2014-12-25, 00:15
Medlem
mvagrippas avatar
Något som ofta försvinner i tråden är mötet dagen innan MOP. Olof Palme var övervakad från lunchtid torsdag den 27e februari. Samma dag har Försvarsminister Roine Carlsson och Överbefälhavare Lennart Ljung ett maratonmöte med U-tjänsten.

På SÄPOs sambandscentral tar Christer Granqvistemot samtal från ÖB före dennes första officiella kontakt med Roine Carlsson 0545 när RC säger att det var två GM.

Sen kommer Per Rudbergs samtal till Ljung vid halvsjuttiden på lördagsmorgonen. Där kan man tycka att SB chefen var minst sagt senfärdig med att få info. Fram till det att Rudberg får info hade Sovjet kunnat ta halva Sverige. För att vara last line of defence har man dålig beredskap.....

Rudberg ”Om det behövs så är jag klar.”

Ljung ”Vi håller an och ser hur det går.”

Vet båda? Vet en? Rudberg lär ha fått all info som fanns, två GM osv. Säkerligen hade Rudberg en väldigt bra bild av MOP redan på morgonen. Man kan ju ställa sig frågan om han i sin tur ringer några fler samtal.

Kan inte riktigt förlika mig med tanken på Amiral Rudberg på fullaste allvar tror att ryssen är på väg. Att det skulle börja så är ett vanligt scenario men sedan händer det i alla spel betydligt fler incidenter under kommande timmar. MOP var ju en minst sagt isolerad händelse.
Citera
2014-12-25, 02:48
Medlem
Hej!
Jag behöver hjälp av nån som kan förstora en bild och få till bättre skärpa.

Den bilden som är tagen av mordplatsen när Gösta Söderström anlänt och där Poliser precis upprättat avspärrningen, alltså strax efter Mordet.På denna bild syns ett kontor ja rum av något slag vara belyst, rummet ligger mitt emot Dekorima om jag förstått allt rätt alltså inte Skandiahuset.
Rummet är precis ovanför en skylt där det Skandia.
Efter kontroll av flera foton från Mordplatsen verkar detta rum vara det enda i byggnaden som är tänt.
Har även sett en annan bild från Mordplatsen då rummet är släckt.Med det sagt så har någon varit i rummet strax efter Mordet.Personen i fråga kan alltså ha varit i rummet när Mordet begicks och det är inte omöjligt man tittar ut ifall man hör en revolver tryckas av utanför.
Zooma nu in fönstren, högra fönstret kan man se vad jag tror är en blomma plus ett starkt sken av en lampa i ett annat fönster.Men vad är föremålet i mitten fönstret som jag tycker ser ut som en övervakningskamera.Alltså längst ner till höger i mitten fönstret.Föremålet är kraftigt vinklat nedåt alltså precis mot Mordplatsen.Vart Mordet filmat?
Vem tillhör detta rum?
Man har bra uppsikt från rummet och över Mordplatsen.

Frågan återstår är det en kamera i fönstret eller inte?
Samt vem var i rummet?
http://fbportnoy.webs.com/apps/photos/photo?photoid=31085144
Citera
2014-12-25, 03:04
Medlem
Samt så har jag en fråga till vad exakt jobbar en Grafiker med?
Citera
2014-12-25, 04:51
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Intressanta diskussioner.
Jag har ännu inte sett en kritisk granskning av händelserna som ledde op och lp till platsen där skotten föll.
Varför väljer paret att gå?
Det var inget promenadväder.
Varför byter paret sida?
Enligt LP vill hon titta i skyltfönster.

Dessa två beslut placerade OP i korsningen.
Hade detta INTE varit statsministern och hans fru. Då hade den som ville glo i skyltfönster häktats för delaktighet efter en timme.

Detta är en viktig pusselbit anser jag. Dessutom kan resonemanget föras mer fylligt.

Samma eftermiddag ville inte Palme stå vid fönstret när han fotograferades i sitt tjänsterum av en besökande journalist. Han sa enligt samma journalist. Man vet inte vad som finns där ute. Beslut 1.

