2015-01-05, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Kan hålla med om att det har varit lite för mycket ot käbbel och politisk positionering på sistone. Personligen har jag ingen prestige investerad utan är endast ute efter sanningen.

Apropå EAP så bidrar jag med en artikel på 3 sidor från 1997 som inkluderar både Cats Falck och Nigel Barnett i analysen.

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1997/eirv24n33-19970815/eirv24n33-19970815_043-the_palme_assassination_swedish.pdf

Att Nigel hade ett kasettband med Palmemordsrelaterat( om Dekorimamannen?), är ju intressant, har för mig att Nigel Barnett även var finskspråkig. Var det han som ej klarade polygraftestet då fråga om Palmemordet kom upp...?
Citera
2015-01-05, 19:46
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nu är du lite löjlig i dina resonemang. Det är du som skall styrka att SE under lång tid var bara arvoderad konsult till EAP inte tvärt om. Jag tror ingen går på det sättet att resonera!

De flesta på Skandia visste hur det förhöll sig med detta. SE stack inte under stol med sina åsikter på samma sätt som t ex VG och andra. Säkerhetschefen på Skandia visste det också uppenbarligen att han var EAP:s "grafiker". De visade det ganska öppet och tar man på sig att utforma och ställa samman EAP-skrifter gör man det av rent ideologiska skäl inga andra.

Du förstår att Tinytiny är en insider i just dessa palmefientliga kretsar som var ganska trånga även om de var fragmenterade i olika små kotterier. Alla kände alla i dessa kretsar och outsiders göre sig ej besvär. SE var aktiv i denna lilla spillra av de mest fantaiska vi kunde hitta vid denna tid.

Begär du på fullt allvar att vi skall köpa en teori att de paranoida personerna i EAP som för övrigt blev så oroliga över intresset att de liksom VG emigrerade västerut skulle låta någon som inte var inne i den inre kretsen ta hand om ett så viktigt uppdrag som deras trycksaker.

När det gäller lekkamrater väljer de dig inte du dem.
Jaja...vi har olika syn på saken. Jag säger inte emot, utan bara ifrågasätter och efterlyser mer information. Skulle vara intressant om Tinytiny ville blanda sig i och berätta lite mer ingående hur det låg till.
Citera
2015-01-05, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Jaja...vi har olika syn på saken. Jag säger inte emot, utan bara ifrågasätter och efterlyser mer information. Skulle vara intressant om Tinytiny ville blanda sig i och berätta lite mer ingående hur det låg till.

Jo det är ju så du jobbar. Jag har lärt mig det sedan länge. Andra skall bevisa sig in absurdum medan dina egna utgångspunkter är måttstocken som gäller oavsett om det är taget ur luften eller ur kontext.

Vi har både olika grundsyn och olika agendor tror jag och kommer aldrig att se det på samma sätt!
Citera
2015-01-05, 20:52
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jo det är ju så du jobbar. Jag har lärt mig det sedan länge. Andra skall bevisa sig in absurdum medan dina egna utgångspunkter är måttstocken som gäller oavsett om det är taget ur luften eller ur kontext.

Vi har både olika grundsyn och olika agendor tror jag och kommer aldrig att se det på samma sätt!
Nja...att mina egna utgångspunkter skulle vara måttstocken håller jag inte med om. Kanske ni andra upplever det så..men det är definitivt inte så jag vill att det skall upplevas, eller att det skulle vara menat så. Däremot ifrågasätter jag mycket..det håller jag med om. Nog om detta nu...vill du fortsätta, så gör vi det via pm, eftersom just detta inte är intressant för tråden.
Citera
2015-01-05, 20:53
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
För övrigt har vi en intressant - på ett trist sätt - utveckling i tråden sen någon vecka tillbaka. Nytillkomna debattörer som i högt tonläge emfatiskt framför sina åsikter som Den Enda Sanna Tron och som idiotförklarar alla andra trådmedlemmar som inte omedelbart signar upp.

För den som har erfarenhet av undertättelsetjänst och som kan identifiera beteenden är detta intressant och välbekant; På precis detta sätt agerade EAP på 70- och det tidiga 80-talet! Det är nästan så att man ord för ord kan förutsäga det kommande inlägget.

Om du menar att "det börjar brännas" och någon/några hoppar in med det ena inlägget efter det andra för att sabotera så kan jag inte annat än hålla med...
Citera
2015-01-05, 21:14
Medlem
p.norths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
En sak där mitt fokus finns är SÄPO-promemorian som 860419 fastslog att Olof Palme varit övervakad. Den läggs i en byrålåda och registreras av PU först 890521!!!!!!!!!

