2014-12-27, 11:01
Medlem
Hur ska stora frågor kunna diskuteras nu när den största koalitionen automatiskt ska få igenom sin budget?
Det var bättre tidigare när de var tvungna att förhandla fram en budget med oppositionen.
Behöver vi lika många i Riksdagen nu efter detta?
Citera
Medlem
Jag trodde inte på ett extraval. Jag är tillräckligt gammal för att komma ihåg den tiden när hockeylagen bytte planhalva efter tio min in på tredje perioden.

Jag kommer också ihåg överenskommelserna vid kronkrisen 1994.

Nu finns det egentligen ingen större mening med rikspolitiken. EU har i princip tagit över Sveriges Riksdag där det i stort sett efter denna dag endast tas beslut om laganpassningar av EU-direktiv. Tills i morse kunde Riksdagen besluta om Sveriges budget. Nu är den möjligheten borta.

Nu är det hög tid för att reducera Sveriges Riksdag till säg 149 ledamöter. Ledamöterna kan dessutom bli halvtidspolitiker med några sammankomster per år i Stockholm.

Demokratin, folket, är den största förloraren. Rikspolitiken har blivit meningslös.
Citera
Medlem
På Aftonbladets chatt väller det in kommentarer om hur besviken de är på sina partier pga samarbetet.
Sossarna spottar sina väljare i ansiktet, alliansen spottar sina väljare i ansiktet.
Dom enda i Sverige som känner att detta är bra är dom som har isoleringen av SD som prio ett.
Valet 2018 kommer att bli intressant.
Citera
Medlem
Kan vi halvera antalet riksdagsledamöter nu?
Citera
Medlem
bugulus avatar
Nemen oj, Löfven ljög åter igen. Inte särskilt förvånad.
Citera
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Som jag ser det så har nu 6 partier fusionerat i ett stort yvigt parti med olika falanger. Man låter falangerna styra olika tidsperioder genom ett "gentlemens/womens agreement". Högerfalangen får första halvåret 2015, vänsterfalangen andra halvåret osv. Alla får agera dörrmattor åt varandra, och sedermera blekas ut till oigenkännlighet. Rött-grönt-blått blir till slut beige.

Huvudet på spiken.

Effekten av detta är dessutom också att det hela tiden kommer att göras eftergifter och att alla (7k), precis som pågått nu, kommer söka sig mot mitten. I realiteten får vi en icke-politik där S & M blir än mer lika och där det gör än mindre skillnad på vad man röstar på då S & M hela tiden söker samma breda väljargrupper.
Citera
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMet
Vad är det de har kommit överens om?
Att ta det första steget mot införandet av enpartistat a la Sovjet.
Vad de väljer att kalla de olika grenarna i form av olika partier är bara kosmetika i sammanhanget: Alla är vänsterliberaler och alla är skadliga för Sverige och det svenska folket.
Citera
2014-12-27, 11:02
Medlem
BorgeHs avatar
Skall vi gissa att SD får betydligt mer röster 2018? Med alliansen och s med mp och v i samma båt, vem skall man då lita på?

Blir Jimmie statsminister 2018?
Citera
Medlem
Sujoks avatar
Fan vad man vill se en PK med SD nu, humor på hög nivå! Vilket ord är det nu SD anhängarna brukar använda sig utav?...... just det, självsanering
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det här innebär alltså att de rödgröna kan lägga fram vilka tokigheter som helst i vårproppen utan att Alliansen kommer att agera? De lägger ner sina röster även om de har möjlighet att stoppa galenskaperna?

Ja, svenska folket har ju bestämt att S ska vara störst och få bestämma. Då får man/vi skylla oss själva och dansa efter deras pipa.
Citera
Medlem
en-bra-dags avatar
Den här dagen innebär ett rejält kliv bakåt för demokratin. Sex av åtta riksdagspartier ingår en kartell för att stänga ute SD som från och med nu är det enda riktiga oppositionspartiet (möjligen tillsammans med V). Fyfan för sjuklövern, de har bestämt sig för att förstöra Sverige till varje pris.
Citera
Medlem
hängballens avatar
Jaha då har vi fått veta att vi ska rösta rätt annars görs reglerna om.
Det skulle inte förvåna mig ett skit om såssarna bryter denna överenskommelse om alliansen blir störst 2018.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in