2015-01-29, 18:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clock10
200 000 Assyrier tvingades att fly hals över huvud i Irak. Yazdi kvinnor och barn säljs som sexslavar.

Självklart har en grupp som IS stöd från stor del av den muslimska sunni-världen annars hade man knappast nått dem framgångarna man gjorde även om man verkar att tryckas tillbaka nu.

Varför får detta ingen lika uppmärksamhet mycket som den "växande islamofobin i Europa"?

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Politisk rävspel ... och politisk kohandlande med rötter helt tillbaka till andra världskriget och 60-70-talets flumliberalism.

Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Utveckla.

Efterkrigstidens i det närmasta hysteriska PK-het fixerade på inte att likna fascismen; så det blev efterhand en "anything goes, as long as it doesn't resemble fascism".

Något som påminner en del om dagens islam-debatt.
Citera
2015-01-29, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Min poäng är bara att ditt föregående påstående är falskt. Judehatet är inte bara grundat i staten israels grundande, som du skrev.

På samma vis kan man bevisa att muslimska attacker mot västs civila har pågått längre än innan imperialismens intåg i mellanöstern, så alla dessa ursäkter med att det är någon annans fel håller inte vatten.

Sidi Haji Abdul Rahman Adja, Tripoli's envoy to London, in 1786

Notera att jag inte skuldbelägger muslimer som grupp eller islam som tro, men att man inte ska gå på så lättvindiga ursäkter för barbarismen.

Okej visst, det finns ett judeförakt inom islam. Det erkände jag också i mitt förra inlägg.

Hat vill jag dock inte kalla det, det har jag inte sett exempel på. Jag hittar inte att judar bokstavligt har dödats eller har fått utstå det de fick utstå i Europa och Ryssland, men visst kan jag ha fel.

Inom Islam föraktas visserligen judar, men deras rättigheter är omnämnda och säkerställda i Koranen. Den som skadar en jude utan anledning går emot Koranen, och det vill nog få rätt-trogna muslimer göra.

Inom kristendomen/bibeln finns inte denna tolerans alls. Tvärtom säger Bibeln att himmelrikets nycklar ska tas ifrån judarna för att de gått emot Guds budskap och även dödat Guds son. Judarna är därför egentligen värdelösa. Väldigt graverande.
Vilket är en orsak att redan när judarna först invandrade till Europa blev de i Spanien förföljda, driva ur Spanien av inkvisationen, brända på bål (även de som konverterat till kristendom blev misstänkliggjorda), etc.

Jude"hatet" är betydligt mer markant inom kristendom och den kristetbaserade traditionen. T.ex. den som inspirerats av Luthers idé om judar, vilket verkar inbegripa ett flertal tyska tänkare även sekulära.

Jag tror att synen på judar inom Islam, och deras syn på sionism, är mera balanserad, och alltid varit.
I väst är numera all form av kritik mot judendom att räkna som tabu, detta av förklarliga anledningar då tyskarna utrotade nästan alla som fanns i Europa.
Men vad säger du, håller du inte med om att bland t.ex. de som begår ekonomiska bedrägerier är judar överrepresenterade? Det innebär inte att alla judar är dåliga människor, men att det finns något i deras religion som gör det "okej" att lura av folk deras pengar, kan man misstänka. Ta bara och se senaste filmen nu som det talas om "Wolf of Wall Street" heter den väl.
Väl värt att åtminstone tillåta sig diskutera detta problem inom judendom, tycker jag. Västvärlden vägrar.
Senast redigerad av grelin1999 2015-01-29 kl. 20:19.
Citera
2015-01-29, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Okej visst, det finns ett judeförakt inom islam. Det erkände jag också i mitt förra inlägg.

Hat vill jag dock inte kalla det, det har jag inte sett exempel på. Jag hittar inte att judar bokstavligt har dödats eller har fått utstå det de fick utstå i Europa och Ryssland, men visst kan jag ha fel.

Inom Islam föraktas visserligen judar, men deras rättigheter är omnämnda och säkerställda i Koranen. Den som skadar en jude utan anledning går emot Koranen, och det vill nog få rätt-trogna muslimer göra.

Inom kristendomen/bibeln finns inte denna tolerans alls. Tvärtom säger Bibeln att himmelrikets nycklar ska tas ifrån judarna för att de gått emot Guds budskap och även dödat Guds son. Judarna är därför egentligen värdelösa. Väldigt graverande.

