2014-12-28, 09:00
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Jag har nu gått igenom tre av de borgerliga partiernas facebooksidor
Bra jobbat, plus ett på den.
Ja, det bubblar verkligen i alliansleden och det har fortfarande inte ens gått ett dygn. Har du koll på hur det ser ut hos S, V och MP? Grinigt där med?

Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Det innebär dels att alliansen tycker att det är ett jättestort problem när ett parti på 13 procent stoppar upp processen. Men det är helt ok när ett parti på 7 procent gör samma sak. Vidare visar de att de är mer villiga att ge efter för vänsterpartiet (i hela regeringsfrågan) än att ge efter för sd (i en fråga). Frågan är hur många av alliansens väljare som är eniga med den kompromissen.
Huvudet på spiken. Det är just denna paradox som partitopparna märkligt nog inte tycks förstå. Alliansarna har bajsat på golvet och springer i sin egen skit och undrar vad det är som luktar. De är helt aningslösa,
Citera
2014-12-28, 09:09
Medlem
Bloodyhollys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swinggail
Varför var SD så korkade att de ej godkände S-budgeten och varför sa deras väljare inte ifrån?

För mig är det helt obegripligt iaf. Det var ju i princip ingen som trodde det skulle bli något extraval ändå.

Det var ett svårt dilemma för Sd-ledningen. En budget som till vissa delar var bra men att låta den gå igenom var att säga ja till starkt inflytande för Mp och V.
Samtidigt skulle de få enorm kritik från sin väljare om de inte tog strid. Sd ledningen valda att göra som de flesta av deras sympatisörer ville. Satsa på en förändring även om de inte visste vad det skulle innebära.

Det som nu har hänt stärker Sd opinionsmässigt mer än något annat. Skaran rödare Sd sympatisörer är lyckliga att slippa alliansen, nu ser de ingen anledning att svika.
Många alliansväljare är skitförbannade på sina partier och de går nu till Sd samtidigt som de som vill att Sd skull utmana också stannar.

En mycket snabbare väg mot att bli Sveriges andra största parti och över 20%. Hade Sd fått makt och inflytande hos någon av de andra blocken skulle SD;s kluvenhet i en röd och blå falang blivit tydligare.
Citera
2014-12-28, 09:25
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodyholly
Det var ett svårt dilemma för Sd-ledningen. En budget som till vissa delar var bra men att låta den gå igenom var att säga ja till starkt inflytande för Mp och V.
Samtidigt skulle de få enorm kritik från sin väljare om de inte tog strid. Sd ledningen valda att göra som de flesta av deras sympatisörer ville. Satsa på en förändring även om de inte visste vad det skulle innebära.

Det som nu har hänt stärker Sd opinionsmässigt mer än något annat. Skaran rödare Sd sympatisörer är lyckliga att slippa alliansen, nu ser de ingen anledning att svika.
Många alliansväljare är skitförbannade på sina partier och de går nu till Sd samtidigt som de som vill att Sd skull utmana också stannar.

En mycket snabbare väg mot att bli Sveriges andra största parti och över 20%. Hade Sd fått makt och inflytande hos någon av de andra blocken skulle SD;s kluvenhet i en röd och blå falang blivit tydligare.

Jag håller helt med i din analys, SD hade en win-win situation oberoende på extraval eller inte. Ingen vettig person hade väl trott att extravalet skulle gett mer än några siffrors skillnad i stöd, men ingen egentlig skillnad i maktfördelningen.

Jag tror att alliansen har gjort bort sig rejält nu. De har skrivit på ett papper som mer eller mindre ger socialdemokraterna ensamrätt till makten även efter valet, för det är väl orimligt att tro att alliansväljarna är speciellt nöjda med den här uppgörelsen, det kommer troligen ge strömmar från alliansen till SD.

Moderatledarens kommentarer på den negativa kritiken är uppseendeväckande tycker jag. Hon påstår att de nu lagt grunden till att kunna ta över makten vid nästa val, tror alliansens strateger verkligen att väljarstödet kommer öka till nästa val med tanke på hur de bakbundit sig själva nu? De förlorade ju redan i förra valet stödet från de lite mer till vänster av sina tidigare väljare till socialdemokraterna, nu kommer troligen många mer till höger att söka sig mot SD.
Citera
2014-12-28, 09:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Ingen som trodde? Alla trodde det fram till igår så försök inte komma hit och spela smart.

Ja jag samt många jag känner trodde då inte det skulle bli det. Men SD verkade ju tro det.
Citera
2014-12-28, 09:39
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheretheslimelive
Det räcker inte med 25%, läs överenskommelsen och räkna om.

Men om du tycker att 25% är för lite, varför tycker du då att ett parti med 13% ska få fälla en regering och utöva utpressning mot alla kommande regeringar? SD lovade ju att fälla alla regeringar som inte hade en budget de tyckte om. Hur demokratiskt är det?
Som jag uppfattar det så räcker det med att ha 7-8% för S och De Fyras Gäng skall då ändå stödja budgetförslaget.
Kan du ställa upp din kalkyl?
Citera
2014-12-28, 09:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Som jag uppfattar det så räcker det med att ha 7-8% för S och De Fyras Gäng skall då ändå stödja budgetförslaget.
Kan du ställa upp din kalkyl?

