2014-12-27, 11:15
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Stranger
Batra säger att det är viktigt för demokratin att det partiet som väljarna faktiskt valt också ska få styra! Undra hur det hade blivit om SD är det största partiet 2018. Ändras spelreglerna igen då?
Så sa hon inte, hon sa regeringsalternativet.
Citera
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Du menar att bara 7% vill ha en bättre miljö?? Som röstade på Miljöpartiet.

Tomte.

Med tanke på att MP bara till namnet bryr sig om miljön i dagens läge så blir det där ganska skevt.
Till exempel V har en betydligt mer genomarbetad miljöpolitik.

Att det är betydligt fler än 12.8% som vill minska invandringen kan ju alla normalbegåvade se, men MP fokuserar knappt på miljön idag...
Citera
Medlem
Det är bra att makten bakom demokratifasaden nu gör detta drag och tydliggör vad som står på spel.
SD behöver nu ett stort tillskott av duktiga politiker, och jag tror de är på väg.
Citera
Medlem
gato12s avatar
Nu får du sätta dig ned och andas lite.

I Sverige har det alltid varit så att det största minoritetsalternativet fått regera, ända tills SD kom i i riksdagen och ville leka hela havet stormar.

Behövs inga konstitutionella ändringar, bara att följa praxis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
??? Självklart kommer oppistionspariterna att presentera egna budgetallternativ?? Eller??????

Ja, sannolikt partivis....troligen inte som allians....men detta har man mig veterligen sagt tidigare.
Sedan kommer de partier som inte fått igenom sin budget att lägga ned sina röster.
Citera
Medlem
1x1s avatar
Tycker Anna Kinberg hittills framstår som svag i rollen som partiledare, tänker då framförallt på hur hon i princip läser inantill vid alla presskonferenser. Blir intressant att se hur Lövfén ångvältar henne i kommande debatter. Nu är det ju ett skådespel förvisso, det bekräftades ju om inte annat idag, men ett tapp för moderaterna innebär ökat stöd för SD. Tror dock det saknar betydelse annat än som folkuppväckelse. Ser henne som en moderaternas Sahlin. Ett uteblivet extraval kommer självklart också minska stödet för socialdemokraterna då jag tror att många arbetare idag fick upp ögonen för hur bedragna de är och alltid har varit.
Citera
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktorwestring
Som jag fattat det att man lägger ner alla röster på sina egna budgetar så "största partiet"-falangen får igenom sitt både denna och nästa 4-årsperiod. Så jävla fegt.

Hur fan kan man då kalla sig för opposition. Det är så sjukt jävla fegt ja!
Citera
2014-12-27, 11:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du hittar på.
Och ni har förlorat nu.
Endast småbarn har svårt att inse det.

Vi får väl se i nästa opinionsundersökning som påbörjas efter idag. Alliansen borde tappa stort på detta.
Citera
2014-12-27, 11:16
Avslutad
Vad är formfrågor för något? Lööf hittar på nya ord
Citera
2014-12-27, 11:17
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Jag håller inte med.
Resultatet efter valet 2018 kan mycket väl skicka tre partier under sträcket samtidigt som SD passerar 20% och går om pajasmoderaterna.
Då har vi ett nytt intressant läge.
Du greppar efter halmstrån.
Ett sådant system de lade fram nu utestänger SD för all framtid från reell makt med mindre än egen majoritet, och det kommer ni aldrig att få.
Citera
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedGreenMan
Frågan är om det blir val 2018 ens? De verkar så panikslagna av SD att de kan tänka sig göra precis vad som helst, är ingen SDare men detta beteende gör att jag hoppas att vi får en egen Breivik (men som massakrerar riksdagen istället för barn och ungdomar). Alternativt en brutal slakt av folk i en storstad av typ IS så bubblan spricker.

Tycker det allvarligt är dags att offentligt avskaffa denna låtsasdemokrati som ändå inte har funnits så länge jag kan minnas.

Ja, givet att denna uppgörelse avses gälla fram till 2022, så blir 2018 en smula osäker. Fast får SD ~20% så framåt 2018, så är frågan vad man försöker hitta på för att neutralisera demokratin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Att lägga sin röst nu på SD är att slänga bort sin röst helt.
Vi såg hur långt SD var beredda att gå bara för att få visa sin makt.
Nu kom reaktionen, SD utesluts från all reell makt i riksdagen.

Vart exakt som jag sade det skulle bli resultatet av SDs utspel.
Det är inte kvantfysik det handlar om.
SD spelade just bort sin roll i svensk politik.

Det är inte riktigt så denna gång. Valet är redan över. Och det spelar ingen som helst roll nu om SD har makt eller inte. Det är nästa val det handlar om och det finns inte en chans i helvete att MENA-situationen kommer att förbättras under denna tid. Snarare tvärtom. Fler bränder, fler mord, fler misshandel, fler rån osv. Allt detta kommer att hände då 7-klövern regerar och dom har i stort sett sagt att dom kommer att fortsätta ta in mängder med MENA.

Hur länge till tror du att folket kommer att orka blunda? Malmö är i stort sett redan förlorat. Landsbygder invaderas. Lokala kommuner mass-protesterar.

Nej, som jag ser på det så har 7-klövern i denna stund trampat på den största minan som finns ute på fältet. Ett nyval hade kanske gynnat SD på kort sikt och gett dom ett par procent till. Men nu så har dom i utbyte för 4 ytterligare år istället fått chansen att spränga 7-klövern totalt 2018. Så länge som 7-klövern fortsätter med samma politik så har det bara funnits dessa två alternativ. Folk har bara varit så fokuserade på nyvals-alternativet att dom inte har sett den andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in