2014-12-30, 09:39
Medlem
Revelationss avatar
Hej!

Jag jobbar på en myndighet som är väldigt generös när det gäller tjänsledighet pga studier.
Det innebär att jag kan i stort sätt kombinera hur jag vill för att kunna plugga ostört för att sedan fortsätta jobba på 100%.
Däremot har jag noll koll hur det fungerar med studier på högskolan.

Det är så att jag har väldigt svårt att jobba 100% och sedan plugga. Jag behöver min fritid för att koppla av.

Jag tänkte jobba 3 dagar/vecka (eller 2.5 alltså 50%) och plugga 2 dagar. Är det möjligt?
Hur funkar det med csn? Jag vill absolut inte ta lån, men vill ta bidrag då jag kommer tjäna mycket mindre pga tjänstledighet.

Det var 10 år sen jag pluggade på riktigt, någon som har bra koll på detta?

Tack på förhand.
Citera
2014-12-30, 09:46
Medlem
eXtremos avatar
Vad kommer du att studera, samt vid vilket lärosäte? Jag förstår om du kanske inte vill skriva det här, men med den informationen är det enklare för oss att få en bild av ungefär hur mycket tid som studierna kommer att uppta.

Oftast behöver du inte lägga ned 40 h/vecka på studierna, förutom när det drar ihop sig till tentaplugg. Så generellt sett skulle jag säga att ett arbete på omkring 40-45 % är helt klart gångbart, detta är dock endast mina erfarenheter från juristprogrammet, och det sklijer sig självklart från person till person, men också från program till program.

Avseende CSN så finns det, om jag inte missminner mig, någon typ av kalkylator på www.csn.se där du matar in vad du tjänar, för att sedan se hur mycket du kan få i lån/bidrag.
Citera
2014-12-30, 13:43
Medlem
Trillskes avatar
Beror på om du studerar något du redan kan eller inte. Har du svaga baskunskaper och ska bli ingenjör behöver du studera heltid, medan du kommer halvägs genom en ekonomikandidat via en gnutta sunt förnuft och (för de flesta) självklar förkunskap. Är du istället redan grym på matematik blir ingenjör lätt att kombinera, bara att det är ovanligare.
Samma gäller juridik, läkare och det mesta annat.
Citera
2014-12-30, 14:18
Medlem
Revelationss avatar
Det är just ekonomi jag tänkte plugga.

Dock måste jag upprepa matte. Har inte det svårt med matte så det lär inte vara någon problem, men repetition behövs då det var ca 10 år sen jag pluggade matte.
Citera
2014-12-30, 14:30
Medlem
Trillskes avatar
Ekonomi är antagligen inga problem att köra 40/60 förutom just tentaperioder (och andra strikta närvarokrav). Det är inte speciellt mycket matematik inblandat, och ingen avancerad matematik. Räkna med någon lite obekväm statistikkurs och liknande som du kan få jobba lite mer med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in