2014-12-27, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Korrekt. Alliansen har 141 mandat mot regeringens 138. Så de skulle redan nu kunna kräva att få bilda regering med kartellavtalet i ryggen. Men det vill de förstås inte.
Nu blev jag ännu mer förvirrad. Nåja, det jag är säker på är vad jag ska rösta på om ca 4 år iallf. Det kommer inget ändra på. Jisses vad allt blev rörigt helt plötsligt, och jag som trodde jag hade above average koll på läget
Citera
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Man ska styra det efter valresultatet självklart. Men man måste ochså lyssna på folket i frågor som denna om man ser i undersökningar att en majoritet vill minska invandringen.
Jag är alldeles övertygad om att Alliansen också kommer lyssna. Förnyelsen måste dock få ta tid, det måste vara förslag som gör Sverige bättre, inte bara ger Alliansen makten.
Citera
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Fast V har ju inte skrivit på kartellavtalet. De kan förmodligen tjäna på att gå i opposition i det här läget.

Visst. V är det parti som idag skulle kunna tvinga fram en Alliansregering.

Du får ringa Jonas Sjöstedt och höra om han tar förslag.
Citera
2014-12-27, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Vi delar inte samma åsikter, det brukar vara så i en demokrati. Någon vacker dag kanske du lyckas övertala mig, eller tvärtom.

Absolut, men men frågan var hur landet ska styras. Utifrån valresultat eller vad vissa kanske tycker men inte röstar på?

Så kan det absolut vara, och olyckligt så. Men man måste inte berätta om sina politiska övertygelser för någon, det går alldeles utmärkt att bara rösta på SD och vara tyst om man är rädd. Skulle nu en majoritet av Sverige vilja ha minskad invandring så hade nog SD också fått majoritet.

Testa vara Moderat på flashback, man får inte överdrivet många ryggdunkningar direkt

Så kan det vara, men frågan är hur landet då ska styras? Utifrån valresultatet eller vad folk kanske tycker?

Utgångspunkten för valet var att det block som fick störst stöd skulle få styra Sverige, eftersom ingen ville samarbeta med SD. Dom rödgröna blev större och därför bör dom rimligen få styra om man ska hålla sitt ord. Nu blir det nog inget vinstförbud, utan ett kommunalt veto, tyvärr.

Så kan man se på saken om man vill. Alliansen förlorade valet och borde hålla det dom lovar enligt mig. Det är bättre att dom rödgröna som blev större får styra, än att SD ska få inflytande.

Du svarade inte på min kommentar va? Jo där kom den.
Citera
2014-12-27, 23:55
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Du svarade inte på min kommentar va?
Ingen aning faktiskt, blev rörigt där. Släng fram den igen, så ska jag försöka svara.
Citera
2014-12-27, 23:57
Medlem
deadsets avatar
Citat:
Så kan det absolut vara, och olyckligt så. Men man måste inte berätta om sina politiska övertygelser för någon, det går alldeles utmärkt att bara rösta på SD och vara tyst om man är rädd. Skulle nu en majoritet av Sverige vilja ha minskad invandring så hade nog SD också fått majoritet.

Nej. En majoritet kan tycka att vi har en alldeles för stor invandring av helt fel människor utan att SD får majoritet. Precis som jag skrev så kanske man prioriterar andra frågor.

Citat:
Så kan det vara, men frågan är hur landet då ska styras? Utifrån valresultatet eller vad folk kanske tycker?

Jag tycker att man ska respektera demokratins spelregler och samtala även med Sveriges tredje största parti. Att göra allt man kan för att utestänga 13% av folkets röster från inflytande är inte demokrati. Uppenbarligen så känner sig de borgerliga väljarna förda bakom ljuset också. Det de sysslar med i riksdagen just nu upplevs som ren fascism av väldigt många. För övrigt så är inte SDs väljarkår en krympande skara - det är det enda parti som växer. Detta visar man heller ingen hänsyn till. De fördubblar sitt väljarstöd från val till val. Varför respekterar man inte detta och samtalar med dem? Hur svårt kan det vara att bara samtala med dem?
Citera
2014-12-27, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mina3grabbar
Jag hittade 2 positiva kommentarer!
1 var från en vänsterväljare som tackade för rösten.
Som sagt ganska uppenbart att många av de som neggkommenterar är gråtfärdiga SD-partister utkommenderade av sina överordnade.
Citera
2014-12-27, 23:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Som sagt ganska uppenbart att många av de som neggkommenterar är gråtfärdiga SD-partister utkommenderade av sina överordnade.
På med foliehatten du. Det är uppenbart att det är övervägande allians/moderatväljare som skriver där.
Citera
2014-12-27, 23:59
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Se mitt svar ovan. V är inte bundet av kartellavtalet.

Nej inte formellt, men de är ju del av regeringsblocket som gör dem större än alliansen. Skull de formellt ingått blev det väl magstarkt för alliansen. Nu kan det hävdas att de står utanför.

Men Lyssna på Jonas Sjöstedt han vädra morgonluft!
Citera
2014-12-28, 00:01
Medlem
Citat:
Jag är alldeles övertygad om att Alliansen också kommer lyssna. Förnyelsen måste dock få ta tid, det måste vara förslag som gör Sverige bättre, inte bara ger Alliansen makten.

Jo du svarade. FB tar lite tid på sig.

Hur kan du vara så övertygad? Ingen utom SD vill prata om det. Det måste inte alls ta tid. Stryp invandringen imorgon och inget kommer att hända, förutom vandalism för miljarder i förorterna, sedan så ger man polisen rätt att stoppa det, vilket man inte har nu. Sverige kan bara tjäna på det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
På med foliehatten du. Det är uppenbart att det är övervägande allians/moderatväljare som skriver där.
Nej det är det faktiskt inte retoriken känns igen. SD-gråterskor som förövrigt är extremt överrepresenterade på nätet. Ni kan inte ha mycket fritid alls bundna till nätet och 4564 forum. Nätnötter.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Spela inte dum...

V ingår givetvis som stöd för S+Mp.
Visst, Sjupartiet är fortfarande Sjupartiet. Inget snack om saken. Hur mycket de än försöker mörka att V spelar med i fult spel i kulisserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in