.

nu ljuger du - det är förbjudet i kristendomen att döda, mörda och hata och se ner på sin nästa, så judarna och kristna är rätt bra polare.
Citera
2015-01-29, 20:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Och "anledning" tolkas på det vanliga arbiträre sättet.

Citat:
Vilket är en orsak att redan när judarna först invandrade till Europa blev de i Spanien förföljda, driva ur Spanien av inkvisationen, brända på bål (även de som konverterat till kristendom blev misstänkliggjorda), etc.

"Dom andra gör det också"!!

Citat:
Men vad säger du, håller du inte med om att bland t.ex. de som begår ekonomiska bedrägerier är judar överrepresenterade? Det innebär inte att alla judar är dåliga människor, men att det finns något i deras religion som gör det "okej" att lura av folk deras pengar, kan man misstänka.

Så där kom det åndå, efter all hyckleriet.
Citera
2015-01-30, 08:55
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Att man tror att man får omedelbar förtur till paradiset om man dödar eller dödas av en jude talar ganska tydligt för lite mer än förakt, tycker du inte?

Citat:

Jude"hatet" är betydligt mer markant inom kristendom och den kristetbaserade traditionen. T.ex. den som inspirerats av Luthers idé om judar, vilket verkar inbegripa ett flertal tyska tänkare även sekulära.
Det bryr jag mig inte om. Det är inte vad jag bemötte eller diskuterade. Två fel gör fortfarande inte ett rätt. Man gör inte heller ett fel mindre genom att jämföra det med ett annat.

Citat:
Jag tror att synen på judar inom Islam, och deras syn på sionism, är mera balanserad, och alltid varit.
Ska vi ta en titt på memri-tv och se hur den inhemska synen på judar är, inom muslimska länder?
Tror du vi får se lite hat? Finns det någon sådan form av kristen tv att se idag i väst?

Citat:
I väst är numera all form av kritik mot judendom att räkna som tabu, detta av förklarliga anledningar då tyskarna utrotade nästan alla som fanns i Europa.
Men vad säger du, håller du inte med om att bland t.ex. de som begår ekonomiska bedrägerier är judar överrepresenterade?
Försvarar du judeföraktet nu? Jag har ingen insikt i någon sådan statistik. Har du?
Citat:
Det innebär inte att alla judar är dåliga människor, men att det finns något i deras religion som gör det "okej" att lura av folk deras pengar, kan man misstänka. Ta bara och se senaste filmen nu som det talas om "Wolf of Wall Street" heter den väl.
Hur religiösa tror du sådana judar är?
Citat:
Väl värt att åtminstone tillåta sig diskutera detta problem inom judendom, tycker jag. Västvärlden vägrar.
Jag håller med om att diskussion alltid måste vara öppen.
Citera
2015-01-30, 18:13
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=grelin1999|52069008]
Citat:
Att människan vet, att det finns en bok med GT-del och en NT-del : säger inte särskilt mycket ang. jduar/kristna.. de är så melerade i den moderna tiden, att du får leta med lupp och ändå inte hitta något av kvalitet, med mindre du drar igång sjukt konspirerande manipulerad porpaganda-anfäktad retorik, det är riktigt sjuk agenda att ge sig in på, men att nu muslimer med lganska vrickad uppfattning går och vågar sig på sådant ändå, enbart för att skapa dramatik, är ju närapå oförlåtligt... det går att styr aupp, men hallå viket fruktansvärt intelligensbefriade konflikter som skapats över INGENTING! sådant gör en både arg och ledsen, över hur politiskt anfrätta desperados inte drar sig fär att så fort man når frihet.. sätta igång med helt puckade engagemang helt ur sina kontexter. Läs färdigt sfi istället tack.

och läs, om det går.... också högskola, att dra tidningsartiklarnas tolkningar, är dödfött!

finns inga genvägar och det är sjukt korkat att politisera enbart för att tro sig uppnå något, det råder fred mellan kristna och judar sedan bra länge!
Citat:
Judehatet, kom via goter och germaner som skapade "teorier" om ÄDEL MÄNNISKA.
Skapade egna biblar osv.

