2015-01-08, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
80000 engagerade, men arbetar alla samtidigt, annars måste de ju ha 80000 till, de kan inte arbeta dygnet runt, då orkar de köra högst ett dygn, dessutom har vissa rast för att äta osv. Vi har tidigare sett en förteckning här i tråden, bara att räkna på den. Nej, knappast 80000 man insatta kontinuerligt.
Det finns väl inte en enda aktiv polis i Frankrike som inte sagts till att "spana" efter allt som kan sättas i samband med terrordådet. Hur många poliser och Gendarmer har man i daglig tjänst i Frankrike normalt sett? 80 tusen är kanske bara ett sätt att säga att alla aktiva "jobbar" med detta.
Citera
2015-01-08, 22:36
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkompisen
Önsketänkande där. Killarna kommer inte hittas eller fångas.

Dom hittar dom var säker på detta. Och det är bara en tidsfråga.
Små hjärntvättade fd knarkare som inte har mer IQ än att glömma sin IDhandling i flyktbilen hittar man alltid.
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
En av bröderna kom enl. uppgift hem från Syrien i somras. IS har i flera uttalanden hävdat att alla som åker hem är förrädare som förr eller senare skall betala för gjorda synder. Kanske var detta ett sätt att gottgöra "förräderiet".
Citera
Medlem
anartris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Varför inte? De kommer att hittas, det är jag säker på. Om de lever eller inte återstår att se.

dom kanske helt lägligt dyker upp i iran eller syrien. eller iaf visar sig ha kopplingar dit.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det är sant. Men det finns nästan ingen här som känner till detta, trots att det finns så många ''experter'' på islam på Flashback. Jag tror mer på att dessa personer radikaliserats senare och försöker finna en väg till paradiset nu. De har levt utsvävande liv med narkotika, fylla och horeri och därefter träffat någon islamistisk psykopat som lovat dem paradiset. Islam medger inte syndernas förlåtelse genom frälsning och trosbekännelse, såsom kristendom. Man måste betala ett pris för att komma till paradiset. Men det priset kan man som muslim betala genom allmosor, pilgrimsfärder och idogt bedjande. Det behövs inget dödande.

Det är ju precis vad dom har pratat om hela dagen på fransk media.

Att en av bröderna levde ett "fransson"-liv och kämpade med att bli rappare. När den karriären inte gick bra och han kom snett med droger och utanförskap så träffade han en imam som berättade om den muslimska läran. Antaligen inget hans föräldrar som flytt krig lärt ut hemma i stor utsträckning.

Så från agnostiker -> muslim -> islamist -> terrordåd
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Varför inte? De kommer att hittas, det är jag säker på. Om de lever eller inte återstår att se.

Är övertygad om att dom hittas eller skjuts i natt
Citera
2015-01-08, 22:37
Medlem
svampdamps avatar
Jag går med i klubben som anser att det har gått för lång tid för att det ska bli ett gripande. Även jag tror att de är långt borta från det område polisen söker i.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Icke alls, inte om tanken är att byta om och beblanda sig med allmänheten, då får man anta att efter ett sådant här pådrag som det blir räkna med att få visa leg. Så om man velat förklä sig som en vanlig medborgare så ska man ha alla handlingar på dig. Men nu tappade man ett och de blev röjda.

Sen så finns det faktorer som tur och kompentens i att finna dem. Om man tappat alla spår och de sitter och trycker hos någon muslimsk barndomsvän då kan det ta tid.
De kommer inte att hittas eftersom de har haft hjälp utifrån.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
En av bröderna kom enl. uppgift hem från Syrien i somras. IS har i flera uttalanden hävdat att alla som åker hem är förrädare som förr eller senare skall betala för gjorda synder. Kanske var detta ett sätt att gottgöra "förräderiet".

Det har sagts att båda har varit där, sedan har det tagits tillbaka.
Sedan har en varit där men tagits tillbaka..

Jag tror man ska ta alla "nyheter" just nu med en nypa salt
Citera
2015-01-08, 22:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Tack, i see. Lite konstigt ändå, dom verkar gömma sig väl eller har dom lämnat landet.

För det första så är det ett mycket stort skogsområde, detta är det minsta problemet. Att söka igenom varenda skrymsle och vrå på varenda fastighet tar tid om man gör det på ett säkert sätt, och det måste man. Polisen har att förvänta sig minst två beväpnade(tungt sägs det) personer som misstänkts ha dödat hänsynslöst. Polisens säkerhet går före att vi ska bli nöjda att de hittas snabbt.

Ett uppträdda i urban miljö, dvs. i bebyggelse är något av det svåraste man kan syssla med i ett sånt här fall, likadant i militära operationer. Det kan ta timmar att avancera några hundra meter om man inte vet om området är säkert. Jag har ingen anledning att tro att polisen tar större risker än militären. Dessutom är militären utrustad med understöd osv. och har förmodligen en helt annan utbildning och erfarenhet att framrycka i den här miljön.

Det har nämnts något om att polisens antiterroriststyrka ingår i operationen, de kan det här lika bra som militären, dock är de bara 60 operatörer, det nämndes i tråden. Operatör är en polis i det här fallet, på militärt fackspråk. Den här styrkan används förmodligen i kritiska moment som bedöms mer riskfyllda än annat. Precis som med övrig personal kan 60 man inte vara kontinuerligt insatta, mat, vila och lite återhämtning för att kunna vara på topp när de är insatta.

mvh
Citera
2015-01-08, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Det finns väl inte en enda aktiv polis i Frankrike som inte sagts till att "spana" efter allt som kan sättas i samband med terrordådet. Hur många poliser och Gendarmer har man i daglig tjänst i Frankrike normalt sett? 80 tusen är kanske bara ett sätt att säga att alla aktiva "jobbar" med detta.

Precis. Som sagt: dessa 88.000 är inte antalet poliser som letar i skogen, utan antalet säkerhetspersonal just nu både i Paris (vid t.ex turistmål) och aktivt på jakt efter männen.
Citera
2015-01-08, 22:39
Medlem
Claysons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Jag går med i klubben som anser att det har gått för lång tid för att det ska bli ett gripande. Även jag tror att de är långt borta från det område polisen söker i.

Kan man hitta Usama bin Ladin mitt ute i öknen så är detta inga problem.
Dom kommer att hitta dessa terrorister förr eller senare, var så säker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in