2014-12-28, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Kul inlägg. Är själv forskarutbildad i samhällsvetenskapligt ämne - dock ej i statistik.
Har själv funderat lite på vilken vetenskaplig metod som skulle kunna gå att använda för att komma närmare sanningen. Känner inte närmare till hur Baysiansk analys fungerar men har svårt att se hur det går att tillämpa i detta avseende. Vi har ju ingen kännedom om några utgångsvärden/referensvärden så att säga och kan därför som jag ser det inte uttala oss om sannolikheter i statistisk mening. Rätta mig gärna om jag har fel. Se även länk.
http://bjornbengtsson.blogspot.se/2012/07/bayesiansk-sannolikhet-sa-enkelt-som.html
http://ics.uda.ub.rug.nl/root/Articles/2007/KoskinenJH-Bayesian/
http://www.ai.rug.nl/~charlotte/wp-content/uploads/papers/VlekPrakkenRenooijVerheij-ModelingCrimeScenariosinaBN.pdf
tankte ocksa pa kvalitativa metoder
Citera
2014-12-28, 19:38
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Jag tror att det är Mona Sahlin som anländer i polisbilen till Sabb. tillsammans
med sin stora man i baksätet och lilla dotter i framsätet, vad tror du om det?
Jag har sett ett filmklipp när Mona Sahlin skriver i kondoleanserna där frisyren och
klädseln stämmer okej, kan tyvärr inte hitta klippet nu.

Tror inte på Mona Sahlin, själv anger hon här att hon ringdes upp av en SSU-kompis på natten och gick upp och satte på TVn.

https://www.youtube.com/watch?v=YtokFfaCD9k#t=915

Finns heller inget vittnesmål som placerar henne på Sabbatsberg mordnatten. De kvinnor som nämnts anlända till Sabb på natten är förutom Lisbeth Palme, Mårten och Joakims respektive flickvänner och partiduon Anita Gradin och Birgitta von Otter.

Dessutom krimjourens Agneta Lund till Sabb för att tillsammans med kollegan Sture Lingsberg förhöra LP, som inte vill med förklaringen att hon redan sagt allt av värde till Åke Rimborn som hon talar med vid två tillfällen under mordnatten.
Citera
2014-12-28, 19:50
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Du ska nog inte ödsla tid på vilken metod du ska använda.
Du kommer ALDRIG få ta del om den fullständiga utredningen på grund av att preskriptionstiden är borttagen.

Det är helt riktigt. Dessutom är det ju en mordutredning och inte en avhandling med kontrollerbara variabler. Jag tror dock man kan ha nytta av att tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt genom att vara systematisk och metodisk i sitt arbete (något som jag själv inte har varit hittills).
Dessutom kan det vara möjligt att få en bättre överblick genom att använda specifika vetenskapliga metoder såsom exempelvis tematisering av material, skapande av sociogram samt eventuellt något slags statiskt sambandsmått typ korrelationer (dock ej statistisk signifikansanalys).

Citat:
Ursprungligen postat av buckan
http://ics.uda.ub.rug.nl/root/Articles/2007/KoskinenJH-Bayesian/
http://www.ai.rug.nl/~charlotte/wp-content/uploads/papers/VlekPrakkenRenooijVerheij-ModelingCrimeScenariosinaBN.pdf
tankte ocksa pa kvalitativa metoder

Tack! Spännande, skall läsa ordentlig när jag får tid.
Som styrlund påtalar är dock problemet att vi inte har tillgång till allt material. Det finns dessutom en massa motstridiga uppgifter i materialet som gör det svårt att skapa tydliga scenarion som jag ser det. Det blir därav problematiskt att genomföra en sådan analys som exemplifieras i artikeln.
Senast redigerad av riskybizzy 2014-12-28 kl. 19:58.
Citera
2014-12-28, 20:03
Medlem
Vet någon Paret Palmes exakta promenadväg från Västerlånggatan 31 till Gamla Stans tunnelbanestation?

Skriv alla gatunamn eller länka gärna till bild eller liknande.
Citera
2014-12-28, 20:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baido123
Vet någon Paret Palmes exakta promenadväg från Västerlånggatan 31 till Gamla Stans tunnelbanestation?

Skriv alla gatunamn eller länka gärna till bild eller liknande.

Lisbet Palme anger i förhör tredje november 1993 följande väg:

Västerlånggatan
Yxsmedsgränd
Stora nygatan (med förbehållet troligen)
Kåkbrinken
Munkbrogatan
T-banan
Citera
2014-12-28, 22:07
Medlem
riskybizzys avatar
Har kommit över spännande kvällstidningsartiklar från dagarna efter mordet som är av god kvalitet.

https://docs.google.com/folderview?usp=sharing&id=0Bwp4WAsBtNsvRXV3QW9mTkR MSTQ
Citera
2014-12-28, 22:19
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Har kommit över spännande kvällstidningsartiklar från dagarna efter mordet som är av god kvalitet.

https://docs.google.com/folderview?usp=sharing&id=0Bwp4WAsBtNsvRXV3QW9mTkR MSTQ

Mycket intressant att läsa dessa artiklar. Framkommer uppgifter som jag inte visste figurerat i media tidigare. I aftonbladet 0303 står: "Vid Birger Jarlsgatan, 100 m från Stureplan, slutar polisens spår efter Olof Palmes mördare. Här stod mannen med revolvern i sin handledsväska oerhört andfådd kl. 23.30 i fredagskväll".

