2015-01-09, 19:49
Medlem
pepsiluls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Det är så korkat. Så otroligt korkat. Alltså dem bär mask på sig, de skyddar sin identitet. De gör stöten i en stad på över 20 miljoner invånare, man kan omöjligt hålla koll på varje person där. Hade dem dolt registreringsskylten på bilen så hade det inte hjälpt i en sådan storstad om vittnen pekar ut vilken färg bilen har, jag menar en blå bil? Kommer det ens hjälpa?

Efteråt kan man fly från staden, och leta upp något avskilt ställe i landsbygden, hur svårt får det vara? Är man riktigt smart så parkerar man en bil i det området i landsbygden där man planerar gömma sig. När man kommer så dumpar man sin gamla bil och går in i sin nya bil. Sen hittar man något avskilt ställe och gömmer sig. Där lägger man in sedan tidigare massa chips, mat, bröd, vatten och annat så att man kan överleva i 2 veckor ensam. När det hela lugnat sig ner så kan man återvända hem om man inte är identifierad, annars så kan man fly landet, det är knappast så att varje meter av den långa franska gränsen kommer spärras av. Man har inte manskapet till detta.

Så ja, otroligt korkat agerande.

Haha, pinsamt.

Du förstår att adrenalinet sprutar och vissa små detaljer kan skingra tankarna direkt vid minsta snedsteg, du tror det är så enkelt som att sitta bakom din skärm och bara "gömma" sig i en lantgård när de flyger med värmekameror, som att trä väggarna på ladugården tar bort dessa signaler, gör om gör rätt, du är den dummaste i tråden hittills som tror dig veta hur man gör ett terrordåd i minsta detalj. I D I O T!

hur svårt får det vara? snalla lämna flashback, ditt jävla troll.
Senast redigerad av pepsilul 2015-01-09 kl. 19:54.
Citera
2015-01-09, 19:54
Medlem
Bodickers avatar
Synd att man inte tog avskummen levande. Nu är de hjältar i många kretsar. Och man fortsätter intervjua oroliga muslimer. Är det inte vi andra som bör vara oroliga?
Citera
2015-01-09, 19:56
Medlem
Gizurs avatar
CNN intervjuade en tidigare CIA-chef som också varit chef vid Interpol, han sa att för några år sedan sa hans europeiska kollegor att det är större risk för att infödda fransmän skulle utföra islamistiska terrordåd i Frankrike än vad det var att amerikaner skulle göra det USA. Detta eftersom muslimerna i USA blir mycket bättre integrerade där än vad de blir i Frankrike. I Frankrike finns det många fransk-algerier vars föräldrar är födda i Frankrike men som ändå inte blivit integrerade och inte ser sig som fransmän.

Ligger nog något i det, amerikanerna är bättre på integration.
Citera
2015-01-09, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepsilul
Vem har sagt att de försökte det? Det är ju rena spekulationer.

Klart att det är rena spekulationer, men när man ser visa beslut som de tar så känns det så, men som sagt min egna uppfattning, GIGN har ju en del spekakulära fritagningar genom åren
Citera
2015-01-09, 20:04
Medlem
Giant Squids avatar
Om jag skulle ranka det här så skulle jag placera det strax under Bostonbombarnas. Det var inte så flashigt dåd ändo.Det totala mediatrycket gjorde sitt till, samt att man spädde på för fullt från nationell myndighetsnivå. Lite Malexander + Mattias Flink + med en splash Norrmalmstorgsdrama.

Ska du få genomslag nuförtiden så måste man vara mer spektakulär som terrorist. Det ska explodera och byggnader pulveriseras, mkt, höga dödstal m,m, och landet ska stå på gränsen till krig. Jag tror jag själv skulle utan tvekan efter en öl eller två kunna planera ett mer spektakulärt terrordrama än dessa gossar utfört. Nä max två getingar får dom. Då ligger tex. Mumbai 2008 ganska högt på skalan. Read and learn jihadis.
Citera
2015-01-09, 20:05
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
CNN intervjuade en tidigare CIA-chef som också varit chef vid Interpol, han sa att för några år sedan sa hans europeiska kollegor att det är större risk för att infödda fransmän skulle utföra islamistiska terrordåd i Frankrike än vad det var att amerikaner skulle göra det USA. Detta eftersom muslimerna i USA blir mycket bättre integrerade där än vad de blir i Frankrike. I Frankrike finns det många fransk-algerier vars föräldrar är födda i Frankrike men som ändå inte blivit integrerade och inte ser sig som fransmän.

