2015-01-04, 02:34
Medlem
mvagrippas avatar
Artikel Ur ,Prat nr 5, september -90 , Gunnar Wesslens intervju med Hans Holmer,Finns en del intressanta stycken.

"- Jag hade en del plus för det jobbet; underrättelseutbildning i det militära och genom jobbet på rikspolisstyrelsen kände jag väl till Säpo. Dessutom hade jag skaffat mig ett visst fotfäste i kanslihuset - det går inte att syssla med budgetfrågor utan att bli känd i kanslihuset"

Carl Perssons kommentar
"- Jag har redan sagt offentligt att Holmér inte sattes på undantag av mig, det var de utländska underrättelsetjänsterna som inte ville ha med honom att göra".

Hade det månne spritt sig att HH var intresserad av att öppna upp för kontakter österut, som enligt Olof Frånstedt Olof Palme föreslagit?

http://www.johanehrenberg.etc.se/nyhet/hans-holm%C3%A9r-talar-ut
.
Citera
2015-01-04, 02:49
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Mycket infospäckad amerikansk dokumentär från 19871013. Helt klart intressanta kopplingar till Palmemordet både vad det gäller organisationer, personalia med tyngdpunkten mot Irangate.

https://www.youtube.com/watch?v=Z3sFIdkhKWI

När jag tar del av informationen är det inte utan att jag tänker på Reeves artikel ca ett år efter mordet. Det har tidigare postats en länk till denna artikel om mordet på Palme och vapenhandeln i mellanöstern men jag postar den igen. Jag tycker även att Sundbergs text som citeras nedan, där han refererar till Reeves artikel (se även länk) är intressant i sammanhanget (jag vet om att Sundberg var ufo-jägare

http://www.nytimes.com/1987/03/01/magazine/the-palme-obsession-the-murder-sweden-can-t-forget-or-solve.html

''Sanningen om mordet? De flesta i regeringen vill inte veta den. Det skulle vara katastrofalt för UD om folk fick veta hur dumma vi varit i Persiska viken. Rötterna till mordet går tillbaka till Iran och Irak. Det är svårt att säga vilket. Båda hade skäl. Men inställningen är definitivt, att inte ta reda på det''.

Så uttalade sig en ''anonym tjänsteman med god insyn i den svenska regeringen'' till Richard Reeves, en av USA:s främsta politiska kommentatorer som skrev en mycket uppmärksammad artikel om Palmemordet i New York Times söndagsbilaga, den 1 mars 1987.
Reeves påståenden, att det fanns ett samband mellan Palmes medlarroll i kriget Iran-Irak, mordet på honom, och Bofors misstänkta (och senare bekräftade) vapenförsäljning till Iran, blev kategoriskt dementerat av den dåvarande regeringen, med statsminister Ingvar Carlsson i spetsen.

Men sanningen om mordet på Olof Palme kan vara betydligt obehagligare än så. Vi kom efter en egen utredning om vapenspåret fram till en visserligen helt fantastisk, men ändå fullt tänkbar och mycket sensationell sammansvärjning, och då som nu framförs den bara som en spekulation:

Bofors har sedan 1973 gjort olagliga vapenaffärer med hjälp av topptjänstemän inom UD, krigsmaterielinspektionen och den tidigare finansministern, Kjell-Olof Feldt. I toppen satt Bofors huvudägare, den gåtfulle Erik Penser, med samarbetspartners ur gräddan av Sveriges mäktigaste finansfamiljer.

Grovjobbet sköttes av ''Dödens Mäklare'', en tidigare helt okänd och farlig organisation, bestående av både svenskar och utlänningar, som hotat, mutat, märkt, tystat och mördat alla som stått i vägen!

När Olof Palme till slut fick kännedom om de olagliga vapenaffärerna, tänkte han först stoppa dem direkt. Kjell-Olof Feldts inblandning avhöll honom, men bara en tid. När han senare ändå stoppade hanteringen och därmed några av de absolut viktigaste leveranserna till Iran, den åtråvärda Robot 70, mördades han av ''Dödens Mäklare''.

Mordet chockade en av topparna i den finansfamilj, som hjälpte Erik Penser och Bofors, och dessutom hade egna affärer med Iran. När han ville hoppa av, skickade ''Dödens Mäklare'' ut en mordpatrull för att tysta honom. Den misslyckades, men skrämde honom i stället till tystnad.

