2015-01-03, 20:12
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Du måste ha läst någon annans inlägg när du "svarade" igår så jag tar det en gång till:
1. Människan är som sagt inte någon halvapa. Detta är ingen fråga men kan du bekräfta att du förstår detta?

2. Vilken apa är det du tror att människan anses ha utvecklats från enligt oss som accepterar evolutionen?

(Notera då på punkt 2 att jag inte frågar om du ens accepterar evolutionen, du kan tro att vilket spöke som helst skapade människan, utan jag frågar vad du tror att evolutionsteorin säger om detta.)

Göran tror att människan skapades av Gud för ca 6000 år sedan och såg precis likadant ut som idag.
Citera
2015-01-03, 20:36
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Göran tror att människan skapades av Gud för ca 6000 år sedan och såg precis likadant ut som idag.
Fel! Gabrielle skrev igår att Bibelns stamtavlor ända ner till ADAM är ca 6000 år, men jag skrev också att det INTE står något om jordens eller människans ålder i BIBELN.
Så du både ljuger, förvränger och inbillar dig både det ena och det andra.
Citera
2015-01-03, 20:43
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Du måste ha läst någon annans inlägg när du "svarade" igår så jag tar det en gång till:
1. Människan är som sagt inte någon halvapa. Detta är ingen fråga men kan du bekräfta att du förstår detta?

2. Vilken apa är det du tror att människan anses ha utvecklats från enligt oss som accepterar evolutionen?

(Notera då på punkt 2 att jag inte frågar om du ens accepterar evolutionen, du kan tro att vilket spöke som helst skapade människan, utan jag frågar vad du tror att evolutionsteorin säger om detta.)
Darwins och människans utveckling kan du ta del av, så får du svaret. Jag kan inte skriva både släktträd och släktgren med schimpansen och underarter (hominidae, pongidae, hominier) med mera.
Kan vi ta i en annan tråd.
Citera
2015-01-03, 20:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Gud tvingar inte dig att tro och har gett dig den fria viljan, annars skulle tron vara i ditt huvud från första början.

Vilken "fri vilja"? Rätten till att följa din underkastelses-teologi?

Citat:
Så tänker jag.

Om nu anti-logik kan kallas för "tänkande".
Citera
2015-01-03, 20:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av göran744
Jaha! I sådana fall en vanlig människa som tror och jobbar med sig själv och framåt. Men är inte kyrklig eller läser citat ur Bibeln och sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Adam och Eva! Som i sin tur var skapade av GUD.
Adam av jord och Eva från Adams revben.
GUD är andetaget!

Den självmotsägande retorikens mästare ... göran744.
Citera
2015-01-03, 21:02
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Det finns lite olika teorier om hur Universums slut skulle kunna se ut. Ett är "the big rip" där materien slits isär,det skulle ju kunna vara något en gammaltestamentlig Gud hade kokat ihop!

Hela frågan kompliceras ytterligare med teorin om multiversum.
Ja, multiversum- teorin tillåter ett oändligt universum där Jehova skulle vara överflödig. Däremot så passar denna teori som hand i handske med hinduismens kosmologi; här finner vi ett oändligt och evigt universum. Eller snarare kanske man skulle kalla det cykliskt, men blir samma sak. Och bakom allt finns Brahman.
Citera
2015-01-03, 21:04
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Efter 2657 inlägg borde du känna till grundläggande religiösa begrepp såsom "fri vilja".

Aha, så fri vilja innebär gudens rätt att vilja omvända mig? Då har jag fått allt om bakfoten.
Citera
2015-01-03, 21:07
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Aha, så fri vilja innebär gudens rätt att vilja omvända mig? Då har jag fått allt om bakfoten.
Ja, du har verkligen fått allt om bakfoten.

Känns ju bättre om du ens försöker du som besitter att så exceptionellt högt IQ att du är förmer än oss andra stackare.
Citera
2015-01-03, 21:10
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Ja, multiversum- teorin tillåter ett oändligt universum där Jehova skulle vara överflödig. Däremot så passar denna teori som hand i handske med hinduismens kosmologi; här finner vi ett oändligt och evigt universum. Eller snarare kanske man skulle kalla det cykliskt, men blir samma sak. Och bakom allt finns Brahman.
Brahman bör väl vara Gud eller vad menar du?
Citera
2015-01-03, 21:27
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Ja, du har verkligen fått allt om bakfoten.

Känns ju bättre om du ens försöker du som besitter att så exceptionellt högt IQ att du är förmer än oss andra stackare.

Jag får väl skylla på den allsmäktige antar jag.
Citera
2015-01-03, 21:31
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Jag får väl skylla på den allsmäktige antar jag.
Du som ska vara så smart verkar ju inte fatta någonting.

Är besviken på dig.
Du kan väl iallafall ge det ett försök. Vore väl inte att kränka ditt intellekt?
Citera
2015-01-03, 21:38
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Brahman bör väl vara Gud eller vad menar du?
Ja, Brahman är Gud. Jehova är också Gud, fast en annan sorts Gud som opererar under andra förutsättningar än Brahman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in