2014-12-27, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det tror jag inte. Jag har läst många av kommentarerna och de verkar absolut inte vara skrivna av SD:are utan av besvikna moderater. Det lär synas i kommande opinionsundersökningar...

Det ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan uppgörelsen går i stöpet. Det är inte om den gör det, det är om moderaterna bryter den innan även de rasar under 4% spärren. Gratulerar SD till en ny intellektuell seger, moderaterna har just blåst bort tillräckligt med väljare för att aldrig kunna regera 2018. Nu får direktörerna i M vara knähund till svetsaren så länge de orkar eller han vill ha dem!

M har just avgjort framtiden, ska vi ha en borgerlig regering i framtiden så måste SD ingå för de är där mandaten finns bra jobbat AKB!
Citera
2014-12-27, 21:43
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Just vad gäller inkomstskatten sa Löfven på en intervju som DN gjorde med honom att det kan han inte förändra i våren med det nya budgeten. Men jag kan ha fel.

Exakt, vilket, enligt den här överenskommelsen då, ger honom fritt utrymme att göra precis vad han vill med.
Kom ihåg, den här överenskommelsen gäller fram tills 2022 eller när det nu var, det är inte bara tills nästa budget-år eller dylikt.
Man har helt enkelt gett det styrande delen fritt kort att lägga precis vilka budgetar man vill UTAN att man har möjligheten att opponera mot den som opposition. Oavsett hur svag eller stark sittande regering är.
Det tycker jag är fel.
Citera
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Så, om SD får 30% 2018 och blir största parti så kommer de andra partierna lägga ner sina röster och ge SD fritt spelrum? Har jag fattat det rätt då? Känns ju inte särskilt troligt. Sverige verkar inte klara kritik.
Njaeäää. Den här överenskommelsen gäller bara om ett block skall regera i minoritet. SD tillhör inget block och är automatiskt uteslutet. Fiffigt va?

Gissa om de borgerliga kommer att grina och svära när det går upp för dem hur blåsta de blivit denna gång.
Senast redigerad av flipflap 2014-12-27 kl. 21:46.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det tror jag inte. Jag har läst många av kommentarerna och de verkar absolut inte vara skrivna av SD:are utan av besvikna moderater. Det lär synas i kommande opinionsundersökningar...

Får väl se hur länge opinionsundersökningar tillåts.

Edit:

Citat:
Ursprungligen postat av VitiumVirginis
SD firar, det här garanterar massiva framgångar nästa val.

Ja, om det blir av och om SD fortfarande är tillåtet då.
Citera
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Det här året nej.
Men när Lövet själv får lägga sin egen budget, och alliansen inte får rösta ner den, vad händer då?
Det blir intressant:
Om alliansarna låter bli att lägga budget så blir deras väljare tokvansinniga.
Om alliansarna lägger budget men väljer att lägga ner den till förmån för sosseriet blir deras väljare tokvansinniga.
Om alliansarna däremot lägger budget och röstar på den så kommer SD att göra detsamma och Löfvén skickas på nytt ut i dimman.

Tufft, undrar om de verkligen har tänkt över sin situation innan de hoppade i säng med sosseriet. Löfvén tänker som bekant inte alls.
Citera
2014-12-27, 21:44
Medlem
Pukeeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Garva lagom. Varför skulle inte en yrkesarbetare kunna bedriva politik? Vill vi verkligen ha politikerbroilers att leda vårt land? Folk som aldrig arbetat, inte vet nåt om livet, som bara gått i skolor, studerat och ägnat sig åt teoretisk politik?

Tack Tammer, Naturligtvis kan yrkesarbetare bedriva politik fan så mycket bättre än borgerliga företagsledare och socialbidragstagande Sverigedemokrater
Citera
Medlem
Vi bör tacka Lundell för detta! Tack Uffe!
Citera
Medlem
6E303062s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Precis. Om man lagstiftar om någonting kan det ogiltigförklaras endast genom en ny omröstning.

Men nu har man ju inte avtalat om att inte lägga enskilda motioner, utan enbart om att släppa igenom den största koalitionens budget, samt om att den största koalitionen skall bilda regering även om en majoritet av Riksdagen skulle rösta emot regeringsbildningen.

Att Alliansen helt skulle avstå ifrån att lägga motioner finner jag osannolikt, och hela utspelet är därför, i min mening, ingenting annat än hyckleri. Jag tvivlar inte på att man blixtsnabbt kommer att vara för en ny ändring, t.ex. om Sverigedemokraterna skulle bli största block genom att t.ex. få 40% i nästa riksdagsval.
Citera
2014-12-27, 21:45
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scientia-Vis
Haha, kommentarerna på Nya Moderaternas Facebook spårar ur. Moderatorerna har inte en chans att censurera längre! Egna politiker och många personer som varit väldigt pro-M på FB vänder sig nu mot partiet!

Länk?
Citera
2014-12-27, 21:45
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Det blir intressant:
Om alliansarna låter bli att lägga budget så blir deras väljare tokvansinniga.
Om alliansarna lägger budget men väljer att lägga ner den till förmån för sosseriet blir deras väljare tokvansinniga.
Om alliansarna däremot lägger budget och röstar på den så komer SD att göra detsamma och Löfvén skickas på nytt ut i dimman.

Tufft, undrar om de verkligen har tänkt över sin situation innan de hoppade i säng med sosseriet.

Sista alternativet FÅR dom ju itne göra i och med den här överenskommelsen. Risken finns alltid att SD kommer att rösta på deras förslag, och då har man ju lovat att man ska lägga ner sina röster.
Man har väldigt effektivt pungslagit sig själv, och man gjorde det med ett stort leende och väldigt fina ord om att "ta ansvar".
Men det här visar bara att politiker inte finns till för sina väljare. Man finns till för sig själv och sin karriär och sin plånbok.
Citera
2014-12-27, 21:46
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knapptryckarn
Varför har vi bara ytterligheter att välja på? Antingen broiler eller svetsare...
Löfven har ju gjort mer än arbetat som svetsare. Jag kopierar bara lite från Wikipedia:
"Stefan Löfven har engagerat sig i globaliseringsfrågor: han har varit internationell sekreterare för Svenska Metallindustriarbetareförbundet, styrelseledamot i Nordiska Metall och styrelsesuppleant i Europeiska Metallarbetarefederationen. Han har även suttit i styrelsen för Olof Palmes Internationella Center och var 2004–2012 vice ordförande för Exportrådet.[13] Han satt dessutom med i universitetsstyrelsen för Kungliga Tekniska Högskolan under åren 2010–2012.[14]"

Han är väl lite mer än bara svetsare, kanske...
Citera
2014-12-27, 21:47
Medlem
Storalfs avatar
På Akb:s facebook får hon kritik av bla paret adelsohn och stegö chiló. Det är inte många som rycker ut till henne försvar heller direkt. Hur förankrat i partiet var det här beslutet egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in