2014-12-29, 16:04
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vi kan räkna med att drygt hälften av Alliansen väljare är heligt förbannade just nu. Det är den grupp som uttryckligen vill att Alliansen ska samtala/samarbeta med SD, och som verkligen inte gillar att man istället för det ger bort 100% av inflytandet till S+MP med V som en stark ensam vågmästare.

De som är förbannade utgör alltså 20-25% av de totala väljarna i landet.

Frågan är hur många sm verkligen lämnar Alliansen? Om det är 1/3:del av de som är förbannade, så betyder det ett skifte från Alliansen till SD på ca 7 procentenheter.

Så vi skulle kunna se SD lyfta till ca 23% som följd av detta, och Alliansen tappa till ca 33% totalt.
Jo men även om lusten att prata ed SD inte är jättestor,är det väldigt många som nästan får slag när dom tänker på att deras parti lagt sig platt för Miljöpartiet,och då finns bara två alternativ SD eller soffan,och soffan brukar inte borgeligheten välja ,man är noga med att gå och rösta.
Man kan i och för sig rösta blankt,men i praktiken blir det som soffan.
2014-12-29, 16:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Över 20, lätt. Jag tror att decemberöverenskommelsen har gjort många moderater och smyg-SD:are så heligt förbannade att de inte längre kommer att skämmas för att säga SD när instituten ringer, de kommer att skrika SD i örat på dem. Dämpad skämsfaktor i kombination med att flera institut som bl a Demoskop och Novus har kalibrerat så att man täcker ganska mycket av mörkertalet, kan komma att ge en dubbel effekt som skickar upp SD-siffran en bra bit över 20. Det är långt till val och då kommer många att passa på att markera sitt missnöje via instituten för att skrämma brallorna av AKB.
Jag tror också vi har hamnat i en situation där många svarar SD för att dom är missnöjda med sitt "vanliga" parti. Kanske kan detta kompensera för Bradley-effekten.

Förr, under sosse-hegemonin så var det ju alltid så att M var större mellan valen, för missnöjda sossar svarade M för att jävlas. Nu svarar dom nog SD istället, både missnöjda sossar & missnöjda moderater.
Sen återstår se hur man röstar när det verkligen blir val igen. Om det nu blir fler val i gängse mening.
2014-12-29, 16:55
Medlem
Så här skrev jag i en annan tråd, men den är på sätt och vis OnT även här:

Jag fattar ingenting.

Sitter hemma hos mina föräldrar, pensionärer och moderater sedan barnsben. Pappa aktiv i politiken. Både två intelligenta allmänbildade välutbildade akademiker hederliga och skötsamma av den gamla sorten.

När beskedet kom att alliansen träffat överenskommelse med S Mp och att extra valet inställt säger båda spontant det var väl skönt.

Jag säger då att då finns det ju bara ett oppositionsparti kvar.

Nej, säger min pappa så är det ju inte.

Två dagar tidigare har han kräkts över att invandringsfrågor inte får diskuteras och att man borde rösta på KD i extra valet.

De vet att jag gått över till SD och jag har fått tillfälle att lufta min oro, rädsla och ilska över vad den extrema invandringen gör med vårt land. Pappa tycker nog att han har bättre koll på politik och ekonomi än vad jag har och det har han generellt också. Mamma känner jag är bara lite motvallskärring mot mig och det verkar bara låsa sig för henne när frågan kommer upp. Jag har valt att inte diskutera senaste tiden utan att bara säga att det finns väl inte pengar längre så fort de klagar på något i samhället.

Jag pratade med en sjuksköterska som jobbar i Norge häromdagen. Hon kommer från Sydamerika och kom till Sverige som tonåring under 80-talet. Flerbarnsmamma och nu även mormor. Decemberöverenskommelsen kom på tal och vi började prata politik. Jag pratade både hårda och mjuka värden gällande de problem som MENA-invandringen för med sig.

Hon, kvinna, skötsam, integrerad invandrare, årsinkomst på över en miljon började svamla om att SDs politiker är kriminella, återkom vid flera tillfällen till Breivik och upprepade argumentet att SD bara har en fråga och att de inte var mänskliga. Inga av de frågor jag ställde bemötte hon tex var ska 200000/år bo, hur ska de försörjas, jobb, sjukvård, skola etc ni förstår. Hon upprepade samma mantra Breivik.

Mina föräldrar, syskon, svågrar, svägerskor och nu utbildad skötsam integrerad invandrare fattar verkligen inte. De fattar fanimej inte. Jag begriper inte att normalt förnuftiga intelligenta människor inte kan förstå. Det gör mig lätt desillusionerad, även om jag inser att verkligheten kommer komma ifatt dem förr eller senare. Ekonomin och logistiken kommer förr eller senare ge SD rätt.

Jag tippade innan jul att SD skulle få +20% i januari. Av det man kan tolka ilskan hos alliansens FB-kommentarer ligger det nära till hands att kanske höja det en smula. Jag gissar friskt att SD får 20% av Sentio i mätning utförd före demokratins avskaffande och 25% efter densamma.

Jag gissar också att decembersveket avvecklas innan midsommar och att extra val utlyses strax därefter.
2014-12-29, 17:04
Medlem
Som andra spår jag en kraftig framgång för SD i nästkommande opinionsundersökningar. Fram tills 2018 är det inte alls omöjligt att dom dubblar sitt resultat. Tills dess kommer siffrorna öka stegvis, som dom alltid har gjort. Decemberöverenskommelsen kan nog komma att hålla, hur skadlig den än är, men nästa budgetförhandlingar kommer att bli väldigt intressanta.
2014-12-29, 18:07
Medlem
SD får 16,9 % i nya YouGov som finns att se på metros hemsida. Svårt att länka från telefonen.

