Laila passar in på profilen av kvinnor som gillar spännande män, med pykopatiska drag!

Leila är så "snäll" mot Rami, avocadon att hon lägger särskilt vikt vid sin åsikt om vad han förstod om våldet! Trots att han filmade Yara i duschen, just för att han förstod att nu behöver han skydda sig!

Men Lailas slutsats om vad Rami förstod, är väl inget som avgör hur en likgiltig vårdnadshavare ska dömas när ett barn dagligen plågas i hans vård? Och slås ihjäl i hemmet medan han är hemma. Vad förstod Amani? Varför utvecklar inte Laila det?

Men juridik är det inte om man ser på sammanfattningen av sakomständigheter och vittnesmål i denna pekoral på 104 sidor, kallad dom!

Inget om att asylskälen var helt andra om släktfejder än den rövarhistorien de sedan framförde i tingsrätten om Yaras trauma. Ingen kritik om människosmugglingen, som slutade med att två vuxna slog dank i Karlskrona, på svenska skattebetalares bekostnad!

Det var mycket bestickande att inte ens prof. Hjärpe ställde upp på denna fars, om välvilliga fördomar om var som påstås om släktfejder på Gaza, som nu blir Leilas fria fantasier.

Inget om skitmorsans utspel som faktiskt pekar på hennes egen bror. Som tidigt visat psykopatiska drag som djurplågare och en plåga för sin familj. En psykopat som uppger i psykutredningen, att han gillar att se blod, är ju inget negativt!

Skitfarsan har insinuerat till sin erfarenhet om hur svekfull och opålitlig Rami är. Men vägrat vittna!

Trots alla negativa saker Yaras föräldrar kände till så är det faktiskt de som varit likgiltiga inför sin egen dotters väl och ve, och de skulle inte ha en krona i skadestånd om, det fanns en droppe anständighet.

Yara sändes iväg för att föräldrarna kunde avstå från sin dotter, de hittade på asylskäl, fotoshoppade en bild framför en bombad byggnad. När det finns en historik med sexuella övergrepp mot Yara som var det verkliga traumat, i kombination att sändas bort från hemmet.

Lailas främsta fördom är att Sverige är bäst, och Gaza är sämst.

Om skitföräldrana hade trott på att det var Amani som hade mest skuld, så hade det framgått, för blod är starkare än vatten. Men nu har de skyddat en egen medlem av klanen; Rami. Det indikerar varför skitföräldrarna inte vill vittna under ed, och endast insinuerar.

Slutsatsen i detta mål är att det var värt att sända iväg Yara som ankarbarn för nu får en bråkig och kriminell sekt livstidsförsörjning av svenska skattebetalare.
Citera
2015-02-03, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Jag är iallafall inte besviken på livstidsdomen, även om jag tror att det var regissörsavokadoprinsen som stod för det grövsta våldet. Titta på Amani, liten och otränad, lat och nöjd med livet framför TV och dator. Jag tror säkert att hon också kunde vara våldsam när hon till exempel tvingades avbryta en viktig chatt för att något av de tre barnen störde henne, men att aktivt misshandla en liten kropp i ca tio minuter (som rättsläkaren sa), det kräver något annat.
Hoppas Prins Trovärdig möter större skepsis i hovrätten.

Jag är också besviken. Rami ska också ha livstid, om man i hovrätten finner det styrkt att han såg på medan Amani misshandlade Yara till döds.

Jag tänker på Alice Millers böcker om det ensamma barnet, och om vikten av vittnen!

Den upprättelse Yara får är att vi som medborgare bevittnar den hantering Yara fick under sitt allt för korta och hemska liv. Förvisso postumt.

Det är en upprättelse för Yara att vi kritiserar tingsrättsdomen, och kommer hänga kvar i tråden och bevaka detta spektakel till efterspel i det svenska rättsväsendet. Förövare/föräldrarna och Rami blir till brottsoffer och sanningsvittnen. Man tar sig för pannan och vill bara gråta.

Det är fall som Yara som belyser rättsväsendet i Sverige, landet som borde kallas Absurdistan!
Citera
2015-02-03, 13:33
Medlem
Hur blir det om bara Madi överklagar domen. Står sig Ramis sex år då oavsett?
Citera
2015-02-03, 13:41
Medlem
Bönans avatar
Har inte hängt med riktigt men det är väl 6 år och utvisning åtminstone?
Citera
2015-02-03, 13:51
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Det var en fin bild på "Drottningen".
Jag undrar varför man pixlat bilden på Rami men inte på henne?
-Är de rädda om den stackars mannens anonymitet?
-Eller är man rädd att han ska drunkna i brev från hjärta-smärta-kärringar när de tittar djupt i hans ögon?
Min gissning är att bild på henne publicerades eftersom hon dömdes till ett betydligt längre straff och att hon bedömdes som den som utdelat de dödande slagen.

Jag förstår fortfarande inte varför en del i denna tråd tror att Rami har charmat socialtjänst, skola, och alla möjliga kvinnor. Är inte det bara en trådsanning?
Citera
2015-02-03, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Min gissning är att bild på henne publicerades eftersom hon dömdes till ett betydligt längre straff och att hon bedömdes som den som utdelat de dödande slagen.

Jag förstår fortfarande inte varför en del i denna tråd tror att Rami har charmat socialtjänst, skola, och alla möjliga kvinnor. Är inte det bara en trådsanning?

Håller med dig om att Ramis "utseende och charm" blivit en trådsanning. De kvinnor? som ältar detta i inlägg efter inlägg bör nog ta och analysera sin egen inställning till varför dom finner detta så viktigt.

Återkommer om själva domen när jag har läst den grundligt.
Citera
2015-02-03, 14:03
Medlem
MrsMagoos avatar
Så va det första instans domskäl och domslut som levererats i dag.
Hovrätten nästa, så det här är långt ifrån avgjort.

Det är helt klart värt livstid, och det är synnerligen utdraget våld och en utdragen död.
Hello Hinseberg.

Ligger det ingen dom i tråden?

Oisín Cantwell skriver
Citat:
Nej, det var inga monster, inga odjur som torterade flickan till döds. Det var en människa, någon som du och jag.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article20260698.ab

Så kan man resonera om man är en fullständig idiot.
Senast redigerad av MrsMagoo 2015-02-03 kl. 14:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in