2015-01-22, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Hennes pappa (Göran) var säkert inte snäll mot henne. Jag tycker han låg bra där han låg. Varför skulle de gräva upp honom? Nu har stackars lillkillen inga föräldrar

Konstigt att gm ofta målas ut som offer om det är en kvinna, tvärtom är det mycket ovanligt.
Citera
2015-01-22, 23:50
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hur tänker du där? Straffrabatt om man har barn?

Dom har planerat, förberett och skjutit en 62-åring man i huvudet med en hagelbössa. Rakt upp och ned ett kallblodigt mord.

Barnet avlades efter brottet.

Enligt mig är det inte lagstiftningen det är fel på, snarast föräldrarna.

Nej, jag förespråkar inte straffrabatt om man har barn. Däremot har jag nog en allmän kriminalliberal inställning att straff är väldigt trubbiga instrument för att utkräva och skipa rättvisa. Det är ett faktum som understryks här att straff i en nästan påtaglig biblisk mening även kan drabba förövarnas oskyldiga barn.
Citera
2015-01-23, 00:11
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, jag förespråkar inte straffrabatt om man har barn. Däremot har jag nog en allmän kriminalliberal inställning att straff är väldigt trubbiga instrument för att utkräva och skipa rättvisa. Det är ett faktum som understryks här att straff i en nästan påtaglig biblisk mening även kan drabba förövarnas oskyldiga barn.

Ursäkta att jag lägger mig i, men det är ju just därför pojken skulle befrias från dessa individer.
Vid mordet tänkte de knappast på sin framtid, än mindre tänkte de på barnets framtid då det avlades. Risken att åka dit är ju i normalfallet större vid grova brott än t ex strunta i högerregeln en sen vardagskväll. Att en dag sitta där hemma i soffan med barnet i famnen när polisen rusar in och skiljer dem åt, med all rätt. Normalt bör ju tanken ha slagit dem, iaf SL. Kanske..
Att föda fram och dra in ett försvarslöst barn i härvan med en så osäker framtid till mötes är barnamord bara det.
Tyvärr råder egoism fallet igenom och pengarna har det högsta värdet av allt och alla inblandade.
Citera
2015-01-23, 00:18
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Ursäkta att jag lägger mig i, men det är ju just därför pojken skulle befrias från dessa individer.
Vid mordet tänkte de knappast på sin framtid, än mindre tänkte de på barnets framtid då det avlades. Risken att åka dit är ju i normalfallet större vid grova brott än t ex strunta i högerregeln en sen vardagskväll. Att en dag sitta där hemma i soffan med barnet i famnen när polisen rusar in och skiljer dem åt, med all rätt. Normalt bör ju tanken ha slagit dem, iaf SL. Kanske..
Att föda fram och dra in ett försvarslöst barn i härvan med en så osäker framtid till mötes är barnamord bara det.
Tyvärr råder egoism fallet igenom och pengarna har det högsta värdet av allt och alla inblandade.

Som jag skrev ovan är det min uppfattning att han inte alls slipper föräldrarna i den meningen att han kommer att skiljas från dem och att kontakten kommer att upphöra, men jag kan ha helt fel. Den som vet får gärna rätta mig.
Citera
2015-01-23, 00:34
Medlem
Citat:

Om straffrabatt hade utdelats i sådana här fall skulle man ju (om man ser på det cyniskt) kunna skaffa barn efter utfört mord enbart för att få ett mildare straff.
Citera
2015-01-23, 00:41
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Om straffrabatt hade utdelats i sådana här fall skulle man ju (om man ser på det cyniskt) kunna skaffa barn efter utfört mord enbart för att få ett mildare straff.

Förstår jag saken rätt så var det exempelvis i 1700-talets England så att gravida kvinnor slapp dödsstraff, vilket konsekvenserna av beskrivs i litterär form i Daniel Defoes Moll Flanders.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Moll_Flanders

Så det har ju förekommit dylika straffrabatter historiskt.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2015-01-23 kl. 01:09.
Citera
2015-01-23, 00:42
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Jag har läst massor här om honom (idag) och får uppfattningen att han var en girig gammal gubbe. 164 cm och vägde 80 kg, tyckte jag jag läste. Hur kan man bli så fet? Var han alkis?

Min gissning är att han var ett riktigt svin som kanske t.o.m våldtog sin dotter under hennes uppväxt. Detta skulle förklara hennes grundläggande hat till honom, liksom deras katastrofalt dåliga relation (om hon nu är skyldig alltså).

Troligen var han en kvinnohatare, frun hade ju t.o.m. lämnat honom och hans hot att göra Sara arvlös bottnar säkert i allt detta:
Kan ju mycket väl ha funnits en tidigare konflikt som spelat in, där Sara tagit moderns sida och öppet föraktat fadern. Det skulle då ha ökat hans hat mot frun - och motiverat honom att göra Sara, fruns avkomma, arvlös.

Sen att Saras pojkvän inte bara erkänner dådet för Missing People, utan även pekar ut henne som medskyldig - den kvinna han påstår sig älska - är skumt så det förslår! Antingen är han då korkad som fan, ångerfull, eller utom sina sinnens fulla bruk vid tillfället.
Men tillåt mig tvivla... MT kan mycket väl ha vetat precis vad han gjorde just då, liksom när han kallblodigt avrättade Saras far.
Han kan mycket väl ha hatat Sara för att hon lämnat honom, till förmån för den kille som figurerat tidigare i tråden. Då hade ju Sara och MT inget gemensamt barn ännu, han riskerade inte att göra någon egen avkomma arvlös. Men med en djävulskt listig plan kunde han göra Sara arvlös. Han hade ju förlorat allt - och det var hon som hade förstört hans liv...

Att Sara anmälde sin fars försvinnande så snabbt, behöver heller inte tala för hennes skuld. Hon kan ha varit helt manipulerad av MT. Kanske misstänkte hon honom, men hade samtidigt skuldkänslor och ville inte tro detta om honom?
Det kunde i så fall ha varit så, att Sara bestämt träff med sin far, för ett allvarligt samtal om problemen med MT. När han då inte finns hemma som avtalat när hon kommer dit, får hon panik och anmäler honom försvunnen.

Det som definitivt talar emot mitt ovan anförda försvar av den söta Sara är ju, att de båda unga inblandade haft såpass tät kontakt med varandra efter mordet att de t.o.m. avlat ett barn

Men, men, kanske blev hon hela denna tid förd bakom ljuset av den psykopatiske s.k. pojkvännen, som så kallblodigt avrättat en gammal man vilken låg och sov i sin säng...?

Detta blir hur som helst mycket spännande att följa i hovrätten. Sanningen må komma fram
Citera
2015-01-23, 00:51
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Som jag skrev ovan är det min uppfattning att han inte alls slipper föräldrarna i den meningen att han kommer att skiljas från dem och att kontakten kommer att upphöra, men jag kan ha helt fel. Den som vet får gärna rätta mig.

Du har helt rätt. Önskar de kontakt med barnet, kommer de säkerligen att få det. Först om flera år kanske någon frågar barnet om det vill. Först då och bara kanske. Nu och framåt handhar socialförvaltningen pojkens väl och ve, även om han är placerad hos en släkting. De har ett finger med i allt framöver.

http://www.anhoriga.se/nyheter/sorg-och-saknad-nar-mamma-eller-pappa-hamnar-i-fangelse/
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5747153
Citera
2015-01-23, 02:29
Medlem
Byatomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Man ser att hon har onda ögon på nå't kusligt sätt...

Onda ögon..? Jag tycker mer det ser ut som om "lyset är tänt, men ingen är hemma.." dvs på svenska = blåst i skallen.
När jag läser artikeln i Skogsaktuellt " Jag vill bara ha titeln Skogsmästare och sen jobba hemma på gården" så stärker det min uppfattning om själva blåstheten i skallen..
Citera
2015-01-23, 02:58
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Faktiskt, jag kan nog nästan inte tänka mig ett bättre filmmanus.

Ett fil-manus kanske.

afvongreve skrev:
Citat:
Jag har läst massor här om honom (idag) och får uppfattningen att han var en girig gammal gubbe. 164 cm och vägde 80 kg, tyckte jag jag läste. Hur kan man bli så fet? Var han alkis?

80 kg muskler:
Citat:
Han har kraftig, muskulös kroppsbyggnad, 164 cm lång och väger ca 80 kg.
Senast redigerad av PeterNoster 2015-01-23 kl. 03:27.
Citera
2015-01-23, 11:13
Medlem
Göran var inte dum mot sina barn. Han skämde bort dom, och i detta fallet blev det hans fall. Mycke vill ha mer, i SL fall.
SL farmor och farfar favoriserade SL och talade om att allt skulle bli hennes en vacker dag. Där lades nog grunden om makt och girighet.
Varför skulle Göran vara girig? Ja, vem skulle INTE vara rädd om sina miljoner när "smålandstattarna"som han kallade Tö...blads, försökte komma åt dem.
Göran var givmild mot andra men snål mot sig själv. Han satte alltid barnen främst, men började tvivla på SL när hon började träffa MT.
Sorgligt att detta hänt 😞.
Hoppas HR går på TR dom!
Citera
2015-01-23, 11:19
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Konstigt att gm ofta målas ut som offer om det är en kvinna, tvärtom är det mycket ovanligt.

Riktig iakttagelse.
Drar man en parallell med domarna o Knutbymålet där barnflickan som utförde dåden är fri för länge sedan och Fossmo i dag fick avslag på ett tidsbegränsat straff, så tror jag att domarna hade sett annorlunda ut om könstillhörigheten hade varit det omvända.

I detta fall borde SL ha ett strängare straff än MT om det döms utan någon som helst hänsyn till kön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in