2015-01-24, 13:00
Medlem
I denna tråd ska vi diskutera om Sveriges banker. Här ska vi berätta vilka banker vi testat och vad vi fått för syn på dem. Den kommer vara partisk. Anledningen till att jag skapar tråden är för att jag vill byta bank då jag känner att min nuvarande bank utför fultrick på mig.

Swedbank: Dålig kundservice, känns oproffesionellt och dyrt. Hade dem inte länge. Tror att man kan få ut mer av banken om man är riktigt rik, typ att man får en personlig bankman etc.

Handelsbanken (nuvarande): Riktigt bra bemötande, gentemot andra banker när vi diskuterade bolån. Kändes "personligt". Dock var dem för aggressiva på att vi måste kapa banden med alla andra banker för att få deras bolån, samt ändra lönekonto etc. Nu när vi testat dem vill jag byta. Små saker som dåliga öppetider, seg service, ful hemsida, många koder och det värsta stående överföringar kostar 15 kr styck. Denna lilla sak gör mig sjukt irriterad.

Länsförsäkringar: Har bara haft fonder här, tror dem kan vara okej. Dock så fick jag massiv VIP känsla där, på ett dåligt sätt. Kändes svårt att bara droppa in och ställa lite frågor. Tror dem vill att man tidsbokar och har allt förberett. Blev även lite dåligt behandlad då han upplevde mig som jag saknar kunskap inom fonder. Vilket stämmer, men inge vidare att dem ger en den känslan.

ICA banken: Jag tycker om ICA. Startade ett konto där, där vi bara har matkonto. Känns riktigt smidigt och deras bankdosa är den bästa utan tveka. Skulle nog kunna tänka mig byta till dem, men saknar bank känslan från dem ibland.

SEB: Där jag känt mig mest nöjd. Men när jag och tjejen skulle köpa större bostad ville dem inte ge oss bolån där andra banker ville det. Verkligen synd, hade lätt stannat. Deras bank personal tror jag inte är så flexibla. Inte så mycket egna beslut, det var ofta dem var tvunga att godkänna eller kontrollera med sin chef för att ens få göra något. Men internet bankservicen och kundservicen är bästa. Tror jag kommer försöka ta mig tillbaka till SEB. Inga konstiga avgifter heller såsom för stående överföringar.

Nordnet: Bara haft en fond här. Fungerat smidigt. Dem kämpar ju mot avanza och dem vet jag inte direkt något om. Har inget emot Nordnet.

Sammanfattat:
Bra: SEB, ICA
OK: Nordnet
Dålig: HB, Swedbank, länsförsäkringar

Snälla berätta om era egna bank upplevelser.

PS. Kommer "edita" det jag skrivit här allt eftersom.
Citera
2015-01-24, 15:34
Medlem
Axells avatar
Är kund hos SEB och kan inte vara nöjdare än vad jag här. Ordnade då en bolåneräntan på 5 år våren 2013 vilket inte var ett smart drag av mig i efterhand men fick då en ränta på 3,03% vilket var en bra ränta då. Även fast de officiellt sätt hade infört amorteringskrav så kunde jag komma runt det ändå via min personliga bankman och slippa det. Deras kundtjänst har bra öppettider och har aldrig varit några problem när jag har behövt hjälp.

Nordnet och Avanza är i mina ögon bra komplement till storbankerna i aktiesparande men har man bolån hos någon annan bank så får man såklart en lägre ränta på det om man har sin aktiedepå på samma bank. Sämre öppettider samt att de knappt har några kontor i landet. Givetvis får man vad man betalar för och dessa har ju bra courtage dock!

Har ingen egentlig erfarenhet från några andra mer än något snabbt besök på Nordea och Swedbank och har inte varit något att klaga på där heller.
Citera
2015-01-24, 15:40
Medlem
mteds avatar
SHB tar väl dock bara betalt för stående överföringar till annan bank, inte om de sker inom banken? Lite sniket kan tyckas, men då är å andra sidan internetbanken gratis till skillnad från övriga storbanker (även om allt såklart går att förhandla till sig).
Citera
2015-01-24, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mted
SHB tar väl dock bara betalt för stående överföringar till annan bank, inte om de sker inom banken? Lite sniket kan tyckas, men då är å andra sidan internetbanken gratis till skillnad från övriga storbanker (även om allt såklart går att förhandla till sig).

Är verkligen internetbanken gratis? Denna hemsida säger nämligen att deras "vardagspaket" där internetbank ingår kostar 250 kr per år.

https://www.bank24.nu/bankernas-avgifter/
Citera
2015-01-24, 20:33
Medlem
Någon som testat forex banken?

Blir ju sugen när man ser på länken där deras avgifter är 0 kr per år.
Citera
2015-01-24, 21:41
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterbottle
Någon som testat forex banken?

Blir ju sugen när man ser på länken där deras avgifter är 0 kr per år.
Sedan flera år har jag Forex Bank men inte som huvudbank där räkningar dras eftersom deras internetbank saknar / saknade en del saker som E-faktura, BankID och utlandsöverföringar samt bara körde med engångskoder för inloggning men har dosa idag ...på det stora hela är jag ändå nöjd, man slipper många avgifter, gratis uttag inom EU och mycket bra öppettider.

Ett lite bättre alternativ när du reser eller handlar från utlandet är Santander eftersom du både slipper uttagsavgift i hela världen och inget valutaväxlingspåslag!
Citera
2015-01-24, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Sedan flera år har jag Forex Bank men inte som huvudbank där räkningar dras eftersom deras internetbank saknar / saknade en del saker som E-faktura, BankID och utlandsöverföringar samt bara körde med engångskoder för inloggning men har dosa idag ...på det stora hela är jag ändå nöjd, man slipper många avgifter, gratis uttag inom EU och mycket bra öppettider.

Ett lite bättre alternativ när du reser eller handlar från utlandet är Santander eftersom du både slipper uttagsavgift i hela världen och inget valutaväxlingspåslag!

Riktigt kul information!
Citera
2015-01-24, 21:53
Medlem
Jag själv kör med SEB och Skandiabanken.

Använde SEB innan till allt men bytte sedan till Skandiabanken. Det enda jag fortfarande använder från SEB är mitt eurocard G som jag fick av dem för några år sedan. Finns absolut inget att klaga på med det kortet.

Skandiabanken använder jag numera till allt och har aldrig haft något problem med dem.
Citera
2015-01-25, 03:29
Medlem
mteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterbottle
Är verkligen internetbanken gratis? Denna hemsida säger nämligen att deras "vardagspaket" där internetbank ingår kostar 250 kr per år.

https://www.bank24.nu/bankernas-avgifter/

Den är gratis. Däremot kostar ju bankkortet, även om det inte är särskilt svårt att förhandla sig till en slopad årsavgift där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in