Den är dock gjord innan DÖ.

FP hamnar under spärren.
2014-12-29, 18:11
Medlem
svenne-i-sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
SD får 16,9 % i nya YouGov som finns att se på metros hemsida. Svårt att länka från telefonen.

Den är dock gjord innan DÖ.

FP hamnar under spärren.

Moderaterna: 23,2 procent (23.1)

Centerpartiet: 5,7 procent (5.7)

Folkpartiet: 3,7 procent (5.0)

Kristdemokraterna: 5,5 procent (4.2)

Miljöpartiet: 5,7 procent (6.9)

Socialdemokraterna: 30,6 procent (29.6)

Vänsterpartiet: 6,0 procent (4.7)

Feministiskt initiativ: 2,0 procent (2.5)

Sverigedemokraterna: 16,9 procent (17.7)

Edit: Edit, gjorde fel, Edit igen, nu är förra i parantes.

http://www.metro.se/nyheter/sa-placerar-sig-sds-valjare-pa-hoger-och-vansterskalan/EVHnlC!PSiS4tU77W2oA/

I övrigt ganska intressant artikel om var SD väljarna placerar sig. 16.9% alltså
Senast redigerad av svenne-i-sverige 2014-12-29 kl. 18:52.
2014-12-29, 18:20
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-sverige
Moderaterna: 23,2 procent
Centerpartiet: 5,7 procent
Folkpartiet: 3,7 procent
Kristdemokraterna: 5,5 procent
Miljöpartiet: 5,7 procent
Socialdemokraterna: 30,6 procent
Vänsterpartiet: 6,0 procent
Feministiskt initiativ: 2,0 procent
Sverigedemokraterna: 16,9 procent
Annat: 0,7 procent

http://www.metro.se/nyheter/sa-placerar-sig-sds-valjare-pa-hoger-och-vansterskalan/EVHnlC!PSiS4tU77W2oA/

I övrigt ganska intressant artikel om var SD väljarna placerar sig. 16.9% alltså
Jag skulle gissa på att den undersökningen skulle landa på 19,6 % för SD om den genomfördes efter DÖ.
2014-12-29, 18:21
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
FP hamnar under spärren.

Äntligen! Glada tider härliga tider! Allt som behövs är ett val så att vi blir av med dem en gång för alla.

FP har mycket ondskefullt på sitt samvete.

Det enda positiva med DÖ är att de mindre borgerliga partierna kommer drunkna i vansinnet. Lite synd för C och KD då jag gärna hade haft kvar dem. Men om det även betyder att FP försvinner så är det ett pris som jag är redo att betala. FP är den ständige femtekolonnaren. De har alltid jävel och bus för sig.
2014-12-29, 18:22
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-sverige
Moderaterna: 23,2 procent
Centerpartiet: 5,7 procent
Folkpartiet: 3,7 procent
Kristdemokraterna: 5,5 procent
Miljöpartiet: 5,7 procent
Socialdemokraterna: 30,6 procent
Vänsterpartiet: 6,0 procent
Feministiskt initiativ: 2,0 procent
Sverigedemokraterna: 16,9 procent
Annat: 0,7 procent

Vi får ha 17% som en början på resan mot 25% 2018. Redan nästa mätning efter den katastrofala DÖ;n får vi se riktigt bra fart på väljarsympatierna. Sentio Januari kanske så mycket som 19-20%.
2014-12-29, 18:27
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Se dock det här.

http://www.di.se/artiklar/2014/12/29/bildt-sa-kan-alliansen-fa-bort-jonas-sjostedt/
Ja, men jag tror inte det kommer hända. För själva poängen med decemberavtalet var att behålla blockpolitiken! AKB sa i flera intervjuer att det är problematiskt i länder där blocken gått ihop, eftersom det finns ingen som kan stå till svara vid nästa val om alla är inblandade. Om de hade velat regerat ihop så hade det varit mycket bättre med en samregering.

Och hur tror du alliansen och C anser om detta?
"Statsminister Stefan Löfven dammar nu av höstens förslag och siktar på att höja arbetsgivaravgifterna för unga – av Centerpartiet kallat "en skattechock". Det betyder åtskilliga miljarder in i statskassan, men exakt vad de ska användas till är ännu oklart. "

DI
2014-12-29, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande

Äntligen! Glada tider härliga tider! Allt som behövs är ett val så att vi blir av med dem en gång för alla.

FP har mycket ondskefullt på sitt samvete.

Det enda positiva med DÖ är att de mindre borgerliga partierna kommer drunkna i vansinnet. Lite synd för C och KD då jag gärna hade haft kvar dem. Men om det även betyder att FP försvinner så är det ett pris som jag är redo att betala. FP är den ständige femtekolonnaren. De har alltid jävel och bus för sig.

Jag har också FP som nr 1 på min lista av partier jag önskar trillar ur.

Förresten - är inte KD:s 5,5% en uppgång? Kan det vara Hägglunds utspel som gav omedelbar utdelning?
2014-12-29, 18:28
Medlem
traskes avatar
KD har ju haft en ganska stark ökning? Beror det på att dom dryftade lite kritik mot invandringspolitiken? Hursomhelst är ju den ökningen totalt bortblåst efter 27/12.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in