Ligger nog något i det, amerikanerna är bättre på integration.

Har även mycket med det procentuella antalet att göra. När över 10% av befolkningen är muslimer, såsom i Frankrike, blir integrationen avsevärt svårare. De bosätter sig på samma ställen och umgås bara med andra muslimer. De kan leva ett helt liv utan att lära sig varken språket eller den inhemska kulturen.

I USA är endast 1% av befolkningen muslimer.

I Sverige går vi mycket snabbt mot 10%. Det var mindre än 5% 2010, och nu är det runt 6-7%.
Citera
Avstängd
Iman2014s avatar
Citat:
Haha, pinsamt.

Du förstår att adrenalinet sprutar och vissa små detaljer kan skingra tankarna direkt vid minsta snedsteg, du tror det är så enkelt som att sitta bakom din skärm och bara "gömma" sig i en lantgård när de flyger med värmekameror, som att trä väggarna på ladugården tar bort dessa signaler, gör om gör rätt, du är den dummaste i tråden hittills som tror dig veta hur man gör ett terrordåd i minsta detalj. I D I O T!

hur svårt får det vara? snalla lämna flashback, ditt jävla troll.

Om man blir så nervös vid dessa tillfällen så ska man inte göra dessa saker heller? Förstår du inte? Om jag vill kidnappa en rik mans dotter och vet om att jag kommer pissa på mig av rädsla efter att jag har henne fastspänd i min bil så är det väl logiskt att man inte håller på med dessa saker?

Värmekameror? Vet du hur många bilar som åker varje dag genom Paris området? Hur menar du med detta om värmekameror? Du tror verkligen helikoptrar kan ha koll på 500 000 kvadratkilometer och ha koll på varje enskild person bland dem 60 miljoner som lever i dessa 500 000 kvadratkilometer och vet exakt vem som är vem i varje liten bondgård i detta landet genom värmekameror?
Citera
Medlem
Citat:
Du tror det är så enkelt som att sitta bakom din skärm och bara "gömma" sig i en lantgård när de flyger med värmekameror, som att trä väggarna på ladugården tar bort dessa signaler, gör om gör rätt, du är den dummaste i tråden hittills som tror dig veta hur man gör ett terrordåd i minsta detalj.

Haha. Vad får att tro att polisen skulle kunna identifiera terrorister inne i byggnader med hjälp av värmekameror från en helikopter. Tror du sett lite förmycket på CSI
Citera
2015-01-09, 20:07
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jk13
Fast, en terrorgrupp lever ju på att sprida skräck, de vill ju vara fruktade. Terrorister som verkar i det dolda får ingen uppmärksamhet och det passar inte riktigt in i deras narcissistiska image plus att det avviker från hur det brukar se ut när det begås terrordåd.

Jag tror inte de skulle sprida mer skräck genom att berätta vilka de är, jag känner mig redan tillräckligt orolig. Skulle du bli räddare om du får höra att det är Al-Qaida?
Citera
Medlem
Kan någon samla de bästa klippen från stormningen?
Citera
Medlem
Sanchezest90s avatar
Blir intressant av få veta hur gisslan dog . Var det den äckliga jihadistapan som sköt dem när polisen stormade eller råkade de bli skjutna av polisen ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pennsatucky
Du får gärna utveckla var jag har skrivit att man väljer detta själv? Fast det är nog för mycket begärt med tanke på det svar du precis gav.

Född i Frankrike. Fransk medborgare. Enligt mig, och även definitionen, så är detta då även personens nationalitet. Men du får gärna fortsätta försöka dumförklara andra människor trots att resultatet blir kontraproduktivt och att du dumförklarar dig själv istället, så som i det inlägg du precis skrev.

Du insinuerade det. Du måste förstå att det finns andra definitioner av nationstillhörighet än en lapp med ett landsnummer på, men det är väl djupare än vad du kan tänka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in