2015-01-05, 17:57
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppalagom
Ok. nästa gång du är i himmelen så kan du väl hälsa Jesus från mig?

Hur ska han kunna göra det?
Citera
2015-01-05, 17:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Din retorik blir mer och mer absurd.
Citera
2015-01-05, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Hur ska han kunna göra det?
jag tänkte att han kanske varit "överallt" och letat efter våran himmelska fader men att Jesus leker kurragömma för honom
Citera
2015-01-05, 18:01
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Ass.Parade|51753759]
Citat:
Tycker hela tron på en skapare ändå är ganska logisk ......

Klart det är logiskt med existens, och sjlvklart att det är meningsfullt, vem har påstått annat?

Vem sa att utveckling sköter sig självt? isf har man ju en övertro om naturlagarnas verkliga potens - sådan tro härbärgerar inte klokt skött vetenskap.

så man behöver inte, polarisera så hårt som görs i forumet här - det är onödigt.
Citera
2015-01-05, 18:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ass.Parade
Bara en teori. Egentligen så vet vi ju inte hur det ligger till. Men jag personligen tycker inte att tron på Jesus och gud (som gud porträtteras i Bibeln) är speciellt vettig. Jag lever hellre ovetandes med ett litet hopp om att saker och ting har mening.

Sålänge teister hållar sig konsekvent på TROSplanhalvan OM TRO per se ... utan semantisk akrobatik och pådyvling ... kan dom mycket väl vara "vettiga".

Det är pådyvlande teister som överlag är mentalt störde.
Citera
2015-01-05, 18:02
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Tycker hela tron på en skapare ändå är ganska logisk om man tar hänsyn till hur sökande vi är efter en mening hela tiden. När vi fick det medvetande vi har idag (kan reflektera över vår egen existens) så fick vi säkert panik och ångest så fort vi började tänka på vad fan vi gör här på jorden så vi började använda fantasin för att skapa en egen mening, en mening som fick oss att känna oss speciella och extra viktiga. Vi betraktade naturen och trodde att allt som hände var någon sorts magi som sände dolda budskap, vi utsåg vissa rovdjur till gudar osv. Det har ju funnits så många olika sorters gudar genom historien. Det är väl ganska så uppenbart egentligen att vi skapar vår egen världsbild för att kunna känna någon mening med skiten.

Sen är jag inte emot att det skulle finnas någon sorts "magisk" energi som strösar runt och skapar saker (för hela universum och vårt liv är ju rätt jävla fantastiskt och magiskt egentligen). Men dessa sagor i bibeln eller koranen är bara ett sätt att få folket att gå mot ett gemensamt mål, med samma etiska värderingar. Målet är fred och harmoni men vi glömmer i samma veva att det inte funkar så (att allt är perfekt och harmoniskt) och resten vet vi ju redan, istället för den frid och harmoni religion var menat att utlösa så blev det våld och skit av det.

Bara en teori. Egentligen så vet vi ju inte hur det ligger till. Men jag personligen tycker inte att tron på Jesus och gud (som gud porträtteras i Bibeln) är speciellt vettig. Jag lever hellre ovetandes med ett litet hopp om att saker och ting har mening.
Citera
2015-01-05, 18:07
Medlem
Ass.Parades avatar
[quote=Honey.B.Blue|51753872]
Citat:

Klart det är logiskt med existens, och sjlvklart att det är meningsfullt, vem har påstått annat?

Vem sa att utveckling sköter sig självt? isf har man ju en övertro om naturlagarnas verkliga potens - sådan tro härbärgerar inte klokt skött vetenskap.

så man behöver inte, polarisera så hårt som görs i forumet här - det är onödigt.
Jag håller med dig.
Citera
2015-01-05, 18:08
Bannlyst
Citat:
Tyvärr, Jesus stödjer inte trångsynta människor som dig.
Citera
2015-01-05, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sanf
Tyvärr, Jesus stödjer inte trångsynta människor som dig.
så du känner Jesus bra?
Citera
2015-01-05, 18:14
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
rättning, han har inte gett sig tillkänna hos dig.

du kanske inte ens har sökt honom, mest troligen
nej, så funkar inte angeläget faderskap.. det står inte åt sonen att behöva på nåder leta sig fördärvad... du har en fruktansvärt felaktig uppfattning om det sanna ansvaret, men låt oss då ist. säga att fadern fullständigt ger fan i sin egen avkomma här, just en snygg fader du upphöjer.

du kanske känner dig ädel i att ha "turen" att ledas av blind tro.. och kan komma att få en sådan rak höger av din nu älskade fader..

