2015-02-02, 18:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
En bodelning som innebär ändrade ägarförhållanden för en villa/bostadsrätt genererar ingen reavinstskatt för den make som blir utlöst ur bostaden. Däremot ska man ta hänsyn till vad reavinstskatten skulle ha blivit och dra av den från övervärdet. Finns t o m en gammal HD-dom på det från 1975.
Vilket innebär att det visst betalas - från den utlösta parten i form av ett förskott på skatt till den som bor kvar.

Citat:
Personligen tror jag dock inte på ekonomiska motiv på det viset att det skulle ha varit överlagt för att komma undan en svår ekonomisk situation efter skilsmässan. Däremot kan de ekonomiska aspekterna kanske ha eldat på en redan stor bitterhet och ilska.
Jag tror också att de ekonomiska aspekterna eldat på ilskan - dels för att han får svårare att klara ekonomin (om han ens gör det), dels för att hon får kontanter som hon kan spendera med sin nya...
Citera
2015-02-02, 18:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det var inte helt felaktigt. För hans del blir det inte bättre eftersom han fortfarande måste ge henne 50% av vinsten -- vilket blir en högre summa om marknadsvärdet är högre -- dessutom måste han ju lösa firman.

Belåningsgrad är liksom inte det väsentligaste när man skall ta lån, utan det är att man har ekonomi så att man dels kan få lånen beviljade dels kan betala dem också.
Men jag påstod inte att ekonomin skulle bli lättare, bara att belåningsgraden skulle bli lägre. Så, ditt Nej är fortfarande felaktigt. Svara på det som påstås i inläggen istället för dina egna påhitt.
Citera
2015-02-02, 18:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Vilket innebär att det visst betalas - från den utlösta parten i form av ett förskott på skatt till den som bor kvar.

Jag tror också att de ekonomiska aspekterna eldat på ilskan - dels för att han får svårare att klara ekonomin (om han ens gör det), dels för att hon får kontanter som hon kan spendera med sin nya...
Varför tror du att han skulle få det svårt? Är byggbranschen i kris?
Citera
2015-02-02, 18:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men jag påstod inte att ekonomin skulle bli lättare, bara att belåningsgraden skulle bli lägre. Så, ditt Nej är fortfarande felaktigt. Svara på det som påstås i inläggen istället för dina egna påhitt.

Du kanske skall besvara det här istället .. för uppenbarligen vill du börja lite babbel för att bytta inlägg - inget annat...

Edit:
Jag undrar också varför man skall diskutera gamla lån i brist på annat ... Är det farligt att låta tråden vila om det inte finns något att tillföra till diskussionen menar du?

Citat:
Varför tror du att han skulle få det svårt? Är byggbranschen i kris?
Varför tror du att hans företag varit framgångsrikt - särskilt inkomstgivande?
Citera
2015-02-02, 18:40
Bannlyst
Citat:
hon kan spendera
med sin nya...[/quote]Äre så? Kan denne nye varit en simpel "gold digger"Som för litt rajtan tajtan i gammhäxan lilla lurviga, skulle få det bra förspänt...kanske några fina utlandsresor till långtbortistan...
Citera
2015-02-02, 18:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JennyP26
Äre så? Kan denne nye varit en simpel "gold digger"Som för litt rajtan tajtan i gammhäxan lilla lurviga, skulle få det bra förspänt...kanske några fina utlandsresor till långtbortistan...
Nej, jag tror inte han var någon golddigger. Han verkar knappast beroende av andras inkomst .. något som man kanske kan ifrågasätta om inte US var .. med sitt byggföretag som enl uppgift inte hade några anställda.
Citera
2015-02-02, 18:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Du kanske skall besvara det här istället .. för uppenbarligen vill du börja lite babbel för att bytta inlägg - inget annat...
Så, varför svarar du inte istället för att kalla det jag säger babbel? Tog argumenten slut?
Citat:
Edit:
Jag undrar också varför man skall diskutera gamla lån i brist på annat ... Är det farligt att låta tråden vila om det inte finns något att tillföra till diskussionen menar du?

Varför tror du att hans företag varit framgångsrikt - särskilt inkomstgivande?
Jag har inte sagt något om hans ekonomi, för jag inser att jag inte vet, till skillnad från dig.
Citat:
Du tror uppenbarligen att han får svårt med ekonomin.
Citera
2015-02-02, 18:52
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Så, varför svarar du inte istället för att kalla det jag säger babbel? Tog argumenten slut?Jag har inte sagt något om hans ekonomi, för jag inser att jag inte vet, till skillnad från dig.Du tror uppenbarligen att han får svårt med ekonomin.
Jag tror helt klart att han får svårare med ekonomin - ja, och att det inte alls är hugget i sten att han ens får ta några lån för att lösa henne.

Jag tror dessutom det svider att hon skulle börja om med en annan man
Citera
2015-02-02, 18:59
Medlem
Ni kan ju sitta och spekulera i deras ekonomi hur mycket som helst, men ni har inte en susning om hur deras ekonomi var upplagd?
Om vad som var skrivet på vem osv....
Vissa saker kan ju faktiskt vara enskild egendom, som firman, bilar, båten mm.
Dom kan ju även ha ett äktenskapsord som reglerar.......
Citera
2015-02-02, 19:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skinnpinnen
Ni kan ju sitta och spekulera i deras ekonomi hur mycket som helst, men ni har inte en susning om hur deras ekonomi var upplagd?
Om vad som var skrivet på vem osv....
Vissa saker kan ju faktiskt vara enskild egendom, som firman, bilar, båten mm.
Dom kan ju även ha ett äktenskapsord som reglerar.......
Huset ägs till hälften vardera, och äktenskapsförord saknas, vilket alla som följer tråden vet.
Citera
2015-02-02, 19:21
Medlem
Citat:
Huset ägs till hälften vardera, och äktenskapsförord saknas, vilket alla som följer tråden vet.
Bara för att det inte finns ett offentligt papper så kan dom ju faktiskt ha skrivit något som inte tingsrätten behöver veta om....
Citera
2015-02-02, 19:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skinnpinnen
Bara för att det inte finns ett offentligt papper så kan dom ju faktiskt ha skrivit något som inte tingsrätten behöver veta om....
Ja, hon kanske äger allt - vad vet man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in