Samma dag avsade sig Olof vidare bevakning av livvakter. Hade han verkligen gjort det om han då visste att han skulle gå på bio samma kväll. Intressant fråga. Beslut 2.

Det blev biobesök. Där Mårten för inte så länge sedan hos Skavlan påstod att hans pappa försökt få tag på livvakter innan de gick. Tidigare helt okänt för mig. Varför fick han då inte tag på några. Man gick iväg oskyddade. Beslut 3.

Strax efter bion tittade Palme in i en affär där ljuset släcktes. Palme reagerade på detta med rädsla eller oro enl. Mårten. Han kände sig orolig eftersom det hänt vissa saker i närtid om jag minns Mårtens vittnesmål korrekt.

Mårten är pigg på en thestund hemma hos honom o hans flickvän efter bion. Olof också enl. vittnesmålen. Men de 2 kvinnorna i sällskapet avböjde. Man bestämde sig för att GÅ hem. Genom Stockholm city en lönehelg där det gick 15 fyllskallar på dussinet. Där en orolig statsminister INTE var orolig för att gå hem. Beslut 4.

Efter en stund längs Sveavägen bytte paret sida för att titta i ett skyltfönster. Beslut 5.

Detta tycker jag räcker för en diskussion. Där vissa delar, precis som du skriver, inte är seriöst utredda. Där jag själv tidigare i inlägg redogjort för vad jag anser är orsaken till vissa beslut denna dagen o kvällen.
Citera
2014-12-25, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Något som ofta försvinner i tråden är mötet dagen innan MOP. Olof Palme var övervakad från lunchtid torsdag den 27e februari. Samma dag har Försvarsminister Roine Carlsson och Överbefälhavare Lennart Ljung ett maratonmöte med U-tjänsten.

På SÄPOs sambandscentral tar Christer Granqvistemot samtal från ÖB före dennes första officiella kontakt med Roine Carlsson 0545 när RC säger att det var två GM.

Sen kommer Per Rudbergs samtal till Ljung vid halvsjuttiden på lördagsmorgonen. Där kan man tycka att SB chefen var minst sagt senfärdig med att få info. Fram till det att Rudberg får info hade Sovjet kunnat ta halva Sverige. För att vara last line of defence har man dålig beredskap.....

Vet båda? Vet en? Rudberg lär ha fått all info som fanns, två GM osv. Säkerligen hade Rudberg en väldigt bra bild av MOP redan på morgonen. Man kan ju ställa sig frågan om han i sin tur ringer några fler samtal.

Kan inte riktigt förlika mig med tanken på Amiral Rudberg på fullaste allvar tror att ryssen är på väg. Att det skulle börja så är ett vanligt scenario men sedan händer det i alla spel betydligt fler incidenter under kommande timmar. MOP var ju en minst sagt isolerad händelse.

Enligt mig är förspelet och efterspelet en sak. Mordet som skedde isolerat men ändå kunde ske tack vare ett annat skeende som VISSA högt uppsatta kände till, är en annan sak.

Där mordtillfället fångades i flykten av ett fåtal. Där själva mordet stökade till det övriga. Och samtidigt fick vissa att inte agera eftersom dem redan visste vad som försiggick. Kontakter fördröjdes och kompentent folk kallades inte in. Uppgiften om 2 gärningsmän emanerar från Lisbets förhör på sjukhuset. Som Holmer senare raskt förnekade. Varför.

Man kan nästan hos vissa se en reaktion som uttrycker. Va, var det inte ett scenario.

Rudberg inte invigd.

ÖB invigd.
Senast redigerad av andersaanderssona 2014-12-25 kl. 05:17.
Citera
2014-12-25, 08:40
Medlem
Citat:

ÖB har täta möten med de hemliga tjänsterna (eller nyckelpersoner därifrån) snart sagt varje dag veckan innan mordet.

