2006-10-01, 16:12
Medlem
Tjohildas avatar
En tant jag känner i Hjorthagen säger att man ibland har kunnat åka servicetåg i bergrummet under Hjorthagen (Ropsten, Sthlm). Vad finns f ö i rummet där nu? Olja? Kemikalier? Eller är det tomt?
Citera
2006-10-01, 21:05
Medlem
Frågan är vad du menar med bergrummet? jag vet dock att fjärrvärme tunnlar går från ropsten där värmeverket ligger och in mot stan om det nu kan vara dom du menar?
Citera
2006-10-01, 22:04
Medlem
Tjohildas avatar
Nej, hela utrymmet under Hjorthagens "ås" är ihåligt. Tanterna säger att förr var det militärt, nu används utrymmet för att lagra olja eller likn. De här tågturerna kan dock ha varit i tunnlarna du beskriver, det var nån "besök värmeverket-dag" det handlade om när allmänheten fick åka och kolla.
Citera
2006-10-02, 02:32
Medlem
EnPackadPlayers avatar
var var öppningen? åkte dom in från nått av värme värmevärken eller? om inte så finss det inte så mycket att åka in i.
Citera
2006-10-02, 08:59
Medlem
Klebb & Iskoldes avatar
Här kan du läsa mer om servicetåget:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=152063
http://www.tram.nu/secretsubway/
Citera
2006-10-02, 14:30
Medlem
Nydolfs avatar
Det finns ett otal olika bergrum under Hjorthagen. Från enregihamnen går det flera kulvertar in till bergrummen under Värtaverket. Ett utrymme lagrar bränsle till värmepannan som ger fjärrvärme. Ett utrymme lagrar nafta, eller lättbensin som vissa kallar de, vilket Fortum gör stadsgas av. Dessa utrymmen är gigantiska och det finns ingångar lite här och var i området, dock inga lättforcerade då dom oftast ligger inom avspärrade och bevakade områden. Det finns flera bergrum som man kan köra lastbil in i men dessa gamla militära förråd används inte längre och står till viss del tomma. Sen finns det en hel del ledningskulvertar ut från Värtaverket. Den största är en fjärrvärmekulvert som går ca 80 m under marken in mot stan. Till den finns en hel del serviceschakt runt om i stan.
Citera
2006-10-02, 16:34
Medlem
Hmmf synd att jag missat allt det roliga inne på området då men jag tog mig aldrig tid när jag väl hade möjlighet
Citera
2006-10-02, 16:51
Medlem
80 var väl lite mycket, 21-34 låter rimligare.
Citera
2006-10-03, 09:11
Medlem
Nydolfs avatar
Stockholm stad kommer tillsammans med Fortum bygga en kraftledningstunnel från ställverket i Värtan och norrut. Den tunneln ligger på 30-40 meters djup. Fjärrvärmetunneln ligger mellan 30-35 meter under den. Så 80 var att ta i men djupt ligger den hur som helst. Ovanpå detta paket har vi ju också först tunnelbanan.
Citera
2012-01-30, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Nej, hela utrymmet under Hjorthagens "ås" är ihåligt. Tanterna säger att förr var det militärt, nu används utrymmet för att lagra olja eller likn. De här tågturerna kan dock ha varit i tunnlarna du beskriver, det var nån "besök värmeverket-dag" det handlade om när allmänheten fick åka och kolla.

Tja

det finns det du frågar om dem går jättelångt, har varit där i hemlighet med en kompis och vi irrade runt där nere i säkert 3 timmar, förutom tbane spåren har du just service tunnlar osm går så långt som till Norrtull, finns ett helt tåg som står där nere från typ 1950 talet, helt orört, går inte att komma in men fint är det,

sen finns massor valv o andra hemliga platser som säkert kommer till nytta om vi hamnar i krig, ....tur att man bor nära,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in