Anglosaxiske guden har inte heller mkt med vare sig gt elelr nt att göra, det var ju så protestantism, ville omtolka allt, och lyckades med mycket blodsspillan.

Nordirlandkonflikterna, säger mycket.... ang. kristendomens motståndare och vilja att skapa nationalism av det istället, man lyckades galant att statuera helt andra "gudabilder och dyrkanspbkekt och helt annan syn på vad ödmjukhet och respekt för människa" skulle bestå av", och hur det skulle uttryckas, med helt andra maktmedel eller värdebegrepp.

Citat:
Kan jag också tro, de är ju samma folk med fler geemensamma nämnare än krigsherrarna statuerat.

Citat:
Medan judarna skapat egna konglomerat, visst är det så, ja också romerna/zigenarna har lugnt sagt skapat helt eget vi/dom med rätt utstuderad diskrimineringsretorik.

Det fnns inte mycket kvar av den gamla naxismen i moderna tiden, säg vid 60-talet... ändå drev man det så in i helsike hårt. (profithungern, för jag vet att alla var välkomna.. men man vile driva det så hårt det gick och fick till slut allt till rasism, och leka trolleri och dra hasard av allt och inget)
Citat:

Men vad säger du, håller du inte med om att bland t.ex. de som begår ekonomiska bedrägerier är judar överrepresenterade?
Romer, tyvärr.
Citat:
Det innebär inte att alla judar är dåliga människor, men att det finns något i deras religion som gör det "okej" att lura av folk deras pengar, kan man misstänka. Ta bara och se senaste filmen nu som det talas om "Wolf of Wall Street" heter den väl.
Judar gjorde upp och skapade sina institut, var inte orolig för det...

Medan fördelningspolitiken, ännu är djupt skev och markant orättfärdig på många håll, det blev liksom lite väl rå envägskapitalism på många håll, med rå agenda.. över en kam. Ett tag.

Ibland mkt märkliga investeringar, lite väl samvetslöst kan jag tycka.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-01-30 kl. 18:17.
Citera
2015-02-02, 00:49
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Efterkrigstidens i det närmasta hysteriska PK-het fixerade på inte att likna fascismen; så det blev efterhand en "anything goes, as long as it doesn't resemble fascism".

Något som påminner en del om dagens islam-debatt.
Nja islamofobi har ju funnits långt före efterkrigstiden.

Håller du med clocks10 innehåll?
Citera
2015-02-02, 00:50
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ska vi ta en titt på memri-tv och se hur den inhemska synen på judar är, inom muslimska länder?
Tror du vi får se lite hat? Finns det någon sådan form av kristen tv att se idag i väst?
Har ju skrivit det ett antal gånger till dig.
Memri-tv är ett sionistisk propaganda verktyg.
Citera
2015-02-02, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
Jag hör ofta "Men alla muslimer är inte terrorister". Självklart inte. Men blir inte terrorist bara för att man stödjer terrorism. Terrorism är en praktisk handling. Men då undrar jag vart alla "goda" muslimer är?

Det finns en muslim som heter Carolina Farraj på Twitter som är sjuuuuukt galen i Islam, men inte terrorist. Hon tar avstånd från våld med mera och kallar sig god muslim. Men ibland så uttrycker hon diverse saker att bögar inte ska få gifta sig i en moské och terrorismen i Paris är inget att grina över. Det lät mer som "What? 14 personer dog jämfört med terroristJuden Israel som dödar vårt folk!!".

Men det är inte bara den muslimen som uttrycker sig på såndat vis. Det finns fullt med muslimer som tar avstånd från våld. Men i samma veva så önskar dem att folk ska få lita för att ha trotsat eller kritiserat islam.

Finns det fan ingen normal och fredlig muslim någonstans? Varför måste alla vara så radikala, mer eller mindre?

Jag är muslim, men jag går inte runt och ta avstånd från terrorism eftersom jag inte känner någon skyldighet till att göra det..

Jag är livrädd för att min släkt i irak ska slaktas av IS.. Varför ska jag då ta avstånd från IS? Det är ungefär lika logiskt att kräva att socialdemokraterna (eller arbeitparitet (?) i Norge) ska ta avstånd från Breivik?!!

