2015-01-07, 16:18
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Ännu ett tragiskt exempel på hur restriktiva vapenlagar skördat oskyldiga offer. Ponera att en, två, tre personer varit beväpnade inne på kontoret, hur hade detta slutat då? Svårt att säga, men troligtvis skulle det vara färre offer och en eller flera gärningsmän hade troligtvis varit döda.

Istället är det polisen uppgift att "skydda" dessa 11 lik. Man kan bara skydda sig själv och sina medmänniskor omkring en. I detta fall var samtliga offer helt chanslösa och att höra polissirener långt borta när man ligger och förblöder är en klen tröst...

Charlie Hebdo har sedan tidigare haft beväpnade poliser inne på redaktionen. Oklart än så länge hur det var just i dag. Däremot är det ju bekräftat att åtminstone två poliser stått på vakt utanför redaktionen, så din argumentation haltar något.
Citera
2015-01-07, 16:18
Medlem
Clodiuss avatar
Om myndigheterna kan knyta våldsdåtet till ISIS - kommer då Frankrike att invadera "ISIS-land" i Syrien och Irak?
Citera
blomvattnares avatar

Moderatormeddelande

Postat av blomvattnare 2015-01-07, 16:19
Moderator
Håll isär diskussionerna, annars blir tråden outhärdlig för den som vill läsa ikapp.

Politiska vinklingar -► Politik inrikes

Massmedias hantering -► Medier och journalistik

Religiösa diskussioner -► Religion

Yttrandefrihet -► Censur och yttrandefrihet

Alternativa teorier -► Konspirationer och alternativa teorier

Undvik oneliners som inte tillför något.
Innan postning, kolla några inlägg bakåt ifall din tes redan har postats. Det är onödigt med dussintals upprepningar.

Vid referat från streams: ange från vilken stream referatet är taget. Dels för att man alltid ska ange källa, dels för att slippa mängder av inlägg som frågar vilken stream referatet är taget från.

/Mod
Senast redigerad av blomvattnare 2015-01-08 kl. 10:17.
2015-01-07, 16:19
Medlem
Fnordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KorvRagnar
Tror ni att de tre männen åker och skjuter ner folk vid ett annat mål nu?

Finns väl en viss risk att de spänner på sig bombbälten och går ut för att orsaka så mycket skada som möjligt.
Citera
2015-01-07, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eventor
Om de rusar in med automatkarbin och börjar spruta kulor krävs förmodligen mer träning än några timmar på en skjutbana för att hinna agera. De sköt dessutom ned poliser, som förhoppningsvis har bättre träning än gemene man, utan att bli stoppade.

Om de alls fått fram någon puffra hade de i panik sannolikt gjort mer skada än nytta.

Tidigare i tråden snackas det om ett vittne som säger att förövarna frågat efter namn, och sen avrättat vissa så de gick inte in och sprutade kulor direkt!

Sen att det inte skulle vara muslimer, lever ni på riktigt ?!
Den senaste tiden har Charlie Hebdos publicerat mestadels karikatyrer på IS, senast i raden IS-ledaren
http://www.mediaite.com/online/charlie-hebdos-last-tweet-spoofed-isis-leader-al-baghdadi/
Citera
2015-01-07, 16:21
Medlem
Svinhudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Att skjuta ihjäl någon eftersom man inte gillar var denne säger/skriver tycker jag och en majoritet i världen är helt galet. Yttrandefriheten är en av de viktigaste grundlagarna som finns, se bara vad som hände under medeltiden om man publicerade en vetenskaplig artikel som visade att jorden snurrade runt solen och inte tvärt om... Då blev man avrättad eftersom man ifrågasatte religionen!

Angående "Det var inga oskyldiga som dog", vad säger du om polisen som blev avrättad när han låg skadad på trottoaren?

Personligen blir jag lika arg av att se Gaza bli bombat som när terrordåd som de här sker.. Jag bryr mig inte om vilken religion/etnicitet offren har, det som väcker min sympati är när oskyldigt folk blir offer för en dåres handlingar.. I grund och botten tror jag alla människor i världen vill leva i fred och harmoni oavsett vilken religion man tror på.

Men nu tycker inte plingirutan så.
plingirutan bör föregå med gott exempel och låta mig mörda hen för jag ogillar vad hen skriver på Flashback.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Tidigare i tråden snackas det om ett vittne som säger att förövarna frågat efter namn, och sen avrättat vissa så de gick inte in och sprutade kulor direkt!

Sen att det inte skulle vara muslimer, lever ni på riktigt ?!
Den senaste tiden har Charlie Hebdos publicerat mestadels karikatyrer på IS, senast i raden IS-ledaren
http://www.mediaite.com/online/charlie-hebdos-last-tweet-spoofed-isis-leader-al-baghdadi/

Att det rör sig om muslimska terrorister ter sig rätt uppenbart, ja. Men vilka fler IS-karikatyrer än den på IS-ledaren har publicerats?

Edit: Frågar alltså för att det kan säga något om vilka som ligger bakom attentatet.
Citera
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdmiralCanaris
Ge exempel på svensk vänster som gör det.

Nyfiken.
Nu är det ju händelsen i Frankrike som är aktuell. Tidningen blev ju angripen just för att den var anti-religiös och anti-islamistisk vilket för mig är det naturliga förhållningssättet om man är vänster. Svensk vänster är tyvärr starkt influerad av amerikanska postkoloniala- och identitetsteorier.
Citera
Medlem
Jok3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Om myndigheterna kan knyta våldsdåtet till ISIS - kommer då Frankrike att invadera "ISIS-land" i Syrien och Irak?

Frågan är vad Frankrike skulle tänkas åstadkomma med det? Det är väl precis vad ISIS vill. Inbjuda fienden till sin egen mark och slå dem där.
Citera
Medlem
Bil nr 2 kapades en bit norrut, nära "péripheriquen" - den inre ringleden runt Paris innerstad
Citera
2015-01-07, 16:22
Medlem
LavetteLasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnords
Finns väl en viss risk att de spänner på sig bombbälten och går ut för att orsaka så mycket skada som möjligt.
När rapporteras attacken ha ägt rum? Borde väl ske inom 48 timmar åtminstone.
Citera
2015-01-07, 16:22
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jok3r
Trist att tråden spammats sönder med skräp.

Till intressanta frågor:

Vet de vem bilen tillhör? Ser man regnummer i klippen som postats?

I vilken riktning kör bilen iväg?

Norrut sa dom på nån fransk nyhetskanal och sen byter dom mot ett annat fordon eller flera andra fordon. Jag har sett flera klipp på olika sidor men ser bara 2 personer men enligt fransk polis så ska det vara 3?? Vart är den 3e. En av dom som kör den svarta bilen är ju den mån ser på flera filmer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in