''Dödens Mäklare'' skrämde också den skånska speditören som skött transporterna med lastbil, åklagaren som försökt utreda de många turerna och KMI-inspektören Carl-Fredrik Algernon, som blev så rädd för att ensam stå där med skammen, att han beslöt att gå till konstitutionsutskottet och dra med sig alla andra i fallet, och därför brutalt mördades i tunnelbanan!

Säpo hade varit ''Dödens Mäklare'' på spåren länge, men inte vågat ingripa på grund av dess toppskikt med både regeringsmedlemmar och finansmän. När Palme sedan mördades, ansåg vissa inom Säpo att ''någon'' gjort dem en tjänst! Det är ingen hemlighet att Säpo starkt ogillade Olof Palme, som hade långt framskridna planer på att lägga ner säkerhets- polisen.

Det svenska kontraspionaget KSI, kontoret för särskild inhämtning, visste också men kunde inte heller ingripa. UD-tjänstemän var inblandade och dessa visste, att vissa medlemmar i ''Dödens Mäklare'' arbetade åt just KSI, och försåg dem med mycket värdefull information om främmande makt.

http://abe.freeshell.org/palme/node14.html
Citera
2015-01-04, 03:04
Medlem
riskybizzys avatar
Intressant att Anders Ferm så kraftfullt dementerar dessa påståenden baserat på en recension 1989 som Gunnar Petterssons gör av "Death of a Statesman: The Solution to the Murder of Olof Palme",

The fact is that no ‘evidence’ whatsoever has ever been presented to substantiate gossip and allegations on the subject that pass from one speculative book or article to another.

Mr Palme, as UN mediator, visited both Baghdad and Tehran on several occasions between 1980 and 1982. During his meetings with officials in these capitals he was never alone with his interlocutors for one moment. He was surrounded by staff from the UN Secretariat in New York who took notes from the discussions
.

---I knew Olof Palme for more than twenty years and worked closely with him as speechwriter and adviser, as secretary of the Palme Commission, as UN Ambassador. Whatever you can say about him, he was not an arms trader and certainly not someone who engaged in covert arms dealings. It is surely time that the burden of proof be put on the accusers rather than on a man who is dead and cannot defend himself"

http://www.lrb.co.uk/v11/n10/gunnar-pettersson/one-winters-night
Citera
2015-01-04, 05:49
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Artikel Ur ,Prat nr 5, september -90 , Gunnar Wesslens intervju med Hans Holmer,Finns en del intressanta stycken.

"- Jag hade en del plus för det jobbet; underrättelseutbildning i det militära och genom jobbet på rikspolisstyrelsen kände jag väl till Säpo. Dessutom hade jag skaffat mig ett visst fotfäste i kanslihuset - det går inte att syssla med budgetfrågor utan att bli känd i kanslihuset"

Carl Perssons kommentar
"- Jag har redan sagt offentligt att Holmér inte sattes på undantag av mig, det var de utländska underrättelsetjänsterna som inte ville ha med honom att göra".

Hade det månne spritt sig att HH var intresserad av att öppna upp för kontakter österut, som enligt Olof Frånstedt Olof Palme föreslagit?

.

Intervjun med HH. Det intressantaste för mig är.

Om du fick chansen att göra om allt, skulle du då åtagit dig jobbet som spaningsledare.
Frågan är felformulerad. JAG HADE INGET VAL. Men även OM jag haft det..........

Vem eller vilka gav honom inget val. Eller vilken kunskap eller makt.

När han ville bli entledigad från SÄPO stolen gick han inte till regeringen utan direkt till Palme. Precis som senare. Han gick direkt till IC. Hoppade då också över regeringen. Han spelade inte med underordnade.

Han uppskattade Olof mycket. Samma Olof som han o Ebbe räddat skinnet på ett antal gånger. Samma Palme som jag tror gav HH mer makt än titeln Länspolismästare kunde ge honom. Där Statsministern var misstänksam mot både SÄPO och öppna polisen. Där Hasse var en förtrogen och källa till information. En man som höll den flanken åt honom.

Men i vilken maktposition. Här är det svårt att hitta fakta. Jag misstänker att han var chef över ljusskygga aktiviteter där man inte pratar i onödan eftersom det ligger i sakens natur. Där det är viktigare att hålla tyst än att finna en mördare. Eller i en miljö där det rentav kan hittas en mördare.

