2015-01-16, 09:03
Medlem
SpJonkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keksik
Typ en vecka sedan jag har fått medelanden från CSN som säger att skolan rapporterat jag ska läsa 70 poäng under våren och får inte studiemedel för att jag läser mindre än 50%.
Jag har beställt intyget från skolan som visar att jag har rätt till studiemedel och skickade den via sidan den 14 januari och nu står det "Vi har fått fler uppgifter från dig. Om din ansökan är komplett, kommer vi att fatta ett beslut så snart som möjligt." och utbetalningdatum fortfarande flyttar fram.
Hur lång tid nu tar det för csn att besluta? Eftersom jag har bara skickat skannad jpg av mitt intyget jag orkar inte vänta några veckor till de kollar på bilden och säger okej du ska få pengar.
I den meddelanden står också att om jag ville lämna mer uppgifter så måste jag har gjort den senast idag.

Här ser du handläggningstiderna
http://www.csn.se/kontakta-oss
2015-01-16, 10:21
Medlem
eradicos avatar
Jag läste att studiemedlet skulle höjas med en dryg tusenlapp men på mina sidor står det fortfarande det gamla beloppet. Jag sökte studiemedel i höstas, måste jag söka om nu?
2015-01-16, 10:25
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Jag läste att studiemedlet skulle höjas med en dryg tusenlapp men på mina sidor står det fortfarande det gamla beloppet. Jag sökte studiemedel i höstas, måste jag söka om nu?

Du måste ju i alla fall lämna in en ny studieförsäkran.
2015-01-16, 10:40
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Du måste ju i alla fall lämna in en ny studieförsäkran.
Redan lämnat in studieförsäkran men kursen börjar inte förrän på tisdag. Har dessutom en åtta poängstenta kvar (den går på tisdag eftermiddag) som inte rapporterats in än. Hur ser det ut för dig?
2015-01-16, 11:13
Medlem
fuskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Det är likadant för mig. Hmm
2015-01-16, 12:38
Medlem
Går sista året på en kandidatutbildning. Nu är det så att jag tyvärr inte kommer kunna göra kandidatarbetet av vissa anledningar, så nu denna termin kommer jag läsa 2st 7.5 poängs kurser. Så jag läser alltså bara 15hp denna termin när jag egentligen skulle ha läst 30hp. Nu är det så att jag just nu får fullt studielån och som jag har förstått det kommer jag bli återbetalningsskyldig för att jag läser för lite poäng avseende till lånet. När kommer jag få detta? Blir det efter terminen? Hur lång tid har man på sig att betala? Det bör ligga på 15.000 ungefär tror jag.
2015-01-16, 12:47
Medlem
Jag la en order på 146kr på en aktie igår. Idag ser jag att jag fick betala 19 kr i courtage. Jag har courtage mini. Ska det inte vara 1kr upp till 400kr? Jag använder avanza
2015-01-16, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Kiss
Jag la en order på 146kr på en aktie igår. Idag ser jag att jag fick betala 19 kr i courtage. Jag har courtage mini. Ska det inte vara 1kr upp till 400kr? Jag använder avanza
https://www.avanza.se/prislista/oversikt/handel-sverige.html
2015-01-16, 13:08
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Kiss

Hej!

Kan det vara så att det är ett litet bolag noterat på Aktietorget? För papper noterade på NGM och Aktietorget ligger vårt lägsta courtaget på 19 kronor.

Här hittar du vår prislista med all information du behöver. Du kan kontrollera din courtageklass under Mina sidor -> Profil -> Min profil -> Courtageklasser.

Tveka inte att höra av dig vid frågor!

/Kristoffer, Avanza
2015-01-16, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernuolli
https://www.avanza.se/prislista/oversikt/handel-sverige.html

hahah
Senast redigerad av Dr. Kiss 2015-01-16 kl. 13:18.
2015-01-16, 13:19
Medlem
Queen-Obscences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpJonky
Här ser du handläggningstiderna
http://www.csn.se/kontakta-oss

Antar att dem gäller för om institutionen skickat in betyg sent också? Har fortfarande ingen större tur.
2015-01-16, 13:21
Medlem
Hej
Jag började plugga till en civilingenjörsutbildning i höstas. Jag sökte för studiebidrag till hela läsåret. Efter en termin nu har jag insett att jag inte vill fortsätta med just denna utbildning. Jag tänker alltså hoppa av men är lite orolig över vad som kommer att hända nästa gång jag ansöker om Studiemedel. Jag kommer såklart meddela CSN att jag hoppar av så att de avbryter utbetalningarna. Jag har tagit 20 hp av 30 hp den här terminen. Alltså över 62,5% (det är första gången jag studerar). Däremot vet jag inte hur CSN prövar studieresultaten inför ett beslut om studiemedel. Om de bara testar den tid man faktiskt fått studiemedel för så är det ju inga problem. Jag har klarat kraven. Dock är jag orolig för att de ska testa hela läsåret 60 hp. Det var ju det jag sökte studiemedel för. Är det någon som vet hur de prövar resultaten? Är det endast tiden man studerat eller den tid man sagt att man ska studera?
Senast redigerad av TrueDetectiveCity 2015-01-16 kl. 13:44.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in