2015-01-09, 13:20
  #4345
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hund-Cirkus
Så dumma kan de väl inte vara? De sitter inte i ett speciell bra förhandlingsläge. Men vad vet man hur de tänker?
Efter att mejat ner en hel tidningsredaktion och fått 88 tusen poliser i hälarna och inte fått sova och äta ordentligt sen i onsdags borde man inte vara speciellt klartänkt.

Nej, de måste verkligen vara trötta nu.

Kan de rent av ha "beställt" en stridsvagn...
Citera
2015-01-09, 13:20
  #4346
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bestammer-senare
Ledsen om det har tagits upp, men har tryckeriet något med Charlie Hebdo att göra?
Nej Tryckeriet trycker inte tidningar eller magasin, utan klistermärken o. dyl.
Citera
2015-01-09, 13:20
  #4347
Medlem
Mimurs avatar
Men hur går det med den "tredje", som uppgavs vara chauffören? Orkar inte leta igenom hela tråden. På filmsekvensen från utanför redaktionen så ser det ut som att attentatsmännen bägge sätter sig i framsätena på bilen. Då verkar det ju inte behövts en chaufför
Citera
2015-01-09, 13:21
  #4348
Medlem
Plics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Självklart är det en större grupp som ligger bakom hela operationen. Hur kan två knallhattar, ett pårökt pizzabud och en fd fängelsekund ha råd med alla dessa vapen och skyddsutrustning om inte några finansierat det hela? Dessa är bara längst ned på stegen och är beredda att offra sina misslyckade liv för Allah.
Just därför är det så viktigt att ta dem levande. Så att man kan pumpa dem på information och snuva dem på martyrdöden.
Citera
2015-01-09, 13:21
  #4349
Medlem
potatislandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Stridsvagnen står på sin transport så den är inte direkt redo att slå till när som helst. Den är nog bara där som en sista utväg.


Det finns inget som kallas sömngas. Titta på terrorattacken i Moskva, de pumpade in gas i teatern för att söva dem, flera i gisslan dog av gasen. Går inte att styra koncentrationerna.

Gasmask har de för att använda tårgas i samband med inbrytning.

Nej hehe, när det handlar om sömngas så har man nog snarare tittat lite för mkt på tecknad film, typ Turtles eller Inspector Gadget, vad vet jag.
Citera
2015-01-09, 13:22
  #4350
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Två i tryckeriet. Den som dödade den kvinnliga polisen igår har koppling till dem och är på fri fot.

Är det så? Jag har läst det precis motsatta, att gärningsmannen var gripen och inte hade något med Charlie Hebdo att göra.
Citera
2015-01-09, 13:22
  #4351
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tordem
stridsvagn på plats enligt Aftonbladet!


ska dom mosa hela byggnaden o köra all in? eller har terroristerna förhandlat till sig en stridsvagn?

Nä, kan vara bra att gå bakom den om man ska ta sig fram till huset.
Citera
2015-01-09, 13:22
  #4352
Medlem
potatislandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Men hur går det med den "tredje", som uppgavs vara chauffören? Orkar inte leta igenom hela tråden. På filmsekvensen från utanför redaktionen så ser det ut som att attentatsmännen bägge sätter sig i framsätena på bilen. Då verkar det ju inte behövts en chaufför

18-åringen som togs som misstänkt har släppts då han hade alibi. Det finns ingen tredje person i nuläget vad jag vet?
Citera
2015-01-09, 13:22
  #4353
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av czaba_skp
GIGN har ju den skönaste storyn angående fritagning , tänker på smörgåsarna i Somalia

Du får gärna posta i tråden eller PMa med förtydling! :-)
Citera
2015-01-09, 13:22
  #4354
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Kan inte stridsvagnen vara något taktiskt som insatsstyrkan kommer hålla sig bakom ifall dom avancerar emot byggnaden? Visserligen har dom väl en bil som tål kulor men...
Något sådant troligen. Eller för att bryta sig in genom en vägg.

Tänk på att gärningsmännen uppges ha ett raketgevär, en pansrad polisbil tål med största sannolikhet inte det.

Raketgeväret är antagligen ett RPG-7, det är vanligt hos terrororganisationer.
Citera
2015-01-09, 13:22
  #4355
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Men hur går det med den "tredje", som uppgavs vara chauffören? Orkar inte leta igenom hela tråden. På filmsekvensen från utanför redaktionen så ser det ut som att attentatsmännen bägge sätter sig i framsätena på bilen. Då verkar det ju inte behövts en chaufför
Han lämnade in sig själv till polisen tillsammans med sin far i samband med att hans namn började cirkulera på nätet. Han är 18 år gammal och menar att han var i skolan vid attentatstillfället.

Vet inte om det framkommit något nyare än detta. Dessa nyheter är ju någon dygn gamla.
Citera
2015-01-09, 13:22
  #4356
Medlem
cazzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Contemptuous
Just vad jag tyckte mig se. Undrar om de har lite mer erfarenhet av dessa situationer. Somaliska pirater som kidnappat seglare osv.

De rankas i regel som topp 10 specialstyrkor i världen och har en hel del erfarenhet av att hantera islamistterrorister, sen om RAID eller GIGN är bättre tränade för den här typen av civila operationer låter jag vara osagt. RAID är poliser, GIGN är militärer.

Lägger min gissning på RAID om det blir en inbrytning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in