2014-12-27, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det måste vara betalda partifuntionärer, så korkad kan ingen enskild vara.

Det är sannolikt riksdagsgrupperna som varit med och format beslutet.....riksdagsmännen har hyfsade inkomster...som de är rädda om......och inte vill riskera i ett extraval.

Vi ska inte bortse från detta....det kvids nog en hel del ute i landet inom ett antal partier. Det kan bli förtroendekriser mellan partimedlemmar och riksdagsgrupper.......sen är frågan hur M's partistämma avlöper.......kan det bli turbulens där....eller väljer man att sitta stilla i båten?
Citera
2014-12-27, 12:45
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe.Straxx
Nu kan alla se att SD är den enda oppositionen och vill man har ändring i Sverige så är det bara SD man kan rösta på. Alla ser detta svart på vitt, SD är den största vinnaren på detta!
De känns mer som den största förloraren, de spelade bort alla sina möjligheter och jag gissar att de lär sjunka som en gråsten.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xmz
Synnerligen skrämmande. Det kommer koka något enormt i stugorna de kommande 4 åren och SD kommer kliva över 20% till valet 2018.

Det som kommer hända är att 2018 är vi tillbaka till två block. SD mot resten. Fortsatt samarbete mellan alla partier för att till varje pris frysa ut över en dryg miljon svenskars åsikter. Fullständigt kaos kommer råda fram till 2022 och ingen bör vara det minsta överraskad när nya Breivikare står på rad. Vilket jag hoppas.

Vadå frysa ut ???
Sverigedemokraterna ingår ju inte i något av de två blocken och kan således inte bli utfrysta.
Sverigedemokraterna är inte ens medräknade...

Tycker du Socialdemokraterna blir utfrysta när Alliansen sitter vid makten ?

Sverigedemokraterna kan få 30% i valet 2018 och kommer ändå inte få något inflytande på politiken då dom inte har några sammarbetspartners. Att SD inte har sammarbetspartners beror nog på deras hot om att fälla alla budgetar, deras utspel om judar och samer, att politiker sitter och sprider rasistpropaganda på internet och åker fast, att valda politiker stödjer moskebränder osv osv..
Citera
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Felixius
Sverige är allemansrättens land och denna svenska tradition - som vi svenskar är mycket stolta över - förs vidare av alla utom fascisterna, som förstås vill splittra och sprida hat mellan människor med skilda bakgrund.

Svensk kultur accepterar inte detta fascistiska hat. Vi står enade bakom nationen och i dag visade Sverige vad svenskhet är för något: uppgörelse för Sveriges bästa.

Mja, genom att ta emot en stor andel människor från kulturer som inte alls går med på idéer som människors lika värdighet, rättigheter för HBTQ-gruppen osv osv är det snarare Decemberpartiet samt V som för in hatet i samhället. Detta om något bör vara fullständigt glasklart för de flesta.
Citera
2014-12-27, 12:46
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mixen misogyn
Inte läst hela tråden så jag vet inte om nån funderat på att 2022 är första valet som man kan ha ändrat grundlagen till. Tänker på alla er som prompt hävdar att det bara är en överenskommelse. Kanske finns en anledning till att den håller till just 2022?
Tror inte en grundlagsänding är aktuell. Vad skulle den innehålla i så fall?

Anlednignen till ett slutdatum är att man måste kunna modifiera avtalet om det skulle behövas.
Senast redigerad av Clodius 2014-12-27 kl. 12:56.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Häftigt, när kommer motattacken? Eller har ni redan börjat genom de oerhört fega pyromanattackerna mot muslimer?

Ni? Du får gärna säga du till mig.

Jag tolkar ditt svar som att du tror att jag är rasist/SD-anhängare?

Jag är för fri invadring, och precis lika mycket emot dom sionistiskt kontrollerade SD som dom sionistiskt kontrollerade S, M, C, MP, V osv. osv.

Men jag har lika mycket (ganska mycket faktiskt) förståelse för människor som bränner bilar i förorter som människor som bränner ner moskéer. Är det ett idealiskt sätt att protestera? Självklart inte...men det är ju vad som händer i en "diktatur". När demokratin slutar fungera så går det ju inte att protestera demokratiskt mot demokratin, det säger sig självt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe.Straxx
2020 hoppas vi väljarna vaknat och ger SD över 50 procent.

Då kommer det ett förbud.
Citera
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamburgarsvarulv

Jag tror vi ska vänta några dagar tills nyheten har lagt sig innan man ser hur det tas emot.