Israel dödar palastinier som kackerlackor. Känner du empati för oskyldiga palastinier som faller offer för Israels grymhet? Knappast va? När ni tycker att det är ok att vi blir dödade i högar av exakt ingen anledning så tappar vi empati för er och radikaliseras så småningom.

Det var hemskt att 4 oskyldiga judar blev mördade i Paris, det tycker jag verkligen. Jag kände empati för dem och deras familj, så himla onödigt att bli dödad enbart pga religion/bakgrund etc. Men samtidigt blir jag äcklad av mänskligheten när folk än idag sitter och gråter för judarna, men när oskyldiga muslimiska barnfamiljer blir dödade i högar i Israel så tycker ni snarare att det är kul ''2000 mussar mindre'' hette det? Det är väl klart som fan att man radikaliseras när man ser er brist på empati gentemot muslimer. Men så fort en islamist dödar oskyldiga på andra ställen DÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ JJJJJÄÄÄÄÄÄÄÄVLAAAR, så börjar man höra vrålande empatiska humaniska fredskämpar från höger och vänster som gråter floder om offren och förbannar vidriga empatiskadade blodtörstiga muslimerna... Dubbelmoral är bara förnamnet
Citera
2015-02-02, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FantaExotiic
Jag är muslim, men jag går inte runt och ta avstånd från terrorism eftersom jag inte känner någon skyldighet till att göra det..

Jag är livrädd för att min släkt i irak ska slaktas av IS.. Varför ska jag då ta avstånd från IS? Det är ungefär lika logiskt att kräva att socialdemokraterna (eller arbeitparitet (?) i Norge) ska ta avstånd från Breivik?!!

Israel dödar palastinier som kackerlackor. Känner du empati för oskyldiga palastinier som faller offer för Israels grymhet? Knappast va? När ni tycker att det är ok att vi blir dödade i högar av exakt ingen anledning så tappar vi empati för er och radikaliseras så småningom.

Det var hemskt att 4 oskyldiga judar blev mördade i Paris, det tycker jag verkligen. Jag kände empati för dem och deras familj, så himla onödigt att bli dödad enbart pga religion/bakgrund etc. Men samtidigt blir jag äcklad av mänskligheten när folk än idag sitter och gråter för judarna, men när oskyldiga muslimiska barnfamiljer blir dödade i högar i Israel så tycker ni snarare att det är kul ''2000 mussar mindre'' hette det? Det är väl klart som fan att man radikaliseras när man ser er brist på empati gentemot muslimer. Men så fort en islamist dödar oskyldiga på andra ställen DÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ JJJJJÄÄÄÄÄÄÄÄVLAAAR, så börjar man höra vrålande empatiska humaniska fredskämpar från höger och vänster som gråter floder om offren och förbannar vidriga empatiskadade blodtörstiga muslimerna... Dubbelmoral är bara förnamnet

Sveriges kamp för Palestina är väl dock nästan unikt även om den verkar ha kommit av sig allt eftersom solidaritetsrörelserna fått ge vika.
Det är lite tråkigt att inte detta systematiska övergrepp nämns mer... Kanske har världen tröttnat på konflikten eller så har världen tröttnat på Hamas...
Palestinierna är väl inte HELT små oskyldiga lamm heller...

Vad gäller jämförelser tror jag det är bättre att säga vänsterpartiet och Sovjet / Cuba / etc än att jämföra arbeiderpartiet med breivik... V och Sovjet tror på samma grundideologi trots allt.
Citera
2015-02-02, 08:51
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Har ju skrivit det ett antal gånger till dig.
Memri-tv är ett sionistisk propaganda verktyg.

Jag tror dig.
Däremot visar man mellanöstern-TV utan kommentarer och låter det stå för sig själv.
Jag tycker klippen är mycket talande och att det mycket väl kan illustrera min poäng, oavsett MEMRIs motivation för att göra det. Klippen är äkta och oförändrade. Det räcker.
Citera
2015-02-02, 17:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nja islamofobi har ju funnits långt före efterkrigstiden.

Tvivlar jag inte på. Koranen och dens pådyvlare har existerat länge.

Citat:
Håller du med clocks10 innehåll?

Jag relaterade helt enkelt till: (Cit.) "Europas växande islamofobi".

Som dels har en ny efterkrigsbetydelse och dels emå är överdrivit retorik när det anspelas på islamofobi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in