Kom ihåg presskonferensen kl. 12 860301. In stiger en man som har full kontroll. Som raskt avfärdar Lisbets uppgifter om 2 gärningsmän. Sågar rikslarmet, osv. Som Länspolismästare. En man som inte ens behövde utses formellt av regeringen eftersom han redan var utsedd enligt mig. Vem eller vilka hade HH kontakt med innan presskonferensen. För mig är IC självklar. Där Ingvar i sina memoarer nästan hoppar över utredningen i en bisats.

Som under sin tid som amatördetektiv såg till att ingenting kunde utredas utan hans godkännande. Som inte hade en enda dags ledighet eftersom han var tvungen att se till att vissa saker inte fick utredas. Total kontroll. Där dem andra medlemmarna i Palmegruppen senare vittnade om att man inte sagt ett pip. Där deras försvar för detta låter minst sagt ynkligt.

Där vissa personer som inte var invigda senare sade att regeringens stöd för HH var obegripligt. Eftersom han saknade kompetens och gjorde allt fel o struntade i alla eftersom det var han som satt med makten. Men ICs kraftfulla stöd visade att han gjorde allt rätt. Inget känsligt kom fram.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-01-04 kl. 06:46.
Citera
2015-01-04, 07:25
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdmiralCanaris
Positivt att du håller med om mycket av min verklighetsbeskrivning.
Jag är inte ute efter att propagera för något, jag är ute efter att på ett så balanserat och nyanserat sätt som möjligt beskriva "palmehatet". Det gäller även kalla kriget och allt kring det. Jag har upplevt att det varit en väldigt ensidig debatt på detta forum på senaste tiden om MOP. Det är bara Stay Behind, SÄPO, AGAG som kan vara skyldiga och det verkar vara hugget i sten att det är en högerkonspiration för många.

Jag delar dock inte din åsikt om att det var en konspiration från svenska myndigheter och någon västmakt. Men jag respekterar den och vet att det inte är någon här som sitter inne med svaret på MOP. Luften är fri och det är åsikts- och yttrandefrihet än så längre.

Visst är det så. Men oavsett teori förblir det en teori så länge den inte kan bevisas. Där din teori är lika mycket värd som min. Där diskussionen idag handlar om vad som är troligast utifrån fakta som trots allt finns.

Jag var själv vuxen när mordet skedde. Jag har själv deltagit i den tidens realtid. Jag har själv läst Alf Enerströms o Gio Petres helsidor i Expressen. Jag har själv i den tidens realtid sett EAP på stan. Jag har själv deltagit i diskussioner som senare visade sig leda till ett mord.

Men var hämtade vi på den tiden fakta ifrån. Något som dagens unga i denna tråd inte förstår. Det fanns inget Internet. En förutsättning för dagens diskussion. Där mobiltelefoner inte heller fanns. Men där WT fanns.

Oavsett teori måste en teori passa in i ett stort pussel utan att bitar som inte passar pressas in med våld.

Om alla teorier konkretiseras till samma kväll så var det minst 10 mördarteam på plats samtidigt, där först till kvarnen gällde.

Där PKK,Iran,Irak,Israel,Säpo,Sydafrika,CIA,CP,VG,SÄPO ,KGB,ensamma galningar,Stay Behind,AGAG,Stasi,SE, EAP,RAF,chilenare,militärer,våldsamma A turer,nazistiska poliser,kapitalister,missnöjda socialdemokrater,företagsledare,moderater, osv, tillsammans trängdes denna fredagskväll och kivades om vem som skulle få skjuta.

Där paret Palme måste slå sig fram bland mördarteamen för att ens kunna gå.

Det finns bara en sanning där man inte ska krångla till det i onödan, gilla läget och hata slumpen. Men där man i ett orsakssammanhang inser att det finns ett visst mått av slump, precis som i alla skeenden. Där enligt mig SE är ett exempel.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-01-04 kl. 08:19.
Citera
2015-01-04, 11:52
Medlem
Citat:

Carl Perssons kommentar

.

Det är möjligt men jag tror att det i och för sig räckte med att de kunde konstatera att han var inkompetent och opålitlig med ett illustert entourage samt en som gillade offentlighetens ljus och att uppträda där i tid och otid när man kunnat delegera. Underättelsetjänsterna vill nog samtala med partners som är mera grå i offentligheten och mera diskret professionella.