De 7-8% samarbetar med övriga 80%

SD har 13% och ingen samarbetar med dem
Citera
2014-12-28, 09:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Moderatledarens kommentarer på den negativa kritiken är uppseendeväckande tycker jag. Hon påstår att de nu lagt grunden till att kunna ta över makten vid nästa val, tror alliansens strateger verkligen att väljarstödet kommer öka till nästa val med tanke på hur de bakbundit sig själva nu? De förlorade ju redan i förra valet stödet från de lite mer till vänster av sina tidigare väljare till socialdemokraterna, nu kommer troligen många mer till höger att söka sig mot SD.

Det här blir en nyckelfråga. Om alliansen tappat rejält och även gapet till vänstern ökar och det består under minst några månader, då kommer huvuden att rulla.

Låt oss se alliansen på 30% och två partier runt 3%. Då kommer det att göra riktigt jäkla ont.
Citera
2014-12-28, 09:51
Medlem
Accubonds avatar
Vågar man gissa att Reinfeldt haft sitt smutsiga finger med i det här spelet?

Om det är någon som gladeligen skulle omvandla sverige till en enpartistat för att undvika att SD får inflytande är det han. Vi vet ju sedan tidigare uttalanden att han inte är riktigt frisk, drivs av hat mot SD och svenskarna och är närmast fanatisk när det kommer till massinvandringen. Tror att han är en av få som skulle förgöra sitt eget parti hellre än att titta åt SDs håll, vilket ju är vad han gjort. Dagen 27/12 2014 är ju egentligen dagen då Alliansen dog för de kommer aldrig bli större än de rödgröna nu med den väljarflykt till SD som kommer ske. Vilket förpassar dem till så kallad "opposition" fram till minst 2022.

Jag gissar att det kommer komma fram om något/några år att Reinfeldt var drivande i det här.
Citera
2014-12-28, 09:54
Medlem
Valaskjalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Accubond
Vågar man gissa att Reinfeldt haft sitt smutsiga finger med i det här spelet?

Om det är någon som gladeligen skulle omvandla sverige till en enpartistat för att undvika att SD får inflytande är det han. Vi vet ju sedan tidigare uttalanden att han inte är riktigt frisk, drivs av hat mot SD och svenskarna och är närmast fanatisk när det kommer till massinvandringen. Tror att han är en av få som skulle förgöra sitt eget parti hellre än att titta åt SDs håll, vilket ju är vad han gjort. Dagen 27/12 2014 är ju egentligen dagen då Alliansen dog för de kommer aldrig bli större än de rödgröna nu med den väljarflykt till SD som kommer ske. Vilket förpassar dem till så kallad "opposition" fram till minst 2022.

Jag gissar att det kommer komma fram om något/några år att Reinfeldt var drivande i det här.

Enligt bl.a svt så har han varit med, ja.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/det-hemliga-spelet-bakom-uppgorelsen
Citera
2014-12-28, 09:56
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swinggail
De 7-8% samarbetar med övriga 80%

SD har 13% och ingen samarbetar med dem

För att de andra partier arrogant och demokratividrigt lekar martyrer i strid med väljeropinionen. Häri ligger kimen till insikt.

Det finns helt enkelt inga offentliga skäl som indikerar rationaliteten i valen som träffas nu, och därför reagerar många med förvirring och frustrerade tillrop.

Det är respektlös hykleri vars styrka inte kan granskas, men som döljas i bombastisk retorik a la arnstadianistisk propaganda.
Citera
2014-12-28, 10:02
Medlem
longbow4ys avatar
"It ain't over until the fat lady sings"

Det skulle inte förvåna mig om detta tar ytterligare en vändning snart.
Decemberöverenskommelsen, DÖ, är ett giftigt piller.

Vad gör alliansens riksdagsmän NÄR nästa OU visar att alliansens röstandel halveras och FP, C och KD alla ramlar ur om det vore val nu? Kvar av alliansen blir endast ett M som är mindre än nuvarande SD.
Vad gör de då?
Sitter still i båten eller agerar?

Jag kan mycket väl tänka mig att det blir kaos i alla allianspartier och det kan leda till en helt ny politisk arena som är mycket oväntad för de som nu tror att de vunnit något.

Mitt tips:
Det blir extra val efter att Löfven förlorar en misstroendeomröstning redan när vårpropositionen läggs. De borgerliga ledamöterna bryter partilinjen på grund av trycket från väljarna och på grund av en kraftig vänstervridning i budgeten.

Alla borgerliga partiledare tvingas avgå.
Och "nya alliansen" formas av de flesta borgerliga ledamöterna som ett nytt borgerligt parti som inte utesluter samtal med SD.

Och det extravalet förlorar de rödgröna stort.
Citera
2014-12-28, 10:08
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valaskjalf
Enligt bl.a svt så har han varit med, ja.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/det-hemliga-spelet-bakom-uppgorelsen
Åh fan. Det här var alltså "landsfaderns"/landsförrädarens slutgiltiga fuck you till svenska folket då. Hoppas vi slipper se fanskapet mer överhuvudtaget. Jag skulle bli glad om han fick ett välbetalt jobb i Bryssel eller inom FN bara så han försvinner från Sverige och inte kan göra mer skada här. Men vatten och bröd på en fängelseö känns mer passande, förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in