återstår att se, ordabeknnelser utan att fadern realiserar sig att vara den gen som gav upphov till alla yngel... kan ha evaporiserat, men vad säger det om värdet att så undergivet dyrka hnom, när "han/detet" är så mentalt rubbad att själv , så uppenbart måste ha varit isf en stackare som totalt förvirrade sig bland de andra gudarna, elelr nturelementen, det som på människospråket heter naturlagarna.

tydligen vred naturen sinnet ur fadern som inte ens är fader. ERGO : det finns något/mycket.... och massivt oöverskådligt , som står högre än fadern.. och självklart, skapat "fadern"

säger sig självt.

(djur och människor, dem vilka enl oss tänker el. äger varseblivning) vara allt i detta universum som vi enbart har en hastig glimt av, ungefär som att titta ut genom ett galler i isolationscell, så mycket ses av universum, genom sådant galler.. av filter efter filter.. ska du komma och prata om evigheter, du vet ju ingenting , och rejält mkt mindre än de astronomer som åtminstonde orkat, mer än sitta och hångla och sagla ner en gammal bok.. det är ju ibland helt perverst hur er tro tar sig uttryck.

sado-masochistisk relation.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-01-05 kl. 18:16.
Citera
2015-01-05, 18:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
ja, jag längtar efter att du viskar diagnoser i mitt öra

Individual-diagnoser är inte mitt bord.

Däremot är det ju tämligen tydligt, att din pådyvlande-teism störning är en generell religionspsykos.
Citera
2015-01-05, 18:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
nej, så funkar inte angeläget faderskap.. det står inte åt sonen att behöva på nåder leta sig fördärvad... du har en fruktansvärt felaktig uppfattning om det sanna ansvaret, men låt oss då ist. säga att fadern fullständigt ger fan i sin egen avkomma här, just en snygg fader du upphöjer.

du kanske känner dig ädel i att ha "turen" att ledas av blind tro.. och kan komma att få en sådan rak höger av din nu älskade fader..

återstår att se, ordabeknnelser utan att fadern realiserar sig att vara den gen som gav upphov till alla yngel... kan ha evaporiserat, men vad säger det om värdet att så undergivet dyrka hnom, när "han/detet" är så mentalt rubbad att själv , så uppenbart måste ha varit isf en stackare som totalt förvirrade sig bland de andra gudarna, elelr nturelementen, det som på människospråket heter naturlagarna.

tydligen vred naturen sinnet ur fadern som inte ens är fader. ERGO : det finns något/mycket.... och massivt oöverskådligt , som står högre än fadern.. och självklart, skapat "fadern"

säger sig självt.

för skulle denna avbild av figuren vara allt i detta universum som vi enbart har en hastig glimt av, ungefär som att titta ut genom ett galler i isolationscell, så mycket ses av universum, genom sådant galler.. av filter efter filter.. ska du komma och prata om evigheter, du vet ju ingenting , och rejält mkt mindre än de astronomer som åtminstonde orkat, mer än sitta och hångla och sagla ner en gammal bok.. det är ju ibland helt perverst hur er tro tar sig uttryck.

sado-masochistisk relation.
du kanske har närmare till Satan.
Det hade jag med och när jag bultade ( sökte Gud och gick förbi Jesus )så fick jag en liten messiaspsykos.

Innan det så var det många "ateistiska" år som var långt ifrån välsignade för jag levde bokstavligen i skiten.

Men jag kom rätt till slut. =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in