2014-12-27, 16:55
Medlem
geggveckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Vi har minst tre partier som slickar fyraprocents-spärren. Det hade kunnat bli ett historiskt val och den politiska kartan kunde ha ritats om rejält. Hur kan du få det till att inget "konkret" skulle förändras? Dessutom så hade det gett väljarna en chans att ta ställning till det du kallar soppa, och sedan tänka om. Men det vill du inte att de ska få chans att göra. Varför?

Det hade kunnat bli ett historiskt val, eller så hade resultatet blivit ungefär detsamma. Det troligaste är att inget i grunden hade förändrats, vi hade fortfarande suttit med två block som båda saknar majoritet och ett 13%-parti som vägrar att släppa fram någon annan om de inte får som de vill. Varför lägga ut 500 miljoner på ett nyval som inte hade lett fram till några förändringar?

Nu har det ändå framkommit en lösning som hindrar SD:s dumheter, och då behövs inget nytt val- även om jag personligen tycker att det hade varit intressant med ett extra val!
Citera
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Man kan också undra hur många som faktiskt är alliansväljare av dessa kommentarer.
Glen Glensson är det tydligen en som heter. Haha, jo tjena! Kontot är helt nyskapat verkar det som.

FB hetsar ju alla att gå in där och skriva så det är väl inte så märkligt.
Citera
Medlem
bernad_laws avatar
Det här kommer aldrig att hålla ihop, inte med de upprorsstämningar som råder inom främst M men egentligen hela alliansen. Man kommer att tvingas backa från överenskommelsen på ett eller annat sätt, för jag tror inte att man har det stöd som detta kräver. När opinionsundersökningarna börjar hagla in tror jag inte detta kommer framstå som speciellt klokt.
Citera
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Man kan också undra hur många som faktiskt är alliansväljare av dessa kommentarer.

De flesta är nog det tror jag.
Själv har jag ALLTID röstat borgerligt, men aldrig mer.
Det blir en röst på ett oppositionsparti nästa gång.
Citera
Medlem
Storalfs avatar
Det här är bara början på något stort är min känsla. De närmaste åren blir intressanta nu när sjuklövern (ja jag räknar även v) har visat sig vara beredde på att kompromissa om i princip allting för att hindra sd. Jag vågar inte ens utesluta möjligheten att sd som parti kriminaliseras. Fn-konventionen 4a ger stöd till att förbjuda rasistiska organisationer och vem ska bestämma om sd är rasistiska eller inte? Inte kommer det vara upp till dem själva iaf.
Vi har sett hur politiker i Grekland blivit fängslade, Åkesson och Karlsson på tur?
Citera
2014-12-27, 16:56
Medlem
ColaKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
För er som är nyfikna på vad väljarna tycker, spana in Nya moderaterna på facebook (samt, Kd, Fp och C) - folk är INTE glada.

Här: https://sv-se.facebook.com/moderaterna/posts/10152605309466156

Alliansen gjorde enormt många besvikna i och med dagens beslut kan man minst säga....
Citera
2014-12-27, 16:56
Medlem
DumleDancos avatar
Skulle någon kunna förklara läget för en idiot.

Citat:
1. Den regeringskandidat som samlar stöd från en
partikonstellation som är större än andra ska släppas fram.

Inga konstigheter.

Citat:
2. En minoritetsregering ska kunna få igenom sin budget

Inga konstigheter här heller.

Citat:
3. Utbrytningar av budgeten är inte möjliga

Är väl ett fint sätt att säga att den föreslagna budgeten ska accepteras i sin helhet och resterande partier ska ej försöka kompromissa eller köpslå kring budgetens olika delar.

Citat:
4. Tre politiska områden pekas ut för samarbete och samtal. Pensionsfrågan, försvarsfrågan och energifrågan.

Okej.

Om jag förstår överenskommelsen rätt så kommer väl alliansen forsätta att rösta för sin politik i sakfrågor som ej rör budgeten och regeringsfrågan. Somliga har påstått det motsatta men det vore ju väldigt konstigt.

Om ovan är sant så påverkar det endast Sverigedemokraternas vågmästarroll i frågor som rör budgeten och regeringsfrågan. Frågar då jag har läst påståenden om det motsatta.

Om ovan är sant så borde det ej har någon påverkan på Vänsterpartiets inflytande på politiken. Alliansen har väl som avsikt att släppa fram en regering bestående av S och MP. Regeringen kommer så klart bli tvingade att söka stöd från V eller andra partier i specifika sakfrågor men det skulle väl alltid vara fallet.
Citera
2014-12-27, 16:57
Medlem
Syeks avatar
Ni som har röstat på högern? Hur känner ni?
Citera
2014-12-27, 16:59
Medlem
bollen_1s avatar
Jag känner till massor vilka trodde Moderaterna skulle bromsa invandringen 2006! Så fort har det gått och jag sätter mina pengar på att de sjunker som en sten nu.
Citera
2014-12-27, 16:59
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
SD kan ju låsa läget igen. Genom att säga att man kommer rösta emot alla förslag om det inte är direkt vår politik. Då kommer regeringen inte få igenom i princip någonting och vi är där igen

Då tvingas sjuklövern skämma ut sig ännu mer och rösta lika även i alla sakfrågor

Nej, för SD kommer inte ha något inflytande över budgetomröstningen.
Citera
2014-12-27, 17:00
Medlem
Sebbe.Straxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syek
Ni som har röstat på högern? Hur känner ni?

De som röstade på alliansen blir nu rövknullade. Vänstern uttalade sig nyligen i SR P1 och är jätteglada att nu Alliansen kommer driva igenom vänsterpolitik.
Citera
2014-12-27, 17:00
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Förutsätter att SD nu kommer att justera sin taktik och inte bara rösta emot regeringens budgetar, utan rösta ned den i VARJE ENSKILD FRÅGA.

Nu kommer propositioner och motioner, vardagsarbetet i riksdagen tar vid. FÄLL, FÄLL, FÄLL! Nu gäller hårdhandskar, här vänds inte andra kinden till. Betalt-kvitterat, svinhugg går igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in