Citat:
Ursprungligen postat av
LevLivet999
Ja det borde det, men det går inte att förbjuda en religion med 1.3 billioner utövare.
Sen är det kanske 0.01% som är radikala, men det är något med Islam som sänder fel signaler och skapar terrorister.
Det här är ett vanligt missförstånd, att en väldigt låg andel muslimer är radikala. Nu har jag inte siffrorna i huvudet men det har gjorts undersökningar om detta i muslimska länder och jag har för mig att 40% ansåg att Salman Rushdie förtjänade en dödsdom för "satansverserna" och ungefär 80% ansåg att det var en handling som med rätta skulle anses brottslig. Känner du inte till uppståndelsen kring Salman Rushdie för runt 20 år sedan, så läs gärna lite. Vad jag kan minnas så var hans "överträdelse" betydligt mycket mildare än vad denna tidningen publicerat.
Det handlar alltså inte om att det är någon minoritet av muslimer som är, vad jag kallar, radikala. Det är snarare en
majoritet, till skillnad från t.ex. kristendom, judendom etc. Jag tycker att det är väldigt viktigt att förstå att närmare hälften av den muslimska världen faktiskt sanktionerar såna här dåd, även om det är betydligt färre som har fingret på avtryckaren.