De litade helt enkelt varken på att han gjorde sitt jobb kompetent eller på att han hade omdöme vad hans skulle hålla tätt med till vilka personer. En intrigmakare som överskattade sin egen makt och befogenhet. Kring honom fanns ju folk bland annat runt regeringen som man var tveksamma till.

Vi vet hur hur lätt han kunde ledas vilse som med PKK-spåret utan riktig källkritik och det var nog ett drag han haft med sig hela tiden. Han försökte vara smart på ett dumsmart sätt. För underättelsetjänsterna på alla sidor var han nog mer av en nyttig idiot än en förtrolig partner.

Tror att det är förklaringen till att Israelerna tackade ja till att träffa honom ang PLO-tipsen.

Jag har en viss erfarenhet av att röra mig i maktens korridorer och där finns folk av hans typ av intrigmakare med uppblåst självuppfattning lite varstans. Ibland kan man spela dem ofta är de bara till besvär eftersom de saknar objektiv förmåga och alltid ser sig själva som i händelsernas centrum i stort som smått och sina misstag som illasinnade angrepp från andra. Man lär sig att hantera dem med respekterar dem aldrig. Kanske var det därför han fick sina nedsättande smeknamn och därför han upplevde sig hotad och i behov av omfattande skyddsåtgärder.

Han ville ha pålitligt folk kring sig... dvs jasägare han trodde sig ha direkt makt över.
Senast redigerad av boboslacke 2015-01-04 kl. 11:55.
Citera
2015-01-04, 12:38
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är möjligt men jag tror att det i och för sig räckte med att de kunde konstatera att han var inkompetent och opålitlig med ett illustert entourage samt en som gillade offentlighetens ljus och att uppträda där i tid och otid när man kunnat delegera. Underättelsetjänsterna vill nog samtala med partners som är mera grå i offentligheten och mera diskret professionella.

Jag har en viss erfarenhet av att röra mig i maktens korridorer och där finns folk av hans typ av intrigmakare med uppblåst självuppfattning lite varstans. Ibland kan man spela dem ofta är de bara till besvär eftersom de saknar objektiv förmåga och alltid ser sig själva som i händelsernas centrum i stort som smått och sina misstag som illasinnade angrepp från andra. Man lär sig att hantera dem med respekterar dem aldrig. Kanske var det därför han fick sina nedsättande smeknamn och därför han upplevde sig hotad och i behov av omfattande skyddsåtgärder.

Med tanke på att det var CIAs kontraspionagechef James Jesus Angelton och SIS motsvarighet som varnade Olof Frånstedt för Olof Palmes kontakter med KGB-anstrukna, är det osannolikt att de skulle se med blida ögon på en person som kunde tänka sig att öppna hemliga kontakter med Lubjanka.
Att de västliga hemliga tjänsterna kände till HHs inställning såg säkerligen OH till.

Viktigt att komma ihåg att blockeringen av HH med västkontakter skedde , 70-71, långt innan Ebbe Carlsson fått in sin fot på kanslihuset.

Med sin promiskuösa homosexualitet parat med hämningslös maktlystnad och hänsynslöshet är annars EC urtypen för en ÖST-agent som värvats genom utpressning, en svensk motsvarighet till Guy Burgess. Förtalskampanjen mot PG Näss som KGB-agent passar bra in i bilden på hur en svensk Burgess skulle agera för att förvilla och kasta skit mot motståndare.

Maktsugna strebrar finns tyvärr i de flesta organisationer , ordentligt med ljus på dom så spricker dom till slut, ungefär som HH och EC.
Citera
2015-01-04, 13:57
Medlem
mvagrippas avatar
Birgitta Almgren beordras att bränna sina anteckningar av svenska STASI-agenter. Skrämmande historieförnekelse från i vårt land, man kan fråga sig hur ofta liknande händelser skett i MOP.

http://bblat.se/nyheter/arboga/1.2778811-arbogaforskare-brande-sapo-dokument
Citera
2015-01-04, 14:04
Medlem
Stelfs avatar
Man får inte i sammanhanget glömma bort att OP var en underrättelseman, och vi kan nog utgå från att han höll familjen utanför delar av sitt arbete. Det är därmed inte omöjligt med ett mötesscenario som upplägg och att LP/MP var helt ovetandes om detta.

