2015-01-08, 01:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
NBC står fast vid att en är död och två är gripna.

Vad gäller den döde så kanske det handlar om just den där lägenheten där poliserna går runt i kriminaltekniska masker och drar ner rullgardinen så att media inte ska kunna se.

En är bekräftat gripen vid husrannsakan i Charleville nära den belgiska gränsen. Sägs vara en familjemedlem till en av dem misstänkta (kan det vara någon av bröderna?, eller flickvän?).

Kan ju vara för att förvilla gärningsmännen, låta dem tro att deras plan fungerade, att deras kapade identiteter ledde till två gripanden och en död. Absolut en spekulation, försöker bara få uppgifterna att stämma med varandra.
Citera
2015-01-08, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trainInsaiyan
Min magkänsla säger mig att dessa idioter inte är klara ännu och att om de inte återfinns nu i natt så är risken stor att de kommer hålla sig undan länge.

Och ställa till det med ännu mera djävulskap. Indeed och hela ditt inlägg för den delen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
jag tror inte att NBC skulle ha förhandsinfo i Frankrike,
de spekulerar och vill skapa the buzz

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan ju vara för att förvilla gärningsmännen, låta dem tro att deras plan fungerade, att deras kapade identiteter ledde till två gripanden och en död. Absolut en spekulation, försöker bara få uppgifterna att stämma med varandra.

Visst kan det vara så. Men vi ska inte glömma att media i USA är bra på att köpa information från olika källor. Mycket bättre på det än sina kollegor från Europa. Det finns en kultur av att media snabbt får tillgång till information när något händer i USA. Kanske har dem fått förhandsinfo i detta fall?
Citera
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
Well, ska vi vara ärliga så är allt möjligt! Låt oss dock hoppas att det inte är någon ny taktik, eftersom att det innebär en större fara för oss alla. Men historiken tyder dock som sagt, på att detta inte är strukturerat av IS.
På vilket sätt visar historiken att det inte är strukturerat av IS? En av dem ska ju ha suttit med islamiska statens ledarskap på Camp Bucca för 10 år sedan.
Citera
2015-01-08, 02:01
Bannlyst
Minst en person svettas nog nu och det är den som läckt mötestiden.
Givetvis förutsatt att vederbörande hade förstånd att inte själv dyka upp...
Citera
2015-01-08, 02:01
Medlem
ih82w846s avatar
På filmen där de skjuter polisen så ser det ut som en av dem tar upp och slänger in en sko ibilen,
kan det vara så att den tredje blivit skadad av av polisen och inslängd i bilen,
och senare dött?
Citera
2015-01-08, 02:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ih82w846
På filmen där de skjuter polisen så ser det ut som en av dem tar upp och slänger in en sko ibilen,
kan det vara så att den tredje blivit skadad av av polisen och inslängd i bilen,
och senare dött?

Han som ligger på marken skriker "jag är muslim".
They gave a shit. Not.
Citera
2015-01-08, 02:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Visst kan det vara så. Men vi ska inte glömma att media i USA är bra på att köpa information från olika källor. Mycket bättre på det än sina kollegor från Europa. Det finns en kultur av att media snabbt får tillgång till information när något händer i USA. Kanske har dem fått förhandsinfo i detta fall?

Ja då, och det kan vara så att NBC har köpt information av någon lite längre ner i befälsordningen som inte har helhetsbilden klar för sig, någon som tror sig veta att man har fått tag på de tre eftersökta, men vet inte att det är en setup, typ.
Citera
2015-01-08, 02:04
Medlem
Inget nytt där kriminalteknikerna höll till(?), rör det sig om ett lik måste ju detta transporteras iväg.
Citera
2015-01-08, 02:05
Medlem
Citat:
NBC står fast vid att en är död och två är gripna.

Vad gäller den döde så kanske det handlar om just den där lägenheten där poliserna går runt i kriminaltekniska masker och drar ner rullgardinen så att media inte ska kunna se.

En är bekräftat gripen vid husrannsakan i Charleville nära den belgiska gränsen. Sägs vara en familjemedlem till en av dem misstänkta (kan det vara någon av bröderna?, eller flickvän?).

De letar DNA-spår. Det är dock säkerligen en av de påfunna gärningsmännens lägenhet. Anledningen till varför de går runt i kriminaltekniska masker, kan bero på mycket. Kanske är de rädda för eventuella kemiska fällor. Jag tror även att det är praxis, att bära sådana masker när man samlar in spår. Det faktum att insatsstyrkan uppträdde väldigt casual vid livebilderna, tyder på att ingen påträffats i lägenheten. Hade det därtill skjutits därinne, vore det märkligt att inte skicka iväg den döda kroppen tidigare för observation, innan mer media anländer till platsen.
Citera
2015-01-08, 02:06
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
Sant. Ska inte dra några förhastade slutsatser. Men de påstod trots allt, att de hämnats i Profeten Mohammeds namn. Jag tänker bara logiskt!

Jag tror nog att de vill framstå som proffsterrorister. Mycket tyder på det. Dock tämligen uppenbart, att de använder Islam som ursäkt. Jag tror dock, inte att de flesta terrorister springer runt med en massa symboler. Det viktigaste för dem som utför dessa dåd, bör vara att de känner sig "ärliga" inför deras Gud!

Glömde av det om profeten, bra poäng där. Då finns det ett religiöst motiv.

Men själva temat känns europeiskt/amerikanskt. Proffsigt, disciplinerat, in - ut, inget bullshit. Man skjuter ihjäl polisen därför att han sitter på info om flyktvägen, inte för att man hatade honom. De hoppade inte ur bilen och offrade de där 40 sekunderna om de inte ansåg att det var värt det.

Mer mekaniska än känslosama, beräknande istället för impulsiva. Följa planen, göra det man ska.

Det här är mer al-Qaeda än IS. Det är bin-Ladens spartanska tänk (inga symboler, inget flashigt) men utan martyrskap.

Är detta nästa generationens muslimska terrorister vi bevittnar?
Citera
2015-01-08, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Stoppa kollektivtrafiken så har hela Paris stannat.
Upp med helikoptrar med värmekameror.

Men återigen, ID handlingar kan vara placerade att köpa sig tid.

Det finns ju nåt som kallas bilar också. Stänga ner all trafik i en megastad skulle nog också kunna orsaka fler än dom nu 13 bekräftade dödsfallen, speciellt med 10 skadade till på attentatsplatsen som måste till sjukhus. Förutom dom 10 tänker jag på folk som strokear/hjärtsviktar ihop på gatan, riktigt risiga patienter redan på väg till nån akut, blod/organtransport som måste kunna gå. Och sist men inte minst risk för frustration och upplopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in