Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Man behöver inte köpa en bostadsrätt om en vän upplåter sin bostad. Dessutom kan det vara bra att ha något att flytta tillbaka till om det inte fungerar med vännen. Som delägare i villan, och oskiftat bo, hade hon rätt att flytta tillbaka.
Min uppfattning är att hon ville skilja sig (säkerligen var detta något hon tänkt länge på), barnen började bli vuxna och hon ville nog ha en bra bostad rymlig nog för att kunna ha barnen där också.
Att som vuxen behöva "bo på nåder" på någons soffa är inget jag heller skulle se som ett långvarigt alternativ. Hon vill väl att hon skall kunna ha samma värdiga liv som sin man och kunna erbjuda barnen en bra miljö. För mig är det självklart.
Skiljer man sig måste båda - oftast - inse att det innebär en standardsänkning på ett eller annat sätt. Frihetshöjande också, för vissa.
Men allt är inte detsamma som före skilsmässan. Det blir även en ekonomisk skillnad som innebär förändringar. Blundar man för den realiteten ... då är man snabbt illa ute.
EDIT. Kan inte låta bli. Oftast när kvinnor vill skiljas, kommer det som en TOTAL överraskning för män. "Vi som hade det så bra". Helt OT.