2015-01-07, 18:54
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoyler
Så vad gör man då?

vad finns det för föreskrifter på huruvida militären får arbeta i Frankrike?

Polisen lär få operera genom observatörer och undercover-enheter. Finns gott om sådana i Paris förorter. Att gå in in no-go-zoner skulle förmodligen trigga ett upplopp och då kan flera än 3000 poliser behövas. Det är ironiskt att det håller på att koka över på båda sidor, i förorterna beskrivs som krutdurkar som är på väg att explodera och gällande den franska befolkningen sägs det att det håller på att koka över.

Om polisen hanterar detta fel så har det stor potential att upplopp sker i förorterna.
Citera
2015-01-07, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Nu har ju personen ett ypperligt skjutläge då han står med underkroppen täckt av bilen och överkroppen täckt av västen samt att han möter en polis beväpnad med pistol. Jag vet inte hur många skarpa insatser jag deltagit på de senaste månaderna men säg ett tjugotal iaf, och inte fan tar man skydd bakom en bil när man möter en ensam person med undermålig beväpning.

Jag kan inte påminna mig om några värdetransportrån där man gör en förbipassering med "killshot", men bevisa mig gärna fel.

/Micke

Jag ger dig helt klart poäng för att terroristerna beter sig relativt militärt, men det är inte ryska som talas precis innan polisen skjuts. IS är väl tiotusentals stridande, då har dom ju också folk som är lite mer specialförband/skickligare i strid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men varför ska vi inte beakta den möjligheten? Vad konkret bevisar att det är islamister som genomförde attentatet, seriöst alltså?

Jag har varit inne på det tidigare, jag är en foliehatt, jag köper det, men förklara varför det inte kan vara en false flag, vet du något som vi andra inte har fått reda på?

Om det varit en false flag och t.ex nynazister som tagit till våld, så hade dessa varit omhändertagna/dödade nu!
Teorin är att männen befinner sig i norra delarna av Paris (no-go zoner), tror du på allvar att 3 nynazister tar sig dit frivilligt ?!
Möjligheten behöver vi inte beakta längre!
Citera
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OpusSpicatum
Nu påstås det att en kvinna med barn som haft tillgång till koden släppt in dem på redaktionen

Här berättar hon hur de hotade att skjuta hennes barn: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2900750/I-let-terrorists-Charlie-Hebdo-offices-cowered-desk-daughter-watched-execute-cartoonists-Cartoonist- reveals-survived-attack.html
Citera
2015-01-07, 18:56
Medlem
40-27-30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
De var tre? Ser bara två på filmerna.

Enligt DN så eftersöker polisen tre personer. Men mer vet jag inte.

http://www.dn.se/nyheter/hogsta-beredskap-for-terror-i-frankrike/
Citera
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvinetPetsson
3000 snutar efter dem. Om man någon gång kan ursäkta övervåld så är det ett ypperligt tillfälle.

Av vad man hört är det inte ett spontanangrepp, utan en välplanerad attack. Hur fan de lyckades ta sig ut ur Paris är ett under och talar kanske för att de har fått hjälp av personer för att försvinna snabbt. Men om det rör sig om fler än tre personer inblandade ökar även chansen att någon lämnar efter sig spår.

De kan knappast ha lämnat Paris, troligast och smartare är att de helt låtit sig försvinna i någon av alla Paris invandrarförorter.
Citera
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfhunter
M.Skillt har du någon möjlighet att avgöra om det är något kroppsskydd de har på sig eller om det är bara stridsvästar?

Att gå förbi för ett "killshot" visar ju på överlägsenhet och att de här killarna har passerat många moraliska och mentala spärrar!
Svårt att säga men ser ut som klass III västar.

Snarare träning för det normala vore ett par salvor och sen in i bilen för att dra fortare än satan, här går man efter regelboken. Passering, Pang, säkra och återgå.

/Micke
Citera
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
I mars 2013 publicerade al-Qaida en lista över "hatobjekt" som de ville döda för deras "brott mot islam". På listan fanns Stéphanie Charbonnier, som dödades i attentatet på onsdagen - och Lars Vilks.

/ källa X-Pressen
Citera
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Jag har väl stridit med AK74 de senaste 7 månaderna Utöver mina år inom det svenska försvaret.

Klumpigt rörelsemönster inte alls på något sätt och vis, de sätter kulorna i buken eftersom västen skulle annars stoppa kulan. Ja, en klass IV stoppar 7.62x39. Sedan skjuter man enbart jaktskott vid instinktivskytte eller under eldstrid i det här läget finns inget behov av att slösa på ammunition när man inte vet vad som väntar längre fram i flykten.

/Micke

Sluta trolla, det är rätt uppenbart du inte har någon militär bakgrund. Jag har själv en bakgrund som som officer vid svenska elitförband mellan åren 1999-2008, och det du pratar om är wannabee-nonsens. Punkt Slut.
Citera
2015-01-07, 18:57
Bannlyst
Är det ett par gympadojor som ramlar ur bilen och som ena gärningsmannen sedan kastar in igen?
Senast redigerad av Grottmongo101 2015-01-07 kl. 18:59.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
De var tre? Ser bara två på filmerna.
Finns en film från ett tak där man ser 3 personer med automatgevär!
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
De kan knappast ha lämnat Paris, troligast och smartare är att de helt låtit sig försvinna i någon av alla Paris invandrarförorter.

Eller tvärtom. Går misstankarna mot invandrarförorterna är det väl klokare att bege sig någon annanstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in