Om man lyssnar på det som sagts så är det inte att man ska regera ihop utan att man ska kunna regera som
Minoritetsregering o j ta bort möjligheten för ett enda parti att kunna skapa kaos. De överenskommelser man pratade om är inga nya.

Man var tydlig med att man är fortfarande i opposition men man vill kunna regera Sverige i framtiden utan att ett parti kan -fälla varje regering som inte går med på deras villkor-

Sd och endast sd är att skyllas för det kaos som skapades och som dom fortfarande försöker skapa.

Du hör väl själv hur ihåligt det låter. Man kan inte vara opposition samtidigt som man står och ler tillsammans med Stefan Löfvén mot kamerorna. Det vi har nu, är en situation där de största partierna har tagit sig rätten att utan riksdagsmajoritet i princip kunna regera som en majoritetsregering. Man kan få igenom precis vilken budget som helst, med precis hur tokiga förslag som helst och en majoritet kan inte stoppa detta p.g.a. att Sverigedemokraterna skulle kunna vara del i denna majoritet.

Det man vill är att vissa partier ska kunna styra och ställa hur som helst, precis som innan, trots att det inte längre speglar hur svenska folket har röstat. Då kan man ju diskutera hur demokratiskt ett sådant förfarande är. Bör man överhuvudtaget ha representativ demokrati längre när det bara verkar missbrukas och folket i allt högre utsträckning distanseras från de politiker de har att välja mellan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Ehhh?? Missnöje med vad? Missnöje med att det kommer att gå att bilda en funktionell regering?? Hur MÅR du egentligen????

Man har lyckats bilda en funktionell regering i Nordkorea också, demokrater bryr sig om hur dessa funktionella regering bildas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Vadå hot mot demokratin ?
Dina anledningar till slopat nyval må vara rätt men ett hot mot demokratin ?

Vad de största blocken (87% av väljarna) kom fram till idag är att inte låta sig hotas av Sverigedemokraterna som har lovat att fälla alla kommande budgetar som inte gynnar dom själva.

Det är precis samma demokrati som innan, varken mer eller mindre.

Även om SD får 40% 2018 så har de en majoritet i opposition. SD måste få 50%+ för att kunna styra sverige, eller ingå i ett block. Men ingen vill ju ingå i block med SD efter deras HOT och utspel om judar och samer.

Det är hot mot demokratin att det inte krävs en majoritet för att styra och att nu sju partier blir ett. Dessutom måste man kunna diskutera med alla partier, även SD. VP är minst lika extremt som SD på andra hållet men det är allmänt accepterade, det är mycket märkligt för mig.
Sann demokrati är att största block styr och att allas röster beaktas utan utfrysning.
Citera
2014-12-27, 12:47
Medlem
RemeronDreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Vadå hot mot demokratin ?
Dina anledningar till slopat nyval må vara rätt men ett hot mot demokratin ?

Vad de största blocken (87% av väljarna) kom fram till idag är att inte låta sig hotas av Sverigedemokraterna som har lovat att fälla alla kommande budgetar som inte gynnar dom själva.

Det är precis samma demokrati som innan, varken mer eller mindre.

Även om SD får 40% 2018 så har de en majoritet i opposition. SD måste få 50%+ för att kunna styra sverige, eller ingå i ett block. Men ingen vill ju ingå i block med SD efter deras HOT och utspel om judar och samer.

Det finns inga som helst hot mot judar och samer, du fabulerar, och du gör det ofta. Meningslöst att hitta på saker på det sätt som du gör.
Citera
2014-12-27, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Intressant!
Denna konstellation och sedan fyll på med 100 000 muslimer per år och det blir riktigt intressant att se hur landet ser ut 2018.

Frågan är om ens en diktatur kan reda ut de interna problemen i riket vid denna "decemberlösnings" utgång 2022?

Nu klev det fram endast ETT oppositionsparti i Sverige och det här ger utrymme till fler oppositionspartier med en mer "hard core" syn på landets utveckling till en muslimsk stat.

Nu tror jag att SvP kommer att öka seriöst och vi har "svetsarn" att tacka för det. Att vara så djävla maktkåt så man är beredd att störta världens finaste land i avgrunden trodde jag inte var svenskmannaed.

Nu påbörjar vi det fria fallet mot ett system som i USA i Sverige.

Sverige är fantastiskt! Stackars djävla Sverige!
Men starta inbördeskriget då. Jag ser fram emot det. Då kan vi röda krossa er en gång för alla. Vi är mer än dubbelt så många och vi gör redan mycket mer än att sitta framför datorn och lipa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in