Lite längre fram: Lisbeth Palme till Säpo - "Det var inte ert fel" (okidoki)

Läs även Expressen 0305 "Tre män slog en ring runt Palme".

Jag är medveten om att det är kvällstidningsjournalistik med uppgifterna måste ju härröra ifrån någon.
Senast redigerad av riskybizzy 2014-12-28 kl. 22:31.
Citera
2014-12-28, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Det var den yngsta brodern som sa det. Mårten försökte prata bort det. Hade Skavlan varit lite påläst hade han haft 2000 talets största scoup där!
Enligt mig det viktigaste och enda vettiga som kommit fram från den familjen. Personligen tror jag att Mårten har fått förklaringen till mordet berättat för sig för många år sedan...
Vad tycker ni andra om "scoopet i Skavlan"?

Jag hoppade till i soffan när uppgiften kom. Senare såg jag att den redan fanns sedan tidigare i något annorlunda form i Dammegårds tegelsten. Han hävdar där dessutom att det redan framgått i GKs rapport. Får ta och läsa det där betänkandet igen...
Citera
2014-12-28, 22:37
Medlem
Citat:
Mycket intressant att läsa dessa artiklar. Framkommer uppgifter som jag inte visste figurerat i media tidigare. I aftonbladet 0303 står: "Vid Birger Jarlsgatan, 100 m från Stureplan, slutar polisens spår efter Olof Palmes mördare. Här stod mannen med revolvern i sin handledsväska oerhört andfådd kl. 23.30 i fredagskväll".

Lite längre fram: Lisbeth Palme till Säpo - "Det var inte ert fel" (okidoki)

Läs även Expressen 0305 "Tre män slog en ring runt Palme".

Jag är medveten om att det är kvällstidningsjournalistik med uppgifterna måste ju härröra ifrån någon.

Handledsväskan är intressant. Det kan knappast ha varit vanligt att man sprang runt med en sådan på fredagskvällarna. Jag vet bara två, Skandiamannen och mördaren. Fast hade inte 33-åringen en också?
Citera
2014-12-28, 22:43
Medlem
Citat:

De uppgifterna är nog baserade på Susanne T:s (upphovskvinnan till fantombilden) vittnesmål. Hon såg en man i Smala Gränd som vek av åt höger ned mot Birger Jarlsgatan vid Snickarbacken ca 2330.

Jag ser dock ingen uppgift i Grk att hon skulle sett en väska, så den delen är nog fria fantasier från ABs sida.
Citera
2014-12-28, 22:46
Medlem
ejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det ligger en hel del i vad Dahlsten säger i intervjun. Mördaren bör ha stått med Dekorimas upplysta skyltfönster bakom sig vilket gör att han framstår som en mörk skugga mot en upplyst bakgrund. Hade däremot LP haft Dekorima bakom sig då hade mördarens ansikte varit upplyst och möjligt att identifiera.

Lägg därtill chock, något som Dahlsten tar upp men LP förnekar. Dahlstens version bekräftas dock av i stort sett alla som var på mordplatsen. LP var i stort sett inte nåbar, pratade oavbrutet och ofta i affekt, rörde sig fram och tillbaka. Det är bara i hennes egen minnesbild hon är kall, observerande och uppmärksam. Synd att vi inte har mer vittnen som kan berätta vad hon sa, spontant, den där natten. Hage t ex har ju sagt att hon stängde öronen för att kunna koncentrerar sig på OP.

På LAC bandet kan man höra Lisbeth prata i ambulansen. Och om man haft medhörning på de 90 sek långa första larmsamtalet via mobiltelefon direkt från mordplatsen hade man med all säkerhet fått höra mycket mycket mer intessanta saker. Nu hör man bara de första 5 sekunderna sedan är det tyst av någon anledning. Antar att det klippts bort.
Citera
2014-12-28, 23:11
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ejdar
På LAC bandet kan man höra Lisbeth prata i ambulansen. Och om man haft medhörning på de 90 sek långa första larmsamtalet via mobiltelefon direkt från mordplatsen hade man med all säkerhet fått höra mycket mycket mer intessanta saker. Nu hör man bara de första 5 sekunderna sedan är det tyst av någon anledning. Antar att det klippts bort.

Menar du Leif Ljunqvists samtal till LAC?

På samma ämne:
LAC-bandet avfärdar påståendet från bl a Sven Anér att Lisbeth Palme skulle anlänt till Sabbatsberg i polisbil. Hon hörs i bakgrunden i en av ambulansen kontakter med LAC säga något i stil med "Palme har fallit".

I ett av de sista samtalen på LAC-bandet hörs ambulansmannen Kenneth Laurell tala med LAC-telefonisten Sonja Teir. En klart tagen KL säger om färden till sabbatsberg. "Och med hans fru skrikande hela tiden". Ytterligare en spik i kistan på teorin att LP bytt kappa och kommit med polisbil till Sabbatsberg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in