2015-01-09, 23:34
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
En polis, förmodligen flashbangen. Eller så svimmade han kort pga pressen.
Var är den andra polisen?

Hört på Sky News: en polisman fick ett skott i benet vid stormningens initialskede. Det är honom man ser en bit bort, omhändertagen av kollegor.
Citera
2015-01-09, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Hört på Sky News: en polisman fick ett skott i benet vid stormningens initialskede. Det är honom man ser en bit bort, omhändertagen av kollegor.
Ja. Om man tittar noga så ser man att när GM kommer springandes faller alla poliser taktiskt tillbaka. Dock ej dom en bit bakoom, GM kommer pepprandes. Förmodligen där han skjuts, tycke mig se det på klipper. Frågan är bara den andra som faller ihop senare. Tror det är pga flashbangen, då det inte är helt otroligt att detta kan ske en bit efter då man är full av adrenalin i själva ögonblicket.

Överlag tycker jag det är ett mycket snyggt ingripande. Det tvingar först och främst GM att fokusera på poliserna, han har ingen tid eller möjlighet att förflytta sig innåt i byggnaden för evventuellt döda terrorister. Hade detta skett hade polisen gått in snabbare, men det höga eldhavet gör att GM inte kan röra sig någon annanstans än rakt in i det.
Senast redigerad av studentnissen 2015-01-09 kl. 23:40.
Citera
2015-01-09, 23:40
Medlem
Är fortfarande förvirrad kring antalet småbarn som fanns i butiken. Var de alltså två?
En som bars ut av sin pappa och en till i randigt som senare bars ut av sin mamma?
Citera
2015-01-09, 23:41
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sujok
Man får ju lite amatör vibbar. Ska dessa herrar vara motsvarigheten till NI? Känns ju inte direkt som att de är vana vid att lösa sådana här uppgifter direkt.

Ser professionellt ut i mina ögon. Även resultatet talar för det.
Citera
2015-01-09, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Ja. Om man tittar noga så ser man att när GM kommer springandes faller alla poliser taktiskt tillbaka. Dock ej dom en bit bakoom, GM kommer pepprandes. Förmodligen där han skjuts, tycke mig se det på klipper. Frågan är bara den andra som faller ihop senare. Tror det är pga flashbangen, då det inte är helt otroligt att detta kan ske en bit efter då man är full av adrenalin i själva ögonblicket.

Kommer GM verkligen pepprandes? Jag tyckte det såg ut som att han kom springande med armarna för ansiktet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 39-1900
Precis. Men vad jag sett på bilderna så är det endast 2 st som fick den behandlingen

Kanske poliserna som var först in tyckte att det behövdes då det var kaos och man egentligen inte vet vem som är vem och så. Jag vet inte faktiskt, men det jag vet är att det inte är ovanligt att det sker.
Citera
Medlem
Xfiless avatar
Bilder på Amedy och hans flickvän Hayat där hon är iklädd heltäckande och håller i ett skjutvapen

http://www.lemonde.fr/societe/portfolio/2015/01/09/les-selfies-de-coulibaly-et-de-sa-compagne-arbalete-a-la-main_4552904_3224.html?xtmc=coulibaly&xtcr=4
Citera
2015-01-09, 23:44
Medlem
Ken Drydens avatar
Rätta mig om jag har fel:

Polisen hackade sig in på CCTV:n i butiken men kunde inte se något eftersom mördaren böjt till kameran.

Däremot kunde de höra allt.

De förstod snabbt att terroristen hade mördat fyra manliga judar vid själva ockupationen. Han såg ju de manliga judarna som legitima mål - inte kvinnorna.

När då en hittills gömd judisk man börjar röra på sig efter att terroristen skjutits ned blir de misstänksamma och tror till en början att det kan röra sig om en medhjälpare.

Därför sätter de klovar på honom. Ingen man ska ju finnas vid liv utgår man ifrån.

Var det så?
Citera
2015-01-09, 23:45
Medlem
Föresten verkar GM bli träffad långt innan han når entrén.
Citera
2015-01-09, 23:45
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Är fortfarande förvirrad kring antalet småbarn som fanns i butiken. Var de alltså två?
En som bars ut av sin pappa och en till i randigt som senare bars ut av sin mamma?

Jag har sett tre barn

1) bärs ut av sin pappa (finns bild på)
2) bärs ut av sin mamma med en man som går bredvid (finns bild på)
3) ser onekligen ut som en mamma som bär på ett barn i slutet av stormningen, kolla 2:40 in på denna länk till högt höger i bild https://www.youtube.com/watch?v=NZX6Bjp--VU
Citera
2015-01-09, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Rätta mig om jag har fel:

Polisen hackade sig in på CCTV:n i butiken men kunde inte se något eftersom mördaren böjt till kameran.

Däremot kunde de höra allt.

De förstod snabbt att terroristen hade mördat fyra manliga judar vid själva ockupationen. Han såg ju de manliga judarna som legitima mål - inte kvinnorna.

När då en hittills gömd judisk man börjar röra på sig efter att terroristen skjutits ned blir de misstänksamma och tror till en början att det kan röra sig om en medhjälpare.

Därför sätter de klovar på honom. Ingen man ska ju finnas vid liv utgår man ifrån.

Var det så?
Vad har du hört detta, att de hade tillgång till ljudet på kameran?
Citera
2015-01-09, 23:47
Medlem
Deferos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
https://www.youtube.com/watch?v=NZX6Bjp--VU 1.17 faller en polis ihop, vid 1.47 drar dom en annan till tlf-kiosken och arbetar på han. Jag får det till två poliser skadade där och GM fortfarande ligger kvar, ser iaf ingen som drar undan honom.

En av personerna är GM, enligt min bedömning. Han som ligger mellan de små bilarna. Han dras undan vid samma läge som GM stormar ut. Visiteras av massvis med poliser. Den andra mannen är den skottskadade polisen om jag förstått saken rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in