Fredag 21:a Möte med Wallroth
Onsdag 26:e "Genomgång från säkerhetsavdelningens sida om vissa aktuella personval". Därefter möte med Stig Synnergren.
Torsdag 27:e Kvällssittningen på SSI med försvarsministern. ÖB lämnar 1930. RC kvar ytterligare ett tag.
Fredag 28:e Redovisning "av delar av vår underrättelseverksamhet". På kvällen middag hos Bror Steffensson.
Senast redigerad av HubertNorlen 2014-12-25 kl. 09:08.
Citera
2014-12-25, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
ÖB har täta möten med de hemliga tjänsterna (eller nyckelpersoner därifrån) snart sagt varje dag veckan innan mordet.

Onsdag 26:e "Genomgång från säkerhetsavdelningens sida om vissa aktuella personval". Därefter möte med Stig Synnergren.
Torsdag 27:e Kvällssittningen på SSI med försvarsministern. ÖB lämnar 1930. RC kvar ytterligare ett tag.
Fredag 28:e Redovisning "av delar av vår underrättelseverksamhet". På kvällen middag hos Bror Steffensson.

En händelsekedja som samtidigt bevisar att något var på gång där vissa insatta inte efteråt reagerade eftersom det som hände var en tänkt förutsättning för det som hände. En händelsekedja som gav ett mord som resultat men som inte var dess syfte.

Där Steffensson senare visade sig vara en av spelarna som agerade under täcket med Natoubåtar som tränade i svenskt vatten. Som senare i intervjuer med engelsmän o amerikaner bekräftades. Jojo....

Som samtidigt avslöjar en annan ful spelare. Där jag är en av få som inser att Minken Bildt finns här. Mannen som avfärdar kunskapen om pruttande fiskstim o minkar genom att säga att alla vet var dem kommer ifrån. Jojo....
Senast redigerad av andersaanderssona 2014-12-25 kl. 09:41.
Citera
2014-12-25, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Intressanta diskussioner.
Jag har ännu inte sett en kritisk granskning av händelserna som ledde op och lp till platsen där skotten föll.
Varför väljer paret att gå?
Det var inget promenadväder.
Varför byter paret sida?
Enligt LP vill hon titta i skyltfönster.

Dessa två beslut placerade OP i korsningen.
Hade detta INTE varit statsministern och hans fru. Då hade den som ville glo i skyltfönster häktats för delaktighet efter en timme.

Vilken fantasivärld befinner du dig i? Häktas????
Citera
2014-12-25, 11:11
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Stig Synnergren, en av riksväktarna, träffar sin efterträdare som ÖB, Lennart Ljung.
Mikael Holmström visar i "Den dolda alliansen" att Synnergren är synnerligen aktiv i frågor som rör rikets säkerhet även efter sin avgång som ÖB. Det är han som träffar den finske statsministerna Mauno Koivisto i de svenska fjällen sommaren 1980 för att diskutera polenkrisen.

Senioritet, att man lyssnar till rutinerade företrädare även efter deras officiella avgång är något som även fanns/finns på den politiska sidan. I sina memoarer berättar Sten Andersson hur han som nyutnämnd utrikesminister kallas och träffar sina företrädare på posten Sven Andersson och Torsten Nilsson för vad som närmast kan kallas en breefing. Helt klart får SA en hel del intressanta informationer som han sätter värde på.

Stor-Sven och Torsten, mycket mer riksväktare går det inte att bli. Kunniga , rutinerade och respekterade långt utanför det egna partiet och det egna landet. Deras omsorg om Sveriges bästa går inte heller att ifrågasätta. Deras meriter talar för sig själva. Egentligen fanns det bara en mer uttalad riksväktare under efterkrigstiden, Tage Erlander, och han avled som bekant på försommaren 1985.
Citera
2014-12-25, 11:19
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Stig Synnergren, en av riksväktarna, träffar sin efterträdare som ÖB, Lennart Ljung.
Mikael Holmström visar i "Den dolda alliansen" att Synnergren är synnerligen aktiv i frågor som rör rikets säkerhet även efter sin avgång som ÖB. Det är han som träffar den finske statsministerna Mauno Koivisto i de svenska fjällen sommaren 1980 för att diskutera polenkrisen.