Som liknelse kan nämnas Lindencrona som ledde Sveriges hemliga motståndsrörelse under ett kvarts sekel, utan att familjen hade en ringaste aning om det, trots att de (ovetandes) blev involverade i hans arbete.

När skulle ett sådant möte då avtalas med OP? Det är inte omöjligt att en snabb kontakt tas på Grand utan att LP/MP för den sakens skull noterar detta. Det finns ett vittnesmål om att LP gick på toaletten när hon och OP var på väg ut - där skulle en kontakt vara möjlig. Vi har också den påstridige man som konfronterar OP utanför Grand, som två trovärdiga vittnen rapporterar om. Hörde LP vad som sades vid det tillfället? Varken hon eller MP nämner (vad vi vet) något om denna händelse i efterhand.

Det som skulle kunna tala för ett mötesscenario skulle vara att platsen helt enkelt är den bästa i området ur flykthänsyn. Omöjligt för en bil att förfölja och många alternativ att välja när man kommit ur sikte. Arbetsbodarna gjorde platsen ännu mer lämplig.
Talar för ett mötesscenario gör också det faktum att det val för hemfärd som paret Palme väljer är det mest ologiska av alternativen.

Vad skulle få OP att gå med på ett kort möte vid den tidpunkten? Ja, det har ju spekulerats i bl.a. Harvard-dokument men det finns nog många alternativ(även om den händelsen känns för bra för att vara en slump). OP var som sagt väl involverad i underrättelsearbete och (Sverige) spelade ofta ett ganska högt spel vid den tiden, så det finns nog en hel del ämne att välja på(Bofors, vapenaffärer, Iran/Irak, DDR, CIA/KGB, Neutralitetsfrågor etc etc). Det kan kanske också vara så enkelt som att OP får rådet att möta upp på platsen, eller ta den vägen, av säkerhetsskäl (den påstridige mannen vid Grand?). Den oönskade övervakningen som OP ev. varit irriterad av tidigare under dagen?

När det gäller platsen är det enligt mig lite för många slumpar och märkligheter som inträffar just kring Skandia för att det ska vara just en slump. Men omöjligt är det ju inte.

• Mottagningstester för WT i hemslöjdsaffären tidigare på dagen. Oförklarlig då detta i så fall innebär att det redan då är känt att OP kommer att befinna sig i området på kvällen(?).
• SE´s osannolika övertidsarbete och utpasseringen med hans passérkort i samma tidsintervall som LOP passerar.
• Den larmande öppna dörren på baksidan, som stängs strax efter mordet.
• AK´s hemligstämplade förhör och hennes avfärd med bil från garaget i passande tidpunkt.
• Skandiahusets historia och möjliga flykttunnlar.
• Häggström/Skoglunds misstankar mot SE

SE själv framstår allt mer som ett mysterium. Totalt iskall GM, eller involverad på något sätt, alternativt helt oskyldig? En möjlighet till det senare är att han stannade vid reklamskylten och inte vågade sig fram. LP tar fel på färgen på hans klädsel och hans mörka rock blev beige, på samma sätt som GM fick AB´s blåa täckjacka. Han vågar sig fram efter ett tag och "drar lite i fötterna" som AH sa. Efteråt gör han allt för att dölja att han inte vågade sig fram från början.

Det värsta med MOP är just att det finns så många olika möjligheter som inte kan uteslutas.
Citera
2015-01-04, 14:40
Medlem
Citat:
Birgitta Almgren beordras att bränna sina anteckningar av svenska STASI-agenter. Skrämmande historieförnekelse från i vårt land, man kan fråga sig hur ofta liknande händelser skett i MOP.

För många etablerade med för mycket i baggaget.

Men det har ju också kommit fram att andra "tog över" åtminstone vissa av dem som förmodade dubbelagenter och att de skulle finnas med i spelet.
Senast redigerad av boboslacke 2015-01-04 kl. 14:51.
Citera
2015-01-04, 14:49
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
Man får inte i sammanhanget glömma bort att OP var en underrättelseman, och vi kan nog utgå från att han höll familjen utanför delar av sitt arbete. Det är därmed inte omöjligt med ett mötesscenario som upplägg och att LP/MP var helt ovetandes om detta.

Som liknelse kan nämnas Lindencrona som ledde Sveriges hemliga motståndsrörelse under ett kvarts sekel, utan att familjen hade en ringaste aning om det, trots att de (ovetandes) blev involverade i hans arbete.

