2015-01-04, 21:46
  #589
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Tror du på detta själv?

Om USA hade velat medla så hade man från USAs sida inte blåst igång någon kupp utan det hade blivit medling så enkelt är det. Då hade personer med kopplingar till CIA inte agerat krypskyttar och skjutit Maidan i ryggen

Edit: Nu var det så att USA såg att trepartsöverenskommelsen inte skulle gynna dem själva utan man riskerade att investeringarna man gjort i Ukraina på fem biljoner skulle gå om intet och därför ville man inte ha medling utan drog igång kuppen med löfte om USAs stöd
Ah jasså de där hemliga prickskyttarna som ingen har sett Trots att det var tusentals kameror på plats, märkligt... mycket märkligt... De är mäktiga de där CIA-gossarna

Men jag har faktiskt träffat de krypskyttar som sköt på Berkut, eller iaf en av dem. Och hör och häpna nu, de finns med på bild, måste vara för att de inte har så mycket mäktiga CIA-kompisar

/Micke
2015-01-04, 21:50
  #590
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Enkelt förklarat så är du helt spot on

/Micke
Tror du terroristgänget är kapabla, tillr. starka, för att köra igång en våroffensiv för mer territorium?
Hur mycket starkare hinner UA bli under vinterperioden - tillräckligt för att stå emot?
2015-01-04, 22:04
  #591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Ah jasså de där hemliga prickskyttarna som ingen har sett Trots att det var tusentals kameror på plats, märkligt... mycket märkligt... De är mäktiga de där CIA-gossarna

Men jag har faktiskt träffat de krypskyttar som sköt på Berkut, eller iaf en av dem. Och hör och häpna nu, de finns med på bild, måste vara för att de inte har så mycket mäktiga CIA-kompisar

/Micke

Naturligtvis är de det annars så skulle man ju inte kunna hålla på som man gör, skjuta Maidan demonstranter i ryggen exempelvis

Har inte nämnt de som sköt på Berkut

Edit: Hur vet du att ingen har sett dem? Att man inte har sett dem när de sköt säger ju inte att ingen har sett dem eller menar du att de skulle vara osynliga eller menar du att ingen har skjutit eftersom ingen har sett dem?
__________________
Senast redigerad av micks 2015-01-04 kl. 22:10.
2015-01-04, 22:04
  #592
Medlem
det smarta som yanukovych och hans familj gjorde var att sammanfläta deras kickbacks och stölder i bilaterala affärer. nästan alla ukrainska affärer brukade gå genom BVI, cypern eller liknande, men väldigt skickligt mixade man upp avtal och mutor (aldrig raka betalningar, alltid flera nivåer och olika bolag inblandade), seriösa bolag från EU och staterna var ofta patsies (men ovetande och glada över bra inkomster), och ingen visste egentligen vad som hände (förutom jannes innersta krets)... och de som höll toppavtalen.

många förstod så klart att en massa konstiga "vittnesbolag" och "finansiella garantibolag" indikerade fuffens, inte minst om man fick veta att "chefen" skulle ha sin del, men det var sällan betalningar gick rakt till familjen. allting skedde i komplicerade strukturer med minimal insikt/förståelse för många ovetande aktörer.

på så sätt skapade man en gordisk knut av bolag och skalbolag, uppblandade med västliga bolag av god renommé (vilket försvårar granskningen), och "skyddade" inom ramen för viktiga internationella samarbeten. det finns nog väldigt många EU-bolag som inte ens har en aning om att de varit en del i ukrainas systematiska korruption. jag tror aldrig att speciellt mycket pengar kommer att komma tillbaka, tyvärr.

men - om man ska vara helt ärlig - korruptionen är inte borta ännu. den finns fortfarande kvar med tveklösa kopplingar till nuvarande ledning också. dock är den diskret och inte systematiserad på samma sjuka sätt som i slutet av yanukovych-eran.
2015-01-04, 22:08
  #593
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Tror du terroristgänget är kapabla, tillr. starka, för att köra igång en våroffensiv för mer territorium?
Hur mycket starkare hinner UA bli under vinterperioden - tillräckligt för att stå emot?
Utan Ryssland så är de rökta trots allt nytt material, de kommer att svälta till gränsen till undergång under vintern. Och jag har börja höra hur Novorussiya gnäller om att Ryssland inte hjälper till så mycket längre.

/Micke
2015-01-04, 22:10
  #594
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
det smarta som yanukovych och hans familj gjorde var att sammanfläta deras kickbacks och stölder i bilaterala affärer. nästan alla ukrainska affärer brukade gå genom BVI, cypern eller liknande, men väldigt skickligt mixade man upp avtal och mutor (aldrig raka betalningar, alltid flera nivåer och olika bolag inblandade), seriösa bolag från EU och staterna var ofta patsies (men ovetande och glada över bra inkomster), och ingen visste egentligen vad som hände (förutom jannes innersta krets)... och de som höll toppavtalen.

många förstod så klart att en massa konstiga "vittnesbolag" och "finansiella garantibolag" indikerade fuffens, inte minst om man fick veta att "chefen" skulle ha sin del, men det var sällan betalningar gick rakt till familjen. allting skedde i komplicerade strukturer med minimal insikt/förståelse för många ovetande aktörer.

på så sätt skapade man en gordisk knut av bolag och skalbolag, uppblandade med västliga bolag av god renommé (vilket försvårar granskningen), och "skyddade" inom ramen för viktiga internationella samarbeten. det finns nog väldigt många EU-bolag som inte ens har en aning om att de varit en del i ukrainas systematiska korruption. jag tror aldrig att speciellt mycket pengar kommer att komma tillbaka, tyvärr.

men - om man ska vara helt ärlig - korruptionen är inte borta ännu. den finns fortfarande kvar med tveklösa kopplingar till nuvarande ledning också. dock är den diskret och inte systematiserad på samma sjuka sätt som i slutet av yanukovych-eran.
Vi slog ju till mot det statliga bolag som hanterar Kievs tunnelbaneintäkter, kärringen som satt som chef där hade försnillat åtskilliga miljoner i rena kontanter men det som hade gått åt ex presidenten var enorma summor. Ett under att det fanns pengar kvar till underhåll.

/Micke
2015-01-04, 22:18
  #595
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Ska jag behöva förklara den biten oxå, snälla nån...

EU försöker spela ett spel som tar längre tid genom att låta attraktionskraften EU utgör föra Ukraina närmare dem, medan USA är mer stressade och är aktivare genom att medla och på så vis nå snabbare resultat.

Det är ju så självklart att man blir mörkrädd när du inte förstår.

/Micke

Men jisses. Jag förstår att du måste lida svårt av din kognitiva dissonans och autism. USAs inblandning kan inte tolkas som någon "medling" och det har INTE BBC eller någon annan mig veterligt gjort heller. Vad du tror du "spelet" handlar om? Hästar? Naturligtvis handlar det om att få med Ukraina i EU och i förlängningen NATO.
2015-01-04, 22:18
  #596
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Vi slog ju till mot det statliga bolag som hanterar Kievs tunnelbaneintäkter, kärringen som satt som chef där hade försnillat åtskilliga miljoner i rena kontanter men det som hade gått åt ex presidenten var enorma summor. Ett under att det fanns pengar kvar till underhåll.

/Micke


infrastrukturen var ju sjukt korrumperad. tiotals miljarder dollar gick till upprustning av vägar... men du, jag och alla andra som åkt på de ukrainska vägarna vet att de är fulla av hål, sprickor, problem, etc, och är nästan omöjliga att ta sig fram på stundtals (till viss del även inom större städer).

tunnelbanan vet jag ingenting om personligen, men kontantbranscher brukar ofta bli targets för korruption, precis som du säger.
2015-01-04, 22:18
  #597
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Naturligtvis är de det annars så skulle man ju inte kunna hålla på som man gör, skjuta Maidan demonstranter i ryggen exempelvis

Har inte nämnt de som sköt på Berkut

Edit: Hur vet du att ingen har sett dem? Att man inte har sett dem när de sköt säger ju inte att ingen har sett dem eller menar du att de skulle vara osynliga eller menar du att ingen har skjutit eftersom ingen har sett dem?
Förfaller tämligen orimligt att ett par skyttar med professionella prickskyttevapen skulle kunna ta sig in i ett avspärrat område med 24/7 bevakning samt med tusentals nyfikna och arga människor, att de sedan ska lyckas ta sig ut från samma område efter att de skjutit människor torde vara än mer omöjligt. Men ändå har det enligt dig skett utan att en endast människa har noterat det, måste ju vara ninjor av särdeles exceptionell klass.

/Micke
2015-01-04, 22:21
  #598
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Men jisses. Jag förstår att du måste lida svårt av din kognitiva dissonans och autism. USAs inblandning kan inte tolkas som någon "medling" och det har INTE BBC eller någon annan mig veterligt gjort heller. Vad du tror du "spelet" handlar om? Hästar? Naturligtvis handlar det om att få med Ukraina i EU och i förlängningen NATO.
Hur läser du? Givetvis har man ett eget mål med förhandlingarna, men det innebär inte att man konstruerat någon revolution eller att man orkestrerar det hela som du påstår.

Men ingenstans i inspelningen kan du hitta ett enda påstående från USA om att de ligger bakom revolutionen eller att de på något vis styr revolutionen. Vilket de här personerna borde vetat om eftersom de får anses vara nyckelspelare i ditt lilla konspirationsscenario.

/Micke
2015-01-04, 22:23
  #599
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
infrastrukturen var ju sjukt korrumperad. tiotals miljarder dollar gick till upprustning av vägar... men du, jag och alla andra som åkt på de ukrainska vägarna vet att de är fulla av hål, sprickor, problem, etc, och är nästan omöjliga att ta sig fram på stundtals (till viss del även inom större städer).

tunnelbanan vet jag ingenting om personligen, men kontantbranscher brukar ofta bli targets för korruption, precis som du säger.
En av de bättre vägarna i öst går märkligt nog till ex presidentens dasha i Urzuf Den börjar dock att falla sönder nu sedan går det baske mig en motorväg rätt ut i skogen till ex presidentens jaktstuga norr om Kiev, tack och lov tog Kiev II över den som övningsbas.

/Micke
2015-01-04, 22:50
  #600
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Hur läser du? Givetvis har man ett eget mål med förhandlingarna, men det innebär inte att man konstruerat någon revolution eller att man orkestrerar det hela som du påstår.

Men ingenstans i inspelningen kan du hitta ett enda påstående från USA om att de ligger bakom revolutionen eller att de på något vis styr revolutionen. Vilket de här personerna borde vetat om eftersom de får anses vara nyckelspelare i ditt lilla konspirationsscenario.

/Micke


I just Nulands telefonsamtal diskuteras "bara" vilka som de vill ha i den nya regeringen i Kiev. Helt normalt att USA bestämmer hur regeringen ska se ut i ett främmande land. Det finns dessutom mängder av andra bevis för USAs inblandning och som så ofta förr handlar det primärt om finansiering.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in