Senioritet, att man lyssnar till rutinerade företrädare även efter deras officiella avgång är något som även fanns/finns på den politiska sidan. I sina memoarer berättar Sten Andersson hur han som nyutnämnd utrikesminister kallas och träffar sina företrädare på posten Sven Andersson och Torsten Nilsson för vad som närmast kan kallas en breefing. Helt klart får SA en hel del intressanta informationer som han sätter värde på.

Stor-Sven och Torsten, mycket mer riksväktare går det inte att bli. Kunniga , rutinerade och respekterade långt utanför det egna partiet och det egna landet. Deras omsorg om Sveriges bästa går inte heller att ifrågasätta. Deras meriter talar för sig själva. Egentligen fanns det bara en mer uttalad riksväktare under efterkrigstiden, Tage Erlander, och han avled som bekant på försommaren 1985.
Instämmer. Det är tungviktare i svensk politik, och socialdemokrati, alla tre. Förutom allt annat de har gemensamt så har de dessutom samtliga varit partisekreterare; Torsten N 1940-45, Sven An 1945-48 och Sten A 1962-82. Bara Sven Aspling (1948-1962) saknas för att mer än 40 års erfarenhet av partisekreteraruppdraget skall vara representerat på det där mötet. Det är inga lättviktare de här gossarna...
Citera
2014-12-25, 11:33
Medlem
Citat:

Tja i vart fall är det en klar indikation på att det pågår någon känslig verksamhet inom eller med anslutning till militär underrättelseverksamhet (SSI: inrikes) som dels är operativ (personval) och dessutom föranleder direkta kontakter med regeringsföreträdare såväl som direkt inblandning från ÖB.

Det måste vara något av särskild vikt eftersom det förekommer direkt kontakt mellan ministern, ÖB och SSI. Det måste också vara något som bedömdes starkt internt annars borde en generell diskussion delgivits också Statsministern. Som regel gick sådana informationer via en särskild person under bestämda former.

Det bör ha varit någon problematik som diskuterades. Antingen personer inom organisationen som höll på med saker som man inte gillade och oroade sig för eller att man ville göra någon förändring av personsammansättningen av någon anledning. På något sätt var denna sak så känslig att den måste förankras politiskt såväl som hos ÖB.

Det kan ha varit så att SSI initierat det, det kan ha varit ÖB eller det kan ha varit Försvarsministern.

Troligen är det väl ÖB som är motorn här?

Man kan tänka sig att det kan ha haft samband med den övervakning av OP som konstateras i Säpos PM. Diskussionerna kan vara proaktiva eller reaktiva.

Tidsmässigt ligger de så att de om de har bäring på övervakningen är reaktiva snarare än att de är proaktiva. Dvs man har blivit medveten om dem och diskuterar hur man skall hantera det hela men att man inte uppfattar det som akut attentatshot (för då hade väl larmet gått).

Man kan också tänka sig ett mera sinistert scenario där man rapporterar resultat från en sådan övervakning på någons uppdrag och vilka resurser man bör sätta in och hur man bör gå vidare framåt. Dvs en förankring av vissa åtgärder och personval i samband med det.
Citera
2014-12-25, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Instämmer. Det är tungviktare i svensk politik, och socialdemokrati, alla tre. Förutom allt annat de har gemensamt så har de dessutom samtliga varit partisekreterare; Torsten N 1940-45, Sven An 1945-48 och Sten A 1962-82. Bara Sven Aspling (1948-1962) saknas för att mer än 40 års erfarenhet av partisekreteraruppdraget skall vara representerat på det där mötet. Det är inga lättviktare de här gossarna...

Samma tungviktare som efteråt varken sagt bu eller bä om något som kan föra detta framåt. Finns det någon här som tror att det är en slump.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in