2014-11-13, 18:23
Medlem
erijaks avatar
Tjabba!
Har köpt en reggad fiddy på 50cc 4-takt och helautomat, vilket är tråkigt jag vet, dock inte det tråkigaste...
Det är problem med motorn.
Den suger upp varvtalet automatiskt utan något gaspådrag. låter man den stå/håller bara i skiten så den inte sticker, så går varvtalet ner sakta men säkert och går lite ojämnt.

Om man senare (motsägelsefullt nog) vill använda fordonet till något förutom att kolla på och gasar lite, sugs varvtalet upp igen och chillar där uppe ett tag innan det går ner igen.
Den går även ojämt på högre varvtal (bluddrar ibland, går rent ibland).
Om man slår på choken så går den jämnare på låga varvtal men dränks till slut.
Den går att köra men håller på enligt ovanstående hela tiden och är dessutom slö som faan (ingen backkämpe).

Jag m.fl. har gjort rent förgasaren och ställt in den någorlunda (sänkt trottelnålen utav bara helvete då den var på högsta innan). resultatet blev att den gick ner i varv någon milisekund snabbare....

Jag har ingen aning om vad det är. Nästa steg är att kolla om den drar tjuvluft, vilket kan vara en trolig orsak enligt mig.

jag vet inte så mycket om 4-taktsmotorer, så jag vet inte om det kan ha med ventilspelet att göra.

Skulle behöva lite hjälp så om ni har några idéer eller bara har lust att skriva nåt så är det bara att skriva nåt klokt!
Citera
2014-11-13, 18:30
Medlem
shovits avatar
Luftläcka mellan förgasare och motor?

Spraya lite startspray runt förgasaren och kolla hur motor reagerar.
Citera
2014-11-13, 18:50
Medlem
Avva66s avatar
Se ovanstående, helt klart suger motorn tjuvluft någonstans.
Vad menar du med reggad förresten, är det som en EU-moped?
Citera
2014-11-20, 21:46
Medlem
erijaks avatar
2014-11-13 18:50
Avva66 Se ovanstående, helt klart suger motorn tjuvluft någonstans.
Vad menar du med reggad förresten, är det som en EU-moped?

Ja det är en thumpstar road ripper 50cc vägreggad som eu-moppe
Citera
2014-11-21, 06:13
Moderator
Arne.Ankas avatar
Innan du börjar leta tjuvluft, prova att justera bränsleskruven så motorn får lite mer bränsle.
Citera
2015-01-15, 13:45
Medlem
erijaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Innan du börjar leta tjuvluft, prova att justera bränsleskruven så motorn får lite mer bränsle.
Det är också redan försökt med, ut och in som man lärde sig i sexualkunskapen i 4:an, hjälper lite men märks inte mycket alls mellan styrbord och babord dikt.
Har dragit åt runt om och överallt på block, cylinder och förgasare men fortfarande samma lösaktigt irriterande problem...
Har precis köpt en ny mc och måste sälja denna men jag känner att jag behöver fixa det här innan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in