2015-01-05, 03:42
Medlem
AttCzas avatar
för att återgå till Söders uttalande tycker jag att det inte är konstigt när han säger att samer inte är svenskar eftersom många samer betraktar sig själva som samer och inte som svenskar.
Citera
2015-01-05, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
för att återgå till Söders uttalande tycker jag att det inte är konstigt när han säger att samer inte är svenskar eftersom många samer betraktar sig själva som samer och inte som svenskar.
Kurder är vare sig turkar, irakier eller iranier, de är kurder! Samer är vare sig norrmän, svenskar, finnar eller ryssar, de är samer!
Citera
2015-01-05, 03:53
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tungrullare
Kurder är vare sig turkar, irakier eller iranier, de är kurder! Samer är vare sig norrmän, svenskar, finnar eller ryssar, de är samer!

Exakt. Och när Jonas Sjöstedt sa att samer är svenskar så förnekade han en minoritetsgrupps existens. För mig är det faktiskt rasism.
Citera
2015-01-05, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tungrullare

Det är svårt för våra globalister att förstå det här med etniska grupper dvs. folkslag, de vill så gärna ha en värld där alla är lika hipsterfula som de själva, därav denna jakt på att utradera folkgrupper, det är inte svenskarna de vill utrota de vill utrota alla folkslag, alla ska med alla ska vara karbonkopior av varandra och marchera i takt till internationalen.

Björn Söder vill bevara unika folkgrupper, hans belackare vill utplåna folkgrupper, fantastiskt med alla dessa självhatande judar som Silberstein som inte ser hur de går rakt in i ett nytt försök från samma internationalistgäng att utplåna de. Snacka om att inte lära sig av historien.
Citera
2015-01-05, 11:35
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GraevlingenNeymar
Det är svårt för våra globalister att förstå det här med etniska grupper dvs. folkslag, de vill så gärna ha en värld där alla är lika hipsterfula som de själva, därav denna jakt på att utradera folkgrupper, det är inte svenskarna de vill utrota de vill utrota alla folkslag, alla ska med alla ska vara karbonkopior av varandra och marchera i takt till internationalen.

Björn Söder vill bevara unika folkgrupper, hans belackare vill utplåna folkgrupper, fantastiskt med alla dessa självhatande judar som Silberstein som inte ser hur de går rakt in i ett nytt försök från samma internationalistgäng att utplåna de. Snacka om att inte lära sig av historien.

Jag håller med rätt mycket av det du skrev om utplåningen av det svenska folket. Men jag håller inte med att politikerna vill utplåna alla folkslag som finns i sverige. Det ges stöd till samisk, judisk, serbisk kultur etc. samt öser politikerna på muslimer till Sverige varav många är så pass konservativa att chansen är liten att de kommer att byta ut sina kulturer och bli internationalister, individer utan tillhörighet till det muslimska kulturen.
Citera
2015-01-05, 14:33
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ja, det är en tidskrävande process. men tills testet är färdigt kan man exempelvis lägga fokus på att invandrarna ska lära sig språket, att de har kunskaper om den svenska statsskicket och sen kan man gå vidare när tiden har kommit.

Hör talas om SFI?
Citera
2015-01-05, 15:57
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Hör talas om SFI?

SFI undervisning behöver reformeras, det vill säga anpassas till de hundratals analfabeter som kommer till Sverige för att åstadkomma bättre kunskaper i svenska för invandrarna. Och om det redan är anpassad till de måste man hitta en annan metod att undervisa svenska på SFI. Mer konkret behövs det undervisningar med visuella medel för de analfabeter. dessutom pluggar man inte (såvitt jag vet) samhällskunskap på SFI.
Senast redigerad av AttCza 2015-01-05 kl. 16:18.
Citera
2015-01-05, 16:45
Medlem
Det rimmar illa med att Sd ständigt kritiserar och försöker slopa SFI-bonusen till de som klarar kurserna. Är det månne så att problemet är att det är moroten som används istället för piskan?
Citera
2015-01-05, 17:13
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fb257us
Det rimmar illa med att Sd ständigt kritiserar och försöker slopa SFI-bonusen till de som klarar kurserna. Är det månne så att problemet är att det är moroten som används istället för piskan?

Jag vet inte om SD sympatisörer vill slopa SFI-bonusen. Jag hart inte ens hört om att man får bonus i form av bidrag när man klarar kurserna på SFI. Problemet är snarare att det är så att om man har bott i Sverige i minst två år får man pengar om man pluggar på SFI. det resulterar naturligtvis i att vissa pluggar många år i SFI för att få pengar. Sedan finns det självklart sådana som tyvärr inte är kapabla att ens klara SFI vilket är förståelig med tanken på att många flyktingar inte ens kan läsa och skriva på sitt eget hemspråk och det tar mycket tid tills de klarar SFI kurserna.
Citera
2015-01-05, 18:56
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
SFI undervisning behöver reformeras, det vill säga anpassas till de hundratals analfabeter som kommer till Sverige för att åstadkomma bättre kunskaper i svenska för invandrarna. Och om det redan är anpassad till de måste man hitta en annan metod att undervisa svenska på SFI. Mer konkret behövs det undervisningar med visuella medel för de analfabeter. dessutom pluggar man inte (såvitt jag vet) samhällskunskap på SFI.

SFI kan alltid bli bättre förstås. Specialkurser för analfabeter finns, men det är också stora skillnader ute i kommunerna. Samhällskunskapen måste absolut in, den lyftes bort en gång och jag vet inte hur det ser ut i dag. Sveriges moderna historia måste också med. Mycket hänger nog som vanlig på enskilda lärare. Jag träffade en gång en engelsman som kom hit på 80-talet. Han minns att läraren var väldigt noga med att skriva dem på näsan hur man uppför sig i Sverige.
Läste någonstans att majoriteten av SFI-eleverna hade minst 10 års skolutbildning.
Citera
2015-01-05, 20:14
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
SFI kan alltid bli bättre förstås. Specialkurser för analfabeter finns, men det är också stora skillnader ute i kommunerna. Samhällskunskapen måste absolut in, den lyftes bort en gång och jag vet inte hur det ser ut i dag. Sveriges moderna historia måste också med. Mycket hänger nog som vanlig på enskilda lärare. Jag träffade en gång en engelsman som kom hit på 80-talet. Han minns att läraren var väldigt noga med att skriva dem på näsan hur man uppför sig i Sverige.
Läste någonstans att majoriteten av SFI-eleverna hade minst 10 års skolutbildning.

Det var annorlunda då eftersom då var de flesta invandrare som kom till Sverige inte analfabeter. Jag pluggade på SFI år 2004 och då hade vi inte samhällskunskap eller etikettundervisning.

Läraren är viktig, det tycker jag med. Tyvärr anställs det inte sällan svenskalärare till SFI som inte var tillräckligt bra att undervisa i grund eller gymnasieskolor.
Citera
2015-01-05, 20:30
Bannlyst
Sluta surra om Björn han är på väg ut för den minnesgode så såg vi alla Israels flagga på valvakan 2014 för SD.

Dom som älskar att blåsa upp Söders uttalande är endast vänsterjournalister och Moderater som lipar över att så många Moderater har gått till SD.

SÖDER har klart gått över gränsen!

En vanlig Sverigedemokrat har ingen åsikt om var folk kommer i från dom vill hellre hjälpa många på plats än några hundra tusen i lilla Sverige med det stora smörgåsbordet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in