Med tanke på de WT-iaktagelser som gjorts talar mycket för att detta PM innehåller avgörande information.

Ska jag göra tre önskningar blir de som följer.

1. Få läsa promemorian i sin helhet
2. Veta vem på Säpo som gjorde utredningen
3. Bringa klarhet i vem som såg till att utredningen mörkades,

Från början var det meningen att allas vår Walter Kegö skulle göra utredningen. Men polisfacket gick in och satte stopp och belägg, WG gick på en vidareutbildning och då får man inte utreda statsministermord hur som helst, kan nog bara hända i sverige

Bra frågor och hur ska man bringa klarhet i det hela nu då?
Citera
2015-01-05, 21:48
Medlem
Ojoj, vad snurrigt det känns i denna tråd. Som läsare är det bara att ducka när foliepaketen kommer vinande.

En dum fråga kanske, men varför skulle någon person, grupp eller organisation på vänsterkanten vilja ta OP av daga?

Vilken författare ger den mest objektiva bilden av MOP?
Citera
2015-01-05, 22:18
Medlem
Statsvetarprofessor Bjereld har utkommit med en ny biografi om Lennart Geijer. Det är inte händelsevis så att någon av trådens deltagare har läst den och vet om den innehåller något MOP-relaterat? Geijer var ju justitieminister då firma Holmér och Carlsson camperade ihop första gången...
Citera
2015-01-05, 22:21
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Ojoj, vad snurrigt det känns i denna tråd. Som läsare är det bara att ducka när foliepaketen kommer vinande.

En dum fråga kanske, men varför skulle någon person, grupp eller organisation på vänsterkanten vilja ta OP av daga?

När det gäller RAF så har ju utlämningen av terroristerna som ockuperade Västtyska ambassaden nämnts. Man hade ju långt gångna planer på att kidnappa Anna-Greta Leijon som hämnd.

Haken med RAF-hypotesen är alla märkligheter som sker före och efter mordet på högerkanten bland personer med kopplingar till antingen svensk säkerhetstjänst eller bara är rejält höger ändå (som t.ex Anders Larsson). Sedan bristen på utredning, SÄPO-rapporter som ligger och glömms länge och väl, vittnen som man struntar i att höra ända tills allt för mpnga journalister börjar ställa jobbiga frågor. Kort sagt: När det gäller RAF finns 2 saker:

- Motiv (som man kan tycka är starkt eller inte, man skall dock komma ihåg att RAF hade helt annan världsbild än "vanligt folk" så motivet kan ha varit jättebra i deras ögon)
- Ett telefonsamtal hem till en tjänsteman på Sveriges Ambassad i Västtskland, på mordnatten. Detta samtal lyckades man aldrig spåra.

RAF var akiva terrorister och i alla fall jag utesluter inte att en svensk organisation skulle kunnat ordna med det här samtalet. Det finns minst en person i utredningen som måste brtraktas som intressant som hade goda Tysklandskontakter. Själv misstänker jag att puffran som användes vid mordet kom via/från Tyskland, men det är diffust och jag har inga bevis på något sätt. Rykten, bara rykten. Det finns också folk i utredningen på högerkanten som utan vidare skulle kunnat ringt samtalet från Sverige, men fått det att se att komma från Tyskland. I Grundborg t.ex..

Kan man helt avfärda RAF-hypotesen? Nej. Är den sannolik? Nej.
Citera
2015-01-05, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas

Gissningsvis så är det Gunnar Wall, vars bok Mörkläggning är en gedigen genomgång av både mordet och utredningen utan att egentligen driva någon särskild tes kring vem som mördade OP och varför. Borgnäs och Bröderna Poutiainen är också läsvärda, men (särskilt Borgnäs) har egna teser om bakgrunden till mordet.
Citera
2015-01-05, 22:25
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Att Nigel hade ett kasettband med Palmemordsrelaterat( om Dekorimamannen?), är ju intressant, har för mig att Nigel Barnett även var finskspråkig. Var det han som ej klarade polygraftestet då fråga om Palmemordet kom upp...?

Stämmer, så vitt jag vet.
Citera
2015-01-05, 22:31
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Bra frågor och hur ska man bringa klarhet i det hela nu då?

Fortsätta gräva, finns inget annat sätt. Finns säkerligen fortfarande en hel del i öppna källor som är förbisett eller bortglömt-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in