När skulle ett sådant möte då avtalas med OP? Det är inte omöjligt att en snabb kontakt tas på Grand utan att LP/MP för den sakens skull noterar detta. Det finns ett vittnesmål om att LP gick på toaletten när hon och OP var på väg ut - där skulle en kontakt vara möjlig. Vi har också den påstridige man som konfronterar OP utanför Grand, som två trovärdiga vittnen rapporterar om. Hörde LP vad som sades vid det tillfället? Varken hon eller MP nämner (vad vi vet) något om denna händelse i efterhand.

Det som skulle kunna tala för ett mötesscenario skulle vara att platsen helt enkelt är den bästa i området ur flykthänsyn. Omöjligt för en bil att förfölja och många alternativ att välja när man kommit ur sikte. Arbetsbodarna gjorde platsen ännu mer lämplig.
Talar för ett mötesscenario gör också det faktum att det val för hemfärd som paret Palme väljer är det mest ologiska av alternativen.

Vad skulle få OP att gå med på ett kort möte vid den tidpunkten? Ja, det har ju spekulerats i bl.a. Harvard-dokument men det finns nog många alternativ(även om den händelsen känns för bra för att vara en slump). OP var som sagt väl involverad i underrättelsearbete och (Sverige) spelade ofta ett ganska högt spel vid den tiden, så det finns nog en hel del ämne att välja på(Bofors, vapenaffärer, Iran/Irak, DDR, CIA/KGB, Neutralitetsfrågor etc etc). Det kan kanske också vara så enkelt som att OP får rådet att möta upp på platsen, eller ta den vägen, av säkerhetsskäl (den påstridige mannen vid Grand?). Den oönskade övervakningen som OP ev. varit irriterad av tidigare under dagen?

När det gäller platsen är det enligt mig lite för många slumpar och märkligheter som inträffar just kring Skandia för att det ska vara just en slump. Men omöjligt är det ju inte.

• Mottagningstester för WT i hemslöjdsaffären tidigare på dagen. Oförklarlig då detta i så fall innebär att det redan då är känt att OP kommer att befinna sig i området på kvällen(?).
• SE´s osannolika övertidsarbete och utpasseringen med hans passérkort i samma tidsintervall som LOP passerar.
• Den larmande öppna dörren på baksidan, som stängs strax efter mordet.
• AK´s hemligstämplade förhör och hennes avfärd med bil från garaget i passande tidpunkt.
• Skandiahusets historia och möjliga flykttunnlar.
• Häggström/Skoglunds misstankar mot SE

SE själv framstår allt mer som ett mysterium. Totalt iskall GM, eller involverad på något sätt, alternativt helt oskyldig? En möjlighet till det senare är att han stannade vid reklamskylten och inte vågade sig fram. LP tar fel på färgen på hans klädsel och hans mörka rock blev beige, på samma sätt som GM fick AB´s blåa täckjacka. Han vågar sig fram efter ett tag och "drar lite i fötterna" som AH sa. Efteråt gör han allt för att dölja att han inte vågade sig fram från början.

Det värsta med MOP är just att det finns så många olika möjligheter som inte kan uteslutas.

Klokt inlägg tycker jag. Jag har också funderat på om SE kan vara den beige mannen som LP pratade om. Det stämmer ju i så fall med SE:s egen utsaga att han helst inte ville engagera sig då han hade bråttom och hoppades på att någon annan skulle hjälpa till. När det gäller hans ev. roll som gärningsman så är det som du säger i så fall en sanslöst kall gm. Kanske iofs något han är kapabel till utifrån vad som kommit fram i intervjuer med honom där han förefaller avstängd. Jag kan heller inte bortse ifrån det första vittnesförhöret med Delsborn, vilket jag anser vara det mest trovärdiga mordvittnet. Där ger han ju SE:s signalement.
Citera
2015-01-04, 15:05
Medlem
Kopparkalles avatar
Citat:

Tänk om det fanns dubbelagenter som DDR har i arkiven som sin personal men i själva verket jobbade för oss. Då kanske man bara har en kontaktperson inom svensk underrättelse för att inte bli avslöjad och den, som är den ende som kan intyga vad man faktiskt arbetat med inte finns kvar längre.
Då skulle vi hänga ut egen personal felaktigt och det finns ingen längre som kan försvara dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in