2015-01-21, 13:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Jag påtalar ateisters ständiga försök att undvika allt annat än den fysiska hjärna som omnämns i trådens ämne och Honey.B.Blue börjar skriva om sekter och annat trams.

Honey, du kommer inte annat än förlora i det faktum att du tror på "klumpen" som din Gud tills dess att du tänker om, använder ditt omdöme (som alla människor har) så att säga och inser att det finns mer än fysisk massa i världen - det finns ett jag i varje människa... tänkt att ge människan hennes självbehärskning, rättrådighet (som ger rättskänslan), överpersonliga perspektiv, förmågan att erkänna då hon/han tagit fel och mycket mer. Hon/han kan bli ärligt älskande andra människor - som är odjur i sig.

mvh
Mattias (odjursälskare, med en inre skönhet)

Tänk om du hade haft belägg för att "jaget" utgår ifrån något annat än det fysikaliska. Då menar jag alltså inte en navelskådande "jag vet att det är så för att jag vet att det är så", utan riktiga belägg.
Citera
2015-01-21, 14:18
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Tänk om du hade haft belägg för att "jaget" utgår ifrån något annat än det fysikaliska. Då menar jag alltså inte en navelskådande "jag vet att det är så för att jag vet att det är så", utan riktiga belägg.
Belägg är något du kan läsa dig till. Vad får dig att tro att jag tror att du kan läsa dig till vad mental självreflektion eller vad jag nu förmodar att Jung menade att individuation innebar/innebär. Du tror väl inte du kan "programmera" dig till ett psykiskt jag (jaget som jag menar utgår från något annat än det fysikaliska)?

Du efterfrågar "mjukvaror" (textstycken, litteraturkällor) för självindoktrinering utan att vilja fråga om något du inte vet vad det är till någon som menar att han (mig själv alltså) vet vad det är. Detta gör du då du efterfrågar "belägg" för något du inte vet vad det är - och detta är fel. Du kan aldrig läsa dig till vad något är - och samtidigt inte frångå det fysikaliska du håller på tok för kärt i ett vetenskapligt, Freudianskt och ensidigt perspektiv. Du kommer då att fnysa åt det du läser och kalla det trams och dylikt i ett alltför trångsynt perspektiv.

Jag har inte läst Jung - men jag hör på hans begrepp (individuation) att det handlar om något som inte stämmer överens om den vetenskapligt (politiskt) korrekta Freudianismen. Och gör det inte detta, så är/var han närmare sanningen än hans läromästare gällande "jaget" och dess icke-fysikaliska ursprung. Men det handlar om att kunna inse den naturliga mentala funktionen i sig själv genom att kunna praktisera det man läser något om (läsförståelse + introspektion i den egna tankevärlden), på en och samma gång.

mvh
Mattias
Senast redigerad av MattiasBeming 2015-01-21 kl. 14:20.
Citera
2015-01-21, 15:58
Medlem
Död o återfödds avatar
.
Ateister, vänligen svara:

Kan hjärnan längta efter Gud?

Om ni svarar Nej, så kanske ni börjar inse att den däringa geléklumpen i skallen vare sig är Jaget eller Gud...
Citera
2015-01-21, 16:34
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.

Om ni svarar Nej, så kanske ni börjar inse att den däringa geléklumpen i skallen vare sig är Jaget eller Gud...

Varför inte. Hjärnan kan göra en hel massa saker.
Citera
2015-01-21, 16:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Belägg är något du kan läsa dig till. Vad får dig att tro att jag tror att du kan läsa dig till vad mental självreflektion eller vad jag nu förmodar att Jung menade att individuation innebar/innebär. Du tror väl inte du kan "programmera" dig till ett psykiskt jag (jaget som jag menar utgår från något annat än det fysikaliska)?

Du efterfrågar "mjukvaror" (textstycken, litteraturkällor) för självindoktrinering utan att vilja fråga om något du inte vet vad det är till någon som menar att han (mig själv alltså) vet vad det är. Detta gör du då du efterfrågar "belägg" för något du inte vet vad det är - och detta är fel. Du kan aldrig läsa dig till vad något är - och samtidigt inte frångå det fysikaliska du håller på tok för kärt i ett vetenskapligt, Freudianskt och ensidigt perspektiv. Du kommer då att fnysa åt det du läser och kalla det trams och dylikt i ett alltför trångsynt perspektiv.

Jag har inte läst Jung - men jag hör på hans begrepp (individuation) att det handlar om något som inte stämmer överens om den vetenskapligt (politiskt) korrekta Freudianismen. Och gör det inte detta, så är/var han närmare sanningen än hans läromästare gällande "jaget" och dess icke-fysikaliska ursprung. Men det handlar om att kunna inse den naturliga mentala funktionen i sig själv genom att kunna praktisera det man läser något om (läsförståelse + introspektion i den egna tankevärlden), på en och samma gång.

mvh
Mattias
Nej, jag efterfrågade belägg för varför jaget skulle utgå ifrån någonting utanför det fysikaliska, inte en lektion i undanflykter.
Citera
2015-01-21, 22:56
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
.Kan hjärnan längta efter Gud?
Tydligen, din egen hjärna gör ju (i princip enbart) det.
Citera
2015-01-21, 23:56
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=MattiasBeming|51967283]
Citat:
Du efterfrågar "mjukvInte klokt vad du krystar det kryptiska, tror du verkligen det hjälper att sitta och leka psykolog här? Vad har du att komma med..... ordboken

lille vän, du har lilla högstadiet under armen, thats all

Citat:
aror" (textstycken, litteraturkällor) för självindoktrinering utan att vilja fråga om något du inte vet vad det är till någon som menar att han (mig själv alltså) vet vad det är. Detta gör du då du efterfrågar "belägg" för något du inte vet vad det är - och detta är fel. Du kan aldrig läsa dig till vad något är - och samtidigt inte frångå det fysikaliska du håller på tok för kärt i ett vetenskapligt, Freudianskt och ensidigt perspektiv. Du kommer då att fnysa åt det du läser och kalla det trams och dylikt i ett alltför trångsynt perspektiv.
nej... suck, tycker du detta du säger var (på ditt språk..--> intellektualistiskt, så kan du gotta dig i din bubbla med det, det är dock högstadiet under armen som sagt.

ta du din lilla roddbåt och segla du

Citat:
För du ju öht sakanr läsförmåga lilleman.

Det visade du GALANT, i din lilla virktråd där du sitter och filar och filar, och filar.... till tyvärr ingen större nytta i din lilla agenda att ha kommit ett enda insiktsfullt steg intill ATEISM, allt du suttit och krystat fram har varit av pur strawman och avundsjuka.

Det märktes nästan efter dina första tio rader, du håller en typisk "utstuderad anti-agenda"

ungefär som voile... tyvärr för utstuderat och alltför dåligt underbyggt, men när man drivs av sådana vanföreställningar som du sitter och har som "seriöst underlag" , och fortsätter som du.... tja, det säger enbart att du förstått just ingenting.

Vetenskap är vad sa du.. farligt och kunde du precisera, nejej... så fort man lade ut lite hintar åt dig, började du fäkta som en jävla tjurskalle och kom med ordboken..

du har förstått lika mycket som en snigel i regnskogen, två steg fram... och åtta bak.. sedan skutt fram, sedan stiltje... och så kommer en laddning av grundskoleordboken..

gå och ta din tablett istället, eller de tio du behöver - du har ändå fördomar t.o.m fler än de flesta., det som gör dina packade fördomar så väl synliga.

hade du nu inte haft så allvarliga fördomar, men du har nu det. adjö
Citera
2015-01-22, 06:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
.

Nu är jag ingen ateist, jag har andra hobby´s än religion eller förneka religion.
Har ingen som helst längtan till den hobbyn, lika lite som jag känner för att börja samla på ölburkar.
Eller spy ur mig pseudovetenskap och använda youtube i tron att det är en riktig källa.

Nä, vi har alla olika hobbys, och gud och tro på en sådan.
Ne, tacka vet jag en välplanerad måltid och ett glas vin, där har man en toppen hobby(allt enligt mig då(givetvis)).

Hjärnan längta efter gud(HAHA), varför skulle den det för?
Och trodde det var hjärtat var där det satt inte hjärnan, eller har du lämnat den pseudoskiten nu?
Citera
2015-01-22, 15:16
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nu är jag ingen ateist, jag har andra hobby´s än religion eller förneka religion.
Har ingen som helst längtan till den hobbyn, lika lite som jag känner för att börja samla på ölburkar.
Eller spy ur mig pseudovetenskap och använda youtube i tron att det är en riktig källa.

Nä, vi har alla olika hobbys, och gud och tro på en sådan.
Ne, tacka vet jag en välplanerad måltid och ett glas vin, där har man en toppen hobby(allt enligt mig då(givetvis)).

Hjärnan längta efter gud(HAHA), varför skulle den det för?
Och trodde det var hjärtat var där det satt inte hjärnan, eller har du lämnat den pseudoskiten nu?

Så ateism är en "hobby" på samma sätt som att samla på ölburkar?

Konstigt, jag som trodde ateism var en ståndpunkt (svar)gällande ett påstående - att det finns en gud.

Kan du beskriva lite mer om hur det är en hobby då jag själv ska på middag ikväll vilket självklart kommer inkludera vin. Jag är ju själv ateist (jag accepterar alltså inte de olika argument för gud som florerar) och undrar mest om det är okej att äta middag och dricka vin då? Eller ska man hålla sig till en hobby i taget? Blir kanske jobbigt med två samtidigt?

Trams.
Citera
2015-01-22, 17:25
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nej, jag efterfrågade belägg för varför jaget skulle utgå ifrån någonting utanför det fysikaliska, inte en lektion i undanflykter.
Varför talar du inte klarspråk då, din lögnhals!

Om du bläddrade tillbaka till din egen fråga så kan du läsa:
"- Tänk om du hade haft belägg för att "jaget" utgår ifrån något annat än det fysikaliska."
(Sepiritz)

Om du ändå kunde fatta att det är du som sysslar med undanflykterna. Du efterfrågade inte alls efter belägg för hur jaget skulle utgå från någonting utanför det fysikaliska. Läs den citerade meningen och begrip skillnaden mellan den och det du nu i ovanstående citerade påståendet säger dig efterfråga.

Är du trög på något vis?

Vet du inte vad du tänker när du tänker det?

inte så vänlig hälsning,
Mattias (undervisare av lögnhalsar)
Senast redigerad av MattiasBeming 2015-01-22 kl. 17:46.
Citera
2015-01-22, 17:40
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
lille vän, du har lilla högstadiet under armen, thats all
Store sate/satkärring, du tror att utbildning gör dig större eller högre rent mentalt (storsint eller större till sinnet) när det kommer till vetskapen om hur du själv fungerar men allt du gjort är att ha programmerat in kunskap från en kunskapsproduktion du inte begriper hur overklig den är.

Har du inga sakliga argument eller vettigt att komma med gällande det som inte är ordet "hjärnan" i trådens ämnesområde (rubriken) så kanske du skulle läsa på och bilda dig en egen uppfattning om vad de orden egentligen innebär istället för att "hålla med andra" eller "tycka som de andra" gällande dessa ord.

Du kan inte tänka själv som det är idag - och det är bedrövligt att se/höra dig skriva det du skriver.

//Mattias
Citera
2015-01-22, 17:42
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Store sate/satkärring, du tror att utbildning gör dig större eller högre rent mentalt (storsint eller större till sinnet) när det kommer till vetskapen om hur du själv fungerar men allt du gjort är att ha programmerat in kunskap från en kunskapsproduktion du inte begriper hur overklig den är.

Har du inga sakliga argument eller vettigt att komma med gällande det som inte är ordet "hjärnan" i trådens ämnesområde (rubriken) så kanske du skulle läsa på och bilda dig en egen uppfattning om vad de orden egentligen innebär istället för att "hålla med andra" eller "tycka som de andra" gällande dessa ord.

Du kan inte tänka själv som det är idag - och det är bedrövligt att se/höra dig skriva det du skriver.

//Mattias
blaha blaha , blaha